IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Най-възрастните модели в света (Част 2)

Кои са най-дълго произвежданите коли, които не са претърпели кардинални промени?

Най-възрастните модели в света (Част 2)

В края на 2013 г. в Бразилия от завода на Volkswagen трябва да слезе от конвейера последната бройка на един от най-възрастните "жители" на автомобилния смят - минивана Volkswagen Kombi. Той е известен още като Bully, T2 или просто Bus. Произвежда се от 1950 г. и досега от него са продадени над 5 млн. бройки. Вече ви представихме първата част от 10-те най-възрастни модела, сега ви показваме и втората петица.

MINI - от 1959 до 2000 г.

В наши дни автомобилът с марка MINI демонстрира статут и нестандартното отношение към живота на неговия собственик. В края на 50-те години обаче положението е коренно различно. Машината е разработена под патронажа на British Motor Company по време на Суецката криза и трябва да е максимално икономична, тъй като продажбата на бензин се контролира много строго. В същото време в колата трябва да влизат 4 души и да има място за багаж.
Най-възрастните модели на света II
Първата серия на MINI е показана през 1959 г. Само че в името и няма никакво MINI - автомобилът се казва или Austin 850, или Morris 850. Индексът означава обемът на двигателя в кубически сантиметри - 0.85-литров мотор с мощност 35 к.с., който позволява скорост от 116 км/ч. До 100 км/ч колата ускорява за цели 25 секунди.

Сред особеностите на модела е фактът, че напречно разположеният двигател и скоростна кутия се намират изцяло в предната част на колата, което позволява да се освободи повече полезно пространство за интериора.
Най-възрастните модели на света II
Историческото име MINI се появява през 1961 г. Според слуховете колата, създадена от сър Алекс Исигонис, започва именно по това време да става все по-популярна. И то благодарение на звезди като музикантите от "Бийтълс", които рекламират модела. Основните предимства на колата са ясни - достъпна цена и икономичен двигател. А и най-важното - колата е британска, което за патриотично настроените островитяни е решаващо.

Първият фейслифт MINI претърпява през 1967 г. Първоначално е сменена решетката на радиатора, след това е променено и окачването. Като цяло до 1996 г. официалните обновявания са 7, като при последното колата получава 1.3-литров мотор. С него тя се произвежда до самия край - през 2000 г.
Най-възрастните модели на света II
За 41 години живот моделът е пуснат в цели 41 модификации. Продадените бройки за 5.4 милиона. Не е за пренебрегване и фактът, че оригиналното MINI, освен всичко посочено, е и спортист. Той печели легендарното рали "Монте Карло", а именно зад неговия волан се появяват първите "Летящи финаландци" - Тимо Мякинен и Рауно Алтонен.

Volkswagen Beetle - от 1945 до 2003 г.

Volkswagen Beetle е уникален автомобил. Пърова, това е първият модел на най-големия европейски автомобилен концерн в момента. Второ - Бръмбара, както е известен моделът, е дело на гения в бранша Фердинанд Порше.
Най-възрастните модели на света II
Всъщност машината започва да се разработва още през 30-те години, когато компанията Zundapp, специализирала в производство на мотоциклети, решава да пусне на пазара компактен модел. За неговото разработване е поканен Порше, но нещата не се получават. Въпреки това от проекта се интересува друга компания, произвеждаща мотоциклети - NSU, но и тук се получава провал.

В крайна сметка, разочарован от случилото се, Фердинанд Порше се решава на смела постъпка - пише писмо до немското правителство, с което предлага както услугите си, така и готовите прототипи. Идеята е приета, но Адолф Хитлер, който току-що е дошъл на власт, поставя условие - новата кола да събира 5 човека и да вдига 100 км/ч.
Най-възрастните модели на света II
През по-голямата част от живота си, моделът се казва VW 1200, а към края на жизнения му цикъл е прекръстен на VW 1600. Прякорът "Бръмбар" получава от журналисти от The New York Times, които през 1938 г. го сравняват с насекомото.

