IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Не на време и не на място

Защо не успяха на пазара дизелов хот-хеч от Renault, роудстър от Opel и компактно Audi

Не на време и не на място

Пускането на новаторски модели на пазара понякога води до проблеми, тъй като хората не успяват да се подготвят за техния прием. По тази причина големите компании имат маркетингови отдели, които проучват настроенията на клиентите. През 60-те години на миналия век такива липсват и доста модели буквално изпреварват времето си, което се оказва фатално за тях. Именно подобна грешка се повтаря и в настоящия 21-и век. Изданието Autoevolution разказва за 3 модела, които са се появили на бял свят твърде рано и това ги обрича на пазарен неуспех.

Renault Megane RS 175 dCi
Не на време и на място – 3 модела, изпреварили историята
Хот-хечът е стара и проста идея. Този сегмент се развива стабилно в продължение на много години, но в него много рядко се появяват нови идеи. И почти не се залага на нестандартното мислене.

В Renault опитват точно такъв подход при предишното поколение на Megane. Френските инженери решават да направят дизелов хот-хеч, като използват един от вече съществуващите двигатели dCi с обем 2.0 литра. Те увеличават мощността му до 175 к.с. и 360 Нм, което го прави доста по-ефективен от стандартния RS с 225 к.с. По това време обаче цените на горивата не са толкова високи, а клиентите се оплакват от ниския диапазон на мощност. В крайна сметка почти никой не си купува колата.

Няколко години по-късно нещата са променени и дизеловите модели започват да набират обороти. Audi пусна своя „зареден” кросовър SQ5 с дизелов мотор, а BMW предложи двигател с мощност 381 к.с. със същото гориво и 3 турбини. Новият Golf GTD също набира популярност при това на пазари като американския, където дизелът никога не е бил популярен.

Предишната му версия бе със 170 к.с., а новата има 184. Той е толкова бърз колкото бензиновите хот-хечове, но е с 40 % по-икономичен. От VW обещават нов TDI-двигател, предлагащ 120 к.с. от литър обем, а Audi подготвя компактен би-турбо агрегат с повече от 200 к.с. Казано другояче – дизелът става водещ.
Не на време и на място – 3 модела, изпреварили историята
Къде е Renault в цялата история? Новият Megane RS вероятно ще се появи догодина. Сега можете да си поръчате 2.0-литров dCi мотор за Megane Coupe, но той има само 165 к.с., което е със 100 к.с. по-малко от RS. Има и по-мощен – 180 к.с. дизел, предлаган за Laguna Coupe, но той не е пригоден за хот-хеч.

Дали французите ще направят втори опит за дизелов хот-хеч, предстои да разберем.

Opel GT
Не на време и на място – 3 модела, изпреварили историята
Кръстен на един от най-впечатляващите автомобили в историята на Opel, моделът е разработен съвместно с марките Saturn и Pontiac. Автомобилът разполага с един от най-модерните двигатели за онова време, което би трябвало да го превърне в идеален спортен автомобил. Вместо това моделът се проваля с гръм и трясък.

На 1 февруари 2006 г. немците показват Opel GT с 2.0-литров турбо мотор с 264 к.с., който разполага с директно впръскване на горивото, нова система за газоразпределение и други високотехнологични функции. Машината изглежда впечатляващо, като през 2007 г. от нея са продадени 2000 бройки. Година по-късно резултатът е по-висок – 5000, но постепенно хората осъзнават, че финансовата кризата настъпва и нещата тръгват надолу.

Дали проблемът обаче е само в цената? За Германия тя е 30 675 евро, което едва ли е толкова сериозен проблем. По-скоро причините са в двигателя, който страда от турбо-дупка. В сравнителните тестове Opel GT губи от конкурентите си, като основната оценка на експертите е – управлението на автомобила при висока скорост е непредсказуемо. Моделът дори е кръстен „Крава на лед”, което е достатъчно красноречиво.
Не на време и на място – 3 модела, изпреварили историята
По това време повечето купувачите на подобни машини вярват, че роудстърите като BMW Z4 и Honda S2000 вечно ще бъдат с атмосферни двигатели. В наши дни обаче турбо-моторите за подобни коли са напълно нормални и всеки приема това за даденост.

Audi A2
Не на време и на място – 3 модела, изпреварили историята
Audi също има провали в историята си. Един от тях е именно А2 – модел, който не се отличава с особено лицеприятен външен вид. Само че идеята за неговото създаване не е лишена от смисъл и новаторски решения.

A2 тръгва в производство през 1999 г., когато се възражда MINI Cooper. По това време при производството на компактни автомобили не се използват особено скъпи материали, но в Audi залагат на алуминия. Освен това, машината спокойно може да бъде наречена микрован, защото разполага със солидно вътрешно пространство, което по това време не могат да предложат нито Opel Corsa, нито Ford Fiesta.

