Преди 50 години – на 12 септември 1963 г. на автосалона във Франкфурт за първи път пред публика се появява един автомобил, превърнал се в легенда – Porsche 911. По случай юбилея на модела ви предлагаме 5 от най-значителните и интересни събития от неговата история.
Случайно име
През 1964 г. на автосалона в Париж компанията Porcshe представя автомобил с индекс 901, който обозначава каросерията на модела. Само че от Peugeot обявяват, че държат правата за всички обозначения на модели с три цифри, средната от които е нула. Това не се отнася за състезателните прототипи и специалните модели, каквито са Porsche 904, 906 и 907. 
За да избегне съдебни спорове с французите, компанията от Щутгарт просто променя индекса на 911. Остават обаче 82 автомобила, произведени преди автосалона в Париж, които имат надпис 901 на капака си.
Как индексът става име
Първоначално се предполага, че цифрата 911, показваща серията на каросерията, ще бъде използвана само за конкретен модел. Такъв е случаят с предшественика на 911, който използва 356 . След огромния успех на модела, в Porsche решават да дадат номер 911 на всички двуместни купета със задноразположен двигател.
Второто име – Carrera, се появява доста по-късно. То се отнася за модификациите с атмосферен мотор, докато тези с турбина си получават името Turbo. Тази градация се прилага и към съвременните модели.
Едно разделено на две
Въпреки че компания Porsche официално отрича първата серия на модела да се дели на две поколения, мнозина го правят. Като разграничават автомобилите до 1974 г. и тези след това. На външен вид разлика между тях няма, а обновяването е продиктувано от новите изисквания за безопасност на американските власти и новите екологични норми. Само с тяхното внедряване, Porshe 911 може да се продава зад океана.
В крайна сметка конструкцията на автомобила е усилена, за да може да издържа на челен удар с определена скорост. Освен това в модела са поставени като серийно оборудване подлакътници, предпазваща от травми централна колона и специални предпазни колани.
Версията, която можеше и да не се появи
Модификацията Targa излиза на пазара през 1967 г., като е разработена специално за пазара на САЩ като алтернатива на кабриолета. Работата е в това, че американското управление за безопасност на пътищата по това време сериозно обмисля възможността за забрана на автомобилите с открит покрив. Това така и не става, но версията Targa набира популярност не само в САЩ, но и в цял свят.
Задвижване на четирите колела
Серийната 4х4 трансмисия се появява при Porsche 911 едва през 1989 г. на модела Carrera 4. Основната причина са успехите в ралитата на автомобилите със задвижване на четирите колела, в това число и на Audi. С поставянето на 4х4 инженерите се надяват да намалят до минимум неудобството от задното разположение на мотора и да направят автомобила максимално управляем.
Голяма част от клиентите обаче приемат подобно решение „на нож”, тъй като базовата версия на модела се предлага със задвижване на четирите колела, а модификация само със задно предаване няма. В крайна сметка Porsche се вслушва в мнението на купувачите и през 1990 г. пуска модела Porsche 911 Carrera 2, който е само със задно предаване. И който първоначално изобщо не е бил планиран.
Още по темата:
Porsche 911 ще навърши половин век
Porsche пуска юбилейно 911
Porsche 911 навършва половин век
Снимки: Porsche


46