IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

5 мита за електромобилите

Тези коли не идват от бъдещето и не са опасни

5 мита за електромобилите

Тези дни американското издание Cunsumer Reports обяви електричката Tesla Model S за автомобила, доставящ най-голяма удовлетвореност на своите собственици. 99 от общо 100 запитани са потвърдили, че са напълно доволни от решението си да изберат този модел. Журналистите, тествали машината, пък я определиха като "една от най-добрите" в цял свят.

В Европа обаче подобни коли са екзотика, като са обвити предимно с митове и легенди. Изданието CarTimes избра 5 от тях и се опита да ги отрече или потвърди.
5 мита за електромобилите
Снимка: Tesla

Мит №1 - електромобилът идва от бъдещето

Мнозина все още вярват, че машините с двигатели с вътрешно горене са миналото, а бъдещето принадлежи на електрически транспорт. Това, меко казано, не е вярно. Първият електромобил се появява още през 1828 г. или цели 57 години преди бензиновия автомобил. И дълго време точно колите на електричество са считани за далеч по-перспективни. Само че заради си ниския запас на енергия и усъвършенстването на колите с двигател с вътрешно горене, електромобилите постепенно попадат в забвение.

Опитите да се пускат возила, задвижвани от електричество, продължават десетилетия, но и до ден-днешен на тях им пречи отсъствието на евтини, компактни и мощни акумулатори, осигуряващи преход без зареждане, съвместим с този на автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Все пак в тази насока се работи много сериозно и нещата са на път да се променят.

Мит №2 - електромобилите са опасни

Само през октомври в САЩ бяха регистрирани 3 случая на изгорели Tesla Model S след пътни инциденти. Това породи много дискусии за безопасността на подобни машини. Причината за трите инцидента бе механично повреждане на батерията, довело до късо съединение. Във всичките случаи обаче огънят не влиза в купето, а водачът и пътниците успяват да напуснат колите невредими.

Статистиката показва, че процентът на изгорели електромобили все още е по-нисък от тези при машините с двигатели с вътрешно горене. В това отношение далеч по-опасни са автомобилите, чиито двигатели могат да работят и на газ. А в перспектива това важи и за бъдещите леки коли, които ще бъдат задвижвани с водородни клетки.

Мит №3 - електромобилите пазят околната среда

За да се опровергае това твърдение е достатъчно да се замислим откъде идва електричеството в мрежата. Голяма част от него се получава в топлоцентрали, които както и двигателите на автомобилите, използват природно гориво. Вярно е, че коефициентът на полезно действие при електростанциите е по-висок от този при автомобилите с двигатели с вътрешно горене, което означава, че разходът на гориво е по-малък.

Друг проблем за екологията при електромобилите е свързан с процесите на производство и последвалото бракуване на батериите. По правило при тях се срещат много токсични химични елементи. Докато електромобилите са все още екзотика, проблемът не е голям, но с нарастване на тяхната популярност, човечеството ще трябва да търси нови начини, както за производство, така и за бракуване на акумулаторите и батериите.

Мит №4 - електромобилите са бавни

Това е доста нееднозначно твърдение. От една страна електромоторите са по-компактни и реагират по-бързо - въртящият момент при тях е наличен още при старта. Вижте само с каква скорост се движат електрическите влакова на френските TGW или германските Siemens! Така че мощен двигател под капака на електомобил - не е проблем.

От друга страна, за разлика от влаковете електромобилите са обремени с акумулатори, които първо увеличават общото тегло на конструкцията, и второ - ограничават мощността на мотора, тъй като в противен случай зарядът им бързо ще свърши. Освен това с увеличаване на скоростта батериите започват да се разреждат доста по-бързо и затова максималната скорост на електромобилите почти винаги е ограничена по електронен път.

Мит №5 - електромобилите не са за зимата

В доста държави с по-суров климат се шири мнението, че електромибилът не може да се използва през зимата. Някои "специалисти" са убедени, че заради снега и студа скъпата електроника бързо ще излезе от строя, което съвсем не е така.

Вярно е, че капацитетът на акумулаторите намалява при понижаване на температурите. Но за това помага използването на електрическо отопление в салона и за фаровете и другите светлини. Факт е също така, че през зимата разстоянието, което един автомобил може да измине без презареждане намалява два пъти.