Използването на алуминий смъква теглото до 895 кг., което е горе-долу толкова колкото Golf 1. Машината предлага удоволствие от шофирането и е доста икономична, но дори това не може да накара купувачите да я харесат. Проблемите са спорния дизайн и двойно по-високата цена. До края на проекта – през 2005 г., Audi продава едва 176 000 единици от модела.
Не на време и на място – 3 модела, изпреварили историята
За успеха на A2 не помага и използването на иновативен двигател – 1.2 TDI, чийто вариант сега се използва за Skoda Fabia. Той предлага 61 к.с. и 140 Нм, а в замяна се нуждае от само 3 л/100 км. От тази модификация са произведени 6450 бройки, а в наши дни VW и Skoda продават десетки хиляди свои коли със същия мотор.

Освен това, днес почти всички производители използват алуминий в конструкцията на своите модели, но за Audi проектът А2 се превръща в кошмар. И едва ли някой от компанията в наши дни си мисли за неговото връщане. Поне не и под това име.

Снимка: Renault, Opel и Audi

0 от 500
  • #18
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    До експерта по-долу - Субару е на Тойота, ама само 18%. И използват съвсем различни компоненти в по-голямата част на гамата си.А ММТ все още се монтира, но това ще спре през 2014.
  • #17
    3 rate up comment 8 rate down comment
    M ( преди 10 години )
    Ти реклама на АМ ли правиш? За Приус се разбрахме, но значими модели като Ленд круйзер и Авенсис са много зле по отношение на качеството. Докато работят са уникални, но не работят постоянно. По отношение на скоростните кутии, за съжаление в София имахме потвърждение - Субаруто пред мола. Ако не знаеш, Субару е на Тойота. Блокирала автоматична скоростна кутия на Тойота не е новина. А по отношение надеждността на японските коли - има и други японски марки, надеждни.
  • #16
    5 rate up comment 1 rate down comment
    до единия анонмен ( преди 10 години )
    Да , 176 000 са много ако са за година , но тези са за 6 години!!!
  • #15
    9 rate up comment 0 rate down comment
    до " рез" ( преди 10 години )
    Ако искам това , което си написал - ще си купя Хонда Джаз- дори е и по-красива!
  • #14
    1 rate up comment 11 rate down comment
    M ( преди 10 години )
    Тойота и здравина заедно са голям виц. Сервизните акции са за нещо дребно - маркуч, датчик или друго подобно. Единствено за Приус ще се съглася с теб, защото съм чувал добри думи. Но останалите модели са доста чупливи, а Тойота да ти се развали си е чисто разоряване. Дори и да е в гаранция, в сервиза ще ти кажат че дефекта не е гаранционен. За автоматичните скоростни кутии да не говорим - не съм чувал друга марка да дава толкова много проблеми. По отношение на икономичността - било то едно време
  • #13
    9 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    А пък з технологиите специално- най-здравите коли на Тойота са именно най-сложните - Приус, Аурис Хибрид, Приуса специално е много,ама много здрава кола, и на 100 000км. теста й го удължиха на 200 000км. без никаква повреда освен сменена крушка, изобщо реномето на Приус е bulletproof. И икономични коли предлага Тойота,и технологични,и здрави.Всеки си има мнение,но с фактите не се спори,дори да не ти харесват тойотите.
  • #12
    9 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Изобщо не си прав. Тойота продъжава да прави най-здравите коли,което се потвърждава и от ТЮВ,и от Ауто-Билд,и от агенциите в САЩ. Качеството на Тойота не е спаднало, не бъркай сервизните акции, те са за предотвратяване на вероятна повреда, те са превантивни по принцип.При това безплатни. Като коли Тойота няма кой да ги бие по здравина, всичките им модели.
  • #11
    7 rate up comment 13 rate down comment
    M ( преди 10 години )
    Здрава и икономична Тойота!!! Пич, това беше едно време. Сега Тойота са на другия полюс. Остана им само дизайна. Вярно, опитват се да внедряват нови технологии, но за сметка на качеството, защото все бързат и не изпипват нещата. А технологиите си искат своето и затова Тойота са номер 1 по сервизни акции. Все още са високо реномирана марка, но със стара слава. Не съм имал Тойота, но съм карал нова и бих казал, че е с добро управление. Но от друга страна дават уникални дефекти. Дори Ленд крузера.
  • #10
    18 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Ако някой иска здрава кола, икономична и с много вътрешно пространство си купува Тойота,а не Ауди.
  • #9
    14 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Опела има и хубави неща в дизайна,но тази груба и масивна предница не се свързва със спортна кола,още по-малко с роудстър.Изглежда прекалено тежък,а и е такъв.