Красотата ще спаси света. Това с пълна сила важи за света на автомобилите, най-вече в частта, която не засяга ефективността на моторите, поведението или трансмисиите, а дизайна. Именно дизайнът е водещ при покупката на даден модел. Той е онова нещо, което може да погуби или извиси всеки автомобил.
Ето няколко примера за модели автомобили, които от невзрачни се превърнаха в истински примери на подражание. Един от най-точните примери в най-разпространения сегмент дават Kia и Hyundai. След като повериха дизайна си на германеца Петер Шрайер, един от най-добрите в тази област, южнокорейците направиха невероятен пробив на световните пазари.
Hyundai Elantra
Само преди няколко дни корейците показаха обновената Elantra, която е един от най-красивите седани в този клас. Моделът е изящен и хармоничен, в това няма спор. Същото обаче няма как да се каже за първото поколение от 1991 г., което изглежда доста унило. А всъщност техническите промени не са кой знае какви - както и преди 23 години, и сега Elantra се предлага с два бензинови мотора - 1.6 и 1.8 литра.
Kia Cerato/Kia Sephia
Сходно е положението и с Kia Cerato. Един също много красив автомобил, въпреки че дизайнът му е в различен стил от този на Elantra. Прародителят на Cerato е Kia Sephia, която печели популярност единствено заради факта, че технически е почти унифицирана с Mazda 323.
Mazda3/Mazda 323
Това е още един пример за преобразяване на дизайна. Вижте как от един средностатистически автомобил моделът 323 се превърна в истински шедьовър. Изобщо новият фирмен стил на Mazda, носещ името Kodo (б.а. - душа на движението), е едно от най-изразителните дизайнерски течения в съвременното автомобилостроене.
Honda Civic
През цялата си история Honda Civic е бил нищо друго освен един много удобен автомобил. Това обаче се променя през 2006 г., когато се поява возило, повече приличащо на космическа совалка, която се движи по асфалта. Вътре промяната в интериора също е повече от впечатляваща.
Mitsubishi Lancer
Отличните продажби на 9-ото поколение Lancer се дължат на редица неща - репутацията на японската марка, отлично съчетание на опции, добрите качества на модела. Дизайнът обаче продължава да е прост и скучен. Това се променя при Mitsubishi Lancer 2007, след чието излизане салоните на марката са направо щурмувани от млади хора. Причината е, че Lancer прилича повече на спортен автомобил, въпреки че такива качества има само версията Evolution (и Ralliart).
Toyota Corolla
Toyota има фенове навсякъде. Най-популярният модел - Corolla, никога не е бил Кралицата на бала, но пък винаги се е славел като автомобил, който не се чупи. Настоящото поколение обаче явно е първото, над което дизайнерите на компанията са поработили сериозно. Най-вероятно, защото продажбите при предишната генерация тръгнаха надолу.
Mercedes-Benz A-class
Единственият европейски автомобил в тази група. Негово преобразяване е доста сериозно. Предишните поколения на модела бяха едни симпатични автомобили, нищо повече. Те представляваха микрован, който не успя да впечатли кой знае колко европейците. След като се превърна в дързък хечбек, Mercedes A-class започна да привлича нови клиенти, сред които най-вече млади хора.
От всичко това се вижда, че европейската дизайнерска школа задава тона в световното автомобилостроене. Повечето концерни на Стария континент съществуват повече от век, но въпреки това съхраняват приемствеността в стила на моделите си. При азиатците нещата са различни - те взимат европейски дизайнери и не се притесняват да правят кардинални промени. А това им носи успех.
Снимки: Производителите