Toyota потвърди, че ще последва примера на Ford и Holden и ще прекрати производството си в Австралия до 2017 г., пише специализираното местно издание Motoring. С това ще бъде затворена паметна страница в историята на континента, който вече няма да бъде свързван с автомобилостроенето.
Президентът и главен изпълнителен директор на Toyota Motor Corp. - Акио Тойода, обяви лошата новина на работниците в завода на компанията в Австралия. Около 2500 служители на Toyota ще бъдат съкратени от производствения център във Виктория, където се произвеждат моделите Camry, Camry Hybrid и Aurion, както и някои от четирицилиндровите двигатели на марката.
Подобно на Holden (през декември) и Ford (през май), Toyota обяви, че ще продължи операциите в Австралия, но само като търговец и дистрибутор. Първа производството си ще преустанови Ford – през 2016 г., а година по-късно това ще сторят и другите две компании.
Спекулациите за спирането на конвейерите на Toyota се появиха още в края на миналата година, когато от местния клон на японците обявиха, че „производството им среща безпрецедентни трудности“, породени от задъхващата се икономика и затруднените доставки на части. Допълнителен натиск дойде от синдикатите в страната, които блокираха всякакви промени в условията на труд на работниците.
Всичко това се случва на фона на сериозните опити от страна на Toyota да оптимизира производството във австралийския си завод, което според изчисленията щеше да намали производствените разходи на всеки автомобил с 3800 долара. Междувременно стана ясно, че правителствената Комисия по продуктивността в страната налага забрана за отпускане на държавни помощи за автомобилната индустрия до 2020 година.
От компанията обявиха, че ще внасят Camry и Aurion в Австралия и след 2017 г., като автомобилите ще идват от Тайланд, с която Австралия има споразумение за свободна търговия. В момента от Тайланд се доставя лекотоварният пикап HiLux.
Става ясно още, че ръководството ще умува за това дали да запази някои от периферните си структури в Австралия, както и какви ще бъдат техните функции. Компанията разполага с технически център в Нотинг Хил, както и с дизайнерски отдел в Мелбърн. Така например, Ford запази развойния си център в Австралия, който ще продължи да функционира и след 2016 г., а Holden ще съхрани един от дизайнерските си центрове в страната.
Снимка: Reuters


5