IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-възрастните модели в света (Част 2)

Кои са най-дълго произвежданите коли, които не са претърпели кардинални промени?

Най-възрастните модели в света (Част 2)

В края на 2013 г. в Бразилия от завода на Volkswagen трябва да слезе от конвейера последната бройка на един от най-възрастните "жители" на автомобилния смят - минивана Volkswagen Kombi. Той е известен още като Bully, T2 или просто Bus. Произвежда се от 1950 г. и досега от него са продадени над 5 млн. бройки. Вече ви представихме първата част от 10-те най-възрастни модела, сега ви показваме и втората петица.

MINI - от 1959 до 2000 г.

В наши дни автомобилът с марка MINI демонстрира статут и нестандартното отношение към живота на неговия собственик. В края на 50-те години обаче положението е коренно различно. Машината е разработена под патронажа на British Motor Company по време на Суецката криза и трябва да е максимално икономична, тъй като продажбата на бензин се контролира много строго. В същото време в колата трябва да влизат 4 души и да има място за багаж.
Най-възрастните модели на света II
Първата серия на MINI е показана през 1959 г. Само че в името и няма никакво MINI - автомобилът се казва или Austin 850, или Morris 850. Индексът означава обемът на двигателя в кубически сантиметри - 0.85-литров мотор с мощност 35 к.с., който позволява скорост от 116 км/ч. До 100 км/ч колата ускорява за цели 25 секунди.

Сред особеностите на модела е фактът, че напречно разположеният двигател и скоростна кутия се намират изцяло в предната част на колата, което позволява да се освободи повече полезно пространство за интериора.
Най-възрастните модели на света II
Историческото име MINI се появява през 1961 г. Според слуховете колата, създадена от сър Алекс Исигонис, започва именно по това време да става все по-популярна. И то благодарение на звезди като музикантите от "Бийтълс", които рекламират модела. Основните предимства на колата са ясни - достъпна цена и икономичен двигател. А и най-важното - колата е британска, което за патриотично настроените островитяни е решаващо.

Първият фейслифт MINI претърпява през 1967 г. Първоначално е сменена решетката на радиатора, след това е променено и окачването. Като цяло до 1996 г. официалните обновявания са 7, като при последното колата получава 1.3-литров мотор. С него тя се произвежда до самия край - през 2000 г.
Най-възрастните модели на света II
За 41 години живот моделът е пуснат в цели 41 модификации. Продадените бройки за 5.4 милиона. Не е за пренебрегване и фактът, че оригиналното MINI, освен всичко посочено, е и спортист. Той печели легендарното рали "Монте Карло", а именно зад неговия волан се появяват първите "Летящи финаландци" - Тимо Мякинен и Рауно Алтонен.

Volkswagen Beetle - от 1945 до 2003 г.

Volkswagen Beetle е уникален автомобил. Пърова, това е първият модел на най-големия европейски автомобилен концерн в момента. Второ - Бръмбара, както е известен моделът, е дело на гения в бранша Фердинанд Порше.
Най-възрастните модели на света II
Всъщност машината започва да се разработва още през 30-те години, когато компанията Zundapp, специализирала в производство на мотоциклети, решава да пусне на пазара компактен модел. За неговото разработване е поканен Порше, но нещата не се получават. Въпреки това от проекта се интересува друга компания, произвеждаща мотоциклети - NSU, но и тук се получава провал.

В крайна сметка, разочарован от случилото се, Фердинанