A3 е един от най-популярните модели на германския производител Audi. От 1996 г. насам той е продаден в над 2.5 млн. бройки в различните си модификации. Сред тях обаче липсваше седан с 4 врати. А световните тенденции показват, че на най-големите пазари в света - Китай, САЩ и Русия, подобни машини се търсят, при това много. Затова и от Audi решиха, че е крайно време да пуснат модел - по-малък от A4, но пък по-представителен и удобен от познатите хечбек А3 с 3 врати и по-голямата му версия - A3 Sportback с 5 врати.
От известно време на пазара е именно Audi A3 Limousine - модел, който трябва да избяга още по-далеч от продължаващите сравнения с Volkswagen Golf. И в същото време да бъде достатъчно близо до качествата, които успяха да наложат на пазара хечбек версията на A3.
"Да нарисуваш спортно купе като Audi R8 е сравнително лесно - признава дизайнерът Маркус Глайц, който е участвал в създаването на А3 седан. - Когато правихме новото поколение на А3 започнахме с хечбек с 3 и 5 врати. След това дойде ред на седана и всичко направено до момента се оказа неподходящо. Затова отново започнахме от нулата. Общо взето успяхме да създадем един напълно нов автомобил."
Глайц е прав - седанът А3 няма почти нищо общо с хечбека. Нови са пропорциите не само на силуета на машината, но и на калниците, предния капак и на броните. Общо взето почти всичко е променено напълно - от хечбека са останали единствено предните светлини, огледалата и дръжките на вратите. Както и платформата MQB, която е позната от последните модели на Volkswagen Group, сред които са Golf VII и новата Octavia.
При А3 Limousine шасито е увеличено с 35 мм в сравнение с хечбека с 3 врати. Самият автомобил е най-дългият в семейството - с 15 мм повече хечбека с 5 врати. Обемът на багажника достига цели 425 литра - с 60 повече от версията с 5 врати и с 40 повече от тази с 3 врати.
Пространството вътре е изчислено до сантиметър. Возещите се на предните седалки не се блъскат един в друг, а на задната седалка трудно биха се събрали трима възрастни с ръст по-висок от средния. Това е заради спортния силует на седана, но пък в Audi не крият, че тази версия на А3 е предназначена максимум за четирима души, въпреки че по документи автомобилът е петместен.
"Целта е машината да изглежда елегантно - категорични са от компанията от Инголщад. - За тези, които искат да имат автомобил за повече хора има A3 Sportback, както и A4. В случая със седана A3 се търси представителност и хармония, които са постигнати."
Интериорът на A3 Limousine не се различава съществено от този на хечбека. Впечатление прави новата модулна информационно-развлекателна система, която разполага с навигация, 64-гигабайтов твърд диск, DVD, гласов контрол и 7-инчов екран с висока резолюция. Всичко е конструирано така, че да бъде удобно и лесно за управление от шофьора. Поради това, че джойстикът за управление на аудиосистемата се намира точно между двете седалки, дори пътникът да реши сам да смени станцията, да усили звука или да смени песента, това по никакъв начин няма да попречи на водача. 
Дисплеят пък, който автоматично изскача от централната част на таблото (познат и от други модели на компанията-производител), може да бъде прибран с натискането на едно копче, ако някой реши, че там не му е мястото. Това обаче не пречи на шофьора да продължи да борави с функциите, използвайки бутоните по волана и дисплея на таблото, разположен между скоростомера и оборотомера. Като цяло качеството на материалите в салона е на типичното за Audi високо ниво.
В Европа новият модел дебютира с четири 4-цилиндрови двигателя. Екипът ни имаше възможност да изпробва версията с най-малкия бензинов агрегат - 1.4-литров TFSI с мощност 140 к.с. и въртящ момент 250 Нм. Той е снабден със система COD (cylinder on demand), която деактивира два от цилиндрите при ниски натоварвания. По данни на производителя агрегатът харчи средно 4.7 л/100 км, а нивото на вредни емисии СО2 е 109 г/км. Ускорението до 100 км/ч от място става за 8.4 секунди и позволява максимална скорост 217 км/ч.
За да проверим как се държи моторът, избираме комбиниран маршрут. Тръгваме към южна България, като първо се качваме на магистрала. Изненади няма - машината залепва на пътя. Тестовата версия е със 7-степенна автоматична трансмисия S-tronic с два съединителя и няколко различни режима на работа. Режим "D" се отличава с максимално ефективни настройки, а при спортния "S" нивото на оборотите е малко по-високо. В съчетание със системата зa контрол на режимите на работа Audi drive select трансмисията S-tronic дава възможност за избор на режим "Еfficiency" със свободен ход, който спомага за допълнително снижаване на разхода на гориво.
По време на движение в рамките на позволената скорост проверяваме потреблението на гориво и то се оказва съвсем малко по-високо от посоченото от производителя. Самата кола се представя отлично - седи като залепена на пътя, дори при влизане в завои с висока скорост. Смяната на предавките почти не се усеща, а ускорението е напълно достатъчно, ако ви се наложи да задминете някой на пътя.
Слизаме от магистралата, за да поемем по път с повечко завои, където не може да се поддържа висока скорост. Автомобилът обаче почти не усеща разликата. Окачването е прецизно и дори типичните дупки почти не се усещат. Моделът напълно оправдава името си "лимузина", въпреки че на някой това може и да му се стори леко преувеличено. Въпрос на вкус в края на краищата. 
Иначе Audi A3 Limousine се предлага и с по-голям бензинов мотор - 1.8-литров TFSI, който развива 180 к.с. и 250 Нм. Дизеловите двигатели са с обем 1.6 литра и 2.0 литра. По-малкият предлага мощност от 105 к.с. и въртящ момент 240 Нм, а по-големият - 150 к.с. и 320 Нм.
Що се касае до цените - при А3 Limousine те стартират от 45 000 лв., но подобно на всеки модел от по-висок клас могат да скочат значително в зависимост от двигателя и нивото на оборудване. Дали си заслужава - ако искате да изглеждате добре, но не можете да си позволите по-голямото А4, а Volkswagen Jetta и Skoda Octavia не ви харесват по една или друга причина, то седанът А3 e подходящ избор.
Снимки: Audi


1