Първите прототипи на модела се появяват през 1935 г., като от нормалните по това време автомобили те се отличават с отсъствието на прагове и брони, а фаровете са разположени на капака, а не на калниците. Година по-късно машината се появява в Берлин, където е посрещната доста хладно. Според експертите моделът се нуждае от доработка.
Най-възрастните модели на света II
В крайна сметка през 1938 г. окончателната версия е факт и Хитлер нарежда да се построи завод за "народната машина", която той самият нарича KdF 38 - в чест на обществената нацистка организация Kraft durch Freude ("Сила чрез радост"). Пускането на колата обаче се забавя, тъй като започва Втората световна война и заводът е преквалифициран за производство на военна техника.

След войната Германия е напълно разорена, но тръгва нагоре. Същото важи и за компанията Volkswagen и нейният завод във Волфсбург. Предприятието е силно пострадало, а британските окупатори имат едно изискване - или да произвежда по 9000 коли на месец, или ще бъде закрито. Под ръководството на Фердинанд Порше моделът е прекръстен от KdF 38 на Volkswagen Typ 1 и тръгва в серия. За 12 месеца са произведени повече от 10 000 бройки и заводът е спасен. А с него и Бръмбара.
Най-възрастните модели на света II
През 1947 г. започва износа на модела, като първата страна е Холандия. Две години по-късно той вече се доставя и в САЩ, но там първоначално не е приет, тъй като американците го асоциират с нацистите и Германия. В страната обаче има огромен дефицит на евтини коли и Volkswagen се възползва, като сваля още от цената му. Така, за кратко време, моделът става най-добре продаваният чужд автомобил в САЩ.

За това колко е успешен е Бръмбара говорят няколко факта. През 1955 г. е произведен милионният екземпляр, а през 1962 г. - 5-милионният. Границата от 10 млн. е достигната през 1967, а през 1981 г. количеството произведени машини от модела достига 20 млн. При това, след като още през 1978 г. производството му в Германия е спряно.
Най-възрастните модели на света II
Като цяло Бръмбара се произвежда в 20 страни, сред които са ЮАР, Нова Зеландия, Филипините, Сингапур, Перу, Тайланд, Ирландия, Бразилия и Мексико, където продължава до 2003 г. Като цяло са произведени 21 529 464 бройки от модела. 

Morris Oxford III/Hindustan Ambassador - от 1956 г. до наши дни

Едва ли някой през 50-те годи на миналия век си е представял, че обикновеният седан Morris Oxford III ще стане един от дълголетниците в световната история. Основна "вина" за това има Индия и нейният производител Hindustan. Самият Morris Oxford III живее само 3 години - от 1956 до 1959 г., но в Индия се произвежда и досега.
Най-възрастните модели на света II
През 1947 г. азиатската държава получава независимост и в нея стремително се развива средна класа, която търси удобно превозно средство. В подобна ситуация местните производители търсят помощ от своите бивши колонизатори, които имат по-голям опит в тази област. Първоначално индусите взимат за Hindustan моделът Oxford II, като го прекръстват на Landmaster. А през 1959 г. на пътищата се появява Ambassador, когото местните нежно наричат Amby.

Евтиният и надежден модел бързо става хит на пазара. Той се предлага с 1.5-литров бензинов мотор с мощност 55 к.с. Този двигател остава без алтернатива чак до 1979 г., когато Amby получава и 4-цилиндров дизел с мощност 40 к.с. Всъщност това е първият индийски модел с дизелов мотор.
Най-възрастните модели на света II
Именно в началото на 80-те години обаче се усеща първият сериозен спад на продажбите на колата, която за две десетилетия не е претърпяла никакви модернизации на конструкцията. Причината е появата на по-евтините автомобили Maruti - марка, създадена от местните власти заедно с компанията Suzuki. Затова и ръководството на компанията решава да не модернизира модела, а да започне да го изнася. Първите страни са Сейшелите, Бангладеш, Пакистан и, внимание - Япония. Това не донася резултат, но не отчайва шефовете на компанията, които предприемат отчаян ход и предлагат Amby в Великобритания!

