Има неяснота какъв ще бъде ефектът от новото облагане на автомобилите от 2014 г. Това стана известно на заседанието на парламентарната бюджетна комисия, която обсъди предложението на кабинета данъците за колите, които отговарят на високи екостандарти, да бъдат намалени.
С промените се премахва отстъпката в налога за коли с катализатор. В момента според действащото законодателство автомобилите с катализатор се ползват от 50% отстъпка от данъка. Това правило няма да важи от следващата година.
Собствениците на автомобили, които отговарят на стандартите Евро 5 и Евро 6, ще ползват 50% на сто отстъпка, ако двигателят е до 100 конски сили. По-старите коли, които отговарят на стандартите Евро 3 и Евро 4, ще ползват 30% отстъпка от данъка.
Винаги съм бил против различни политики да се правят чрез данъци, в случая – екологична политика, заяви по време на дебатите депутатът Георги Кадииев.
Председателят на бюджетната комисия Йордан Цонев защити промените. Досега се смяташе, че катализаторите допринасят за екологията. Един катализатор има не повече от 5 г. живот и струва най-малко 1000 лв., има и два пъти по-скъпи. Излиза, че на всеки пет години един беден човек, който купува стар автомобил, трябва да дава на година по 400 лв., за да ползва преференция около 40 лв. Нито има логика, нито ще си купи катализатор. А и катализаторите не са действащи, защото повечето стари коли са произведени преди 2007 г., коментира Цонев.
Това е въвеждане на данък „Москвич“ или данък „Запорожец“, ще бъдат ощетени притежателите на стари коли, коментираха депутати от ГЕРБ.
Въпросът е дали държавата не прави политика за сметка на общините, каза Емил Савов, зам.-изпълнителен директор на Националното сдружение на общините (НСОРБ). Според него непосредственият ефект ще бъде увеличаване двойно на данъка и невъзможност хората да ползват новата отстъпка. В законопроекта няма финансова обосновка на промените, коментира той.
Снимка: архив Булфото
Още новини от България четете в Investor.bg