Тагове: model tesla s
0 от 500
  • #29
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Трифорсе, тате не дава кинти за Лексус ли бе? Лош тате, лош!
  • #28
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Triforce ( преди 10 години )
    Аз разхода го одобрявам, но човека, който плаща, не го хареса. За батериите ти го казвам по думите на човек, който работи в Тойота. Не знам какво, как, защо! Може би при транспорта или в шоурума им махат батериите на хибрида и оставят само обикновеният акумулатор. Как да ти кажа, като не работя в Тойота? Реално не е никакъв проблем, защото колата си я карам всеки ден, освен ако пак не си купя някой мотоциклет и тогава почивните дни може да не и се качвам.Та акумулаторите все още са лек проблем!
  • #27
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    В шоурума значи Лексусите ги изкарват на 3 седмици да ги карат, нали.Като ги транспортират от Япония по света с кораби пак трябва да ги изкарват и да ги карат по палубата сигурно.Хайде стига глупости!За разхода не разбрах какво имаш предвид.Кола с подобни размери и мощност да ти гори 10-12 в града е просто супер.
  • #26
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Triforce ( преди 10 години )
    Не знам дали ще я купя, защото баща ми като разбра, че Лексуса трябва да се кара поне на 20 дена един път (т.е. ако отидеш в командировка, друг трябва да ти кара колата), за да не пада гаранцията на батериите (а ти за цели 2 години ми говориш, то били 3 седмици) и нещо се стъписа! Да не говорим, че толкова много му се иска колата да е БМВ, защото цялата ми рода кара БМВ-та, че това ще е един от факторите да откаже колата. Вторият фактор е разхода от 11-12/100 в града, който за мен не е фатален.
  • #25
    1 rate up comment 0 rate down comment
    до: Triforce ( преди 10 години )
    Не са единични случай,а е масово.От къде ги измисли тези 5%.Има си технически прегледи и последното нещо са батериите.Не 1,а 2 г. да оставиш хибридната батерия няма да и има нищо.Това не ти е батерията на фенерчето.Съвсем различна е.Ама щом смяташ,че трябва да сменяш батерии няма лошо.Сменяй!Първо обаче купи колата и тогава ще си приказваме.
  • #24
    5 rate up comment 0 rate down comment
    titi ( преди 10 години )
    nikak ne razbiram ot koli
  • #23
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Дебелия ( преди 10 години )
    Бях на крачка да си взема Приус, но липсата на данъчни облекчения за тези коли в БГ ме спря. Следващата ми кола със сигурност ще е хибрид.
  • #22
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Triforce ( преди 10 години )
    Ама кой ти говори за километри? Говорим за години :) Ти остави една батерия да не се ползва 1 година, после пак ми говори. Иначе знам, че като километри изкарват, ама това са единични случаи. Не е масово и не можеш да вярваш на 5% извадка. За това предварително смятам и нови батерии, като пак излиза по на далавера този LS600H, отколкото БМВ 5, което е по-малко и няма същите екстри и возия. И нали не мислиш, че на 6 годишна кола, батерията няма да е с 10% по-зле?
  • #21
    5 rate up comment 2 rate down comment
    до: Triforce ( преди 10 години )
    За какви нови батерии бълнуваш?!?!?!Батериите на хибридите на Тойота надживяват колите.Таксита с над 1 млн. км. са с оригиналните батерии,а на кола Приус с над 500 мили вкараха батерията в лаборатория,за да и изследват капацитета и се оказа,че той е паднал с 0,002%.Запознай се по-подробно защо е така.Батериите на Тойота,никога не се зареждат или разреждат на 100%,което удължава живота им стотици пъти.Последното нещо за което трябва да мислиш за този Лексус е батерията!
  • #20
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Triforce ( преди 10 години )
    Само не разбрах...Харесал съм си Lexus LS600H, който е 65 000 лева. Като сложим нови батерии и акумулатор става 77500. Модел 2008, има всички екстри, дето са измислени.БМВ 530XD (щото повече на 4 цилиндрово БМВ няма да се кача) има във Варна с почти всички екстри за 83 500 левам модел 2011. Разликата им в градски условия ще е 10 лева. И как да си купя дизелът, като има разлики в парите, в екстрите, във возията и вероятността Лексуса да се развали е по-малка? Остават само разликите в годинните.