Все още не е ясно на какво разчитат в Hindustan с подобно решение. Те създават напълно нова компания Fullbore Motors, а Amby е прекръстен на Mark 10. Колата е модернизирана, но и това не помага. За една година са продадени едва 6 бройки. Въпреки това Amby има много фенове и сега, като голяма част от тях живеят във Великобритания. Един от тях е предприемачът Тобиас Мос, който притежава такси компанията Karma Kars. Нейният автопарк е съставен изцяло от коли Amby, украсени с индийски атрибути.
Най-възрастните модели на света II
В Индия обаче търсенето, макар и спаднало, си остава. За да увеличи собствената си конкуретноспособност и да вдигне капитала си, компанията Hindustan се сдружава с Mitsubishi и почва да произвежда няколко модела на японците за вътрешния пазар. Amby обаче не е забравен и се сглобява и сега. Като е особено популярна сред таксиметровите шофьори.

Mercedes-Benz G-Class - от 1979 г. до наши дни

Първоначално Mercedes-Benz Gelandewagen (в превод от немски - всъдеход) не е замислян като луксозен автомобил, какъвто е в момента. Неговата целева аудитория са били военните.
Най-възрастните модели на света II
Разработката на модела стартира в средата на 70-те години, като партньор на Mercedes-Benz е австрийската фирма Steyr-Puch. А машините са поръчани от шаха на Иран - Мохамед Реза Пехлави, на комуто са нужни 20 бройки за армията. Той не е искал да си купи вече произвеждани автомобили и се обръща към германския производител с молба да направи специален модел за него. Шах Пехлави обаче така и не дочаква изпълнението на поръчката, тъй като е свален от власт и изпратен в изгнание, където умира.

Това обаче не спира немците и през 1979 г. Gelandewagen се появява пред света. За да се превърне в превозно средство, използвано от цели 63 армии по света. Една от тях е тази на САЩ - там, където военните са патриоти, безкрайно лоялни към местните производители.
Най-възрастните модели на света II
За своята история G-Class се променя рядко. Първата машина с индекс W460 е напълно обикновена, като едва през 1981 г. Mercedes-Benz поставя на модела климатик и автоматична скоростна кутия. Година по-късно се появяват и удобни седалки. В чест на 10-ата си годишнина Gelandewagen се появява в нова версия с подобрено качество на салона с дървени елементи. Налице са вече и удобни задни седалки, както и блокировка на трите диференциала - преден, заден и междуосев. Точно тогава военната простота на модела отстъпва място на комфорта и разкоша.

Буквата G в името се появява едва през 1994 г. Тогава версията 350GD става G350, а 300GE съответно G300. Окончателно моделът губи статута си на военен автомобил през 2000 г., когато подразделението на Mercedes-Benz - AMG, пуска G55 с V8 мотор и мощност 354 к.с. След 4 години е добавен и механичен компресор, благодарение на който агрегатът вече има 476 к.с. Сега модификация G55 вече няма. Тя бе заменена от G63 с V8 двигател с турбина (544 к.с.) и още по-внушителната G65 с V12 мотор, предлагащ 612 к.с.
Най-възрастните модели на света II
Слуховете, че Gelandewagen скоро ще бъде пенсиониран се появяват регулярно, но моделът продължава да е жив, а интересът към него нараства непрекъснато. Само през тази година за първото 6-месечие в САЩ са продадени 1500 бройки от машината. Това е със 186% повече от резултата за 2012 г.

Land Rover Defender - от 1983 г. до наши дни

Land Rover Defender е уникален автомобил, тъй като в наши дни той е един от по-скъпите модели, които обаче не се считат за играчка в ръцете на богаташите. Причината е, че Defender е създаден само с една цел - да преодолява лоши пътища. И се справя отлично с тази си задача.
Най-възрастните модели на света II
Defender е пряк потомък на Land Rover Series, които се произвеждат от 1940 до 1983 г. Тогава на пазара излизат по-съвременните модели Land Rover 90 (Ninety) и 110 (One Ten). Имената им показват дължината на автомобила в английски дюймове, но всъщност това е един и същ автомобил. Нищо, че се пуска и в още две модификации - пикап и фургон.

През 1990 г. цифрите са заменени от едно име Defender. Заедно с него моделът получава и модернизиран мотор - 2.5-литров дизел, чиято мощност е увеличена от 85 на 107 к.с. През 1995 г същият двигател вече разчита на 111 к.с.

Още едно обновяване Land Rover Defender претърпява през 2007 г. Тогава 2.5-литровият дизел е заменен от 2.4-литров аналог от Ford Transit. Мощността на новия агрегат е 122 к.с., а максималният въртящ момент 359 Нм. Същата година всъдеходът остава без разположените едни срещу други задни седалки.
Най-възрастните модели на света II
Последната модернизация на Defender е от 2011 г. Моделът остава без 2.4-литровия мотор, който е заменен с 2.2-литров дизел. Мощността му е 122 к.с., а въртящият момент - 360 Нм. Останалото си е същото. А машината продължава да е сред най-добрите, когато става дума за движение по пресечен терен.

Снимки: Motor

0 от 500
  • #10
    9 rate up comment 8 rate down comment
    до ! ( преди 12 години )
    Ти в кой университет учиш това,което цитираш?Toyota e голям производител, но не срещнах в статията негов автомобил.
  • #9
    22 rate up comment 0 rate down comment
    Алекс ( преди 12 години )
    Поздравления за автора и екипа!
  • #8
    21 rate up comment 17 rate down comment
    ! ( преди 12 години )
    В университета се учи пътят на Тойота, а не кражбата на костенурката! ;)
  • #7
    4 rate up comment 8 rate down comment
    ! ( преди 12 години )
    Дизайна е на Йосиф Ганц / Josef Ganz, само двигателя си е на Порше!!!
  • #6
    29 rate up comment 15 rate down comment
    Volkswagen Beetle ( преди 12 години )
    Много поздрави на Дошо,Мошо,Груди и doc! Моята история е дълга,впечатляваща и поучителна,безспорно по-голяма и по-вълнуваща от историята на всеки един японски или корейски автомобил.И днес,никой не би се чувствал неудобно или нелепо с мен и пред театъра,и пред банката,и пред университете,и пред стадиона.И все още съм единственият автомобил,главен герой на филм.А сега за вас остава да натрупате регистрации и да праскате /-/, но големият + е че, че милиони хора се усмихват, когато ме срещнат .
  • #5
    4 rate up comment 8 rate down comment
    ! ( преди 12 години )
    Само окачването е от Татра. Дизайна си е едно към едно от друг автомобил. И има още много автомобили, които се произвеждат много години защо не сте ги дали всичките по-известни?
  • #4
    21 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Виждам,че не можеш да пишеш на български,което ме навежда на мисълта,че може би си от малцинствата.Лошо няма,но да се правиш на умен идва малко в повече.Това същото,кото пишеш на шльокавица,вземи,че го кажи на някой историк.
  • #3
    12 rate up comment 19 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    "Истината за Бийтъла е че е откраднат/взет от чешката Татра,а главният конструктор измислил всичко по немската каска е Ханс Ледвинка." may si bil tam i znaesh sus sigurnost kakvo e stanalo - ste ti povqrvam!
  • #2
    22 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Другата лъжа е че модела Бръмбар е произвеждан толкова години без радикални промени.Последните държави,които са го произвеждали и които правят голямата бройка на колата са Мексико и Бразилия.Там колата е правена да работи изключително на етанол,а не на бензин.Това,ако не е радикална промяна здраве му кажи.
  • #1
    29 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Защо постоянно се спекулира с бръмбара на каските?Нито е произвеждан толкова време без радикални промени,нито пък е разработка на Фердинад Порше,както мамят.Истината за Бийтъла е че е откраднат/взет от чешката Татра,а главният конструктор измислил всичко по немската каска е Ханс Ледвинка.Така,че поредната немскалегендае отново нещо измислено и откраднато от други.Разбира се пропагандата казва други неща и за да се прикрият след ВСВ Германия превежда на Татра 3 млн.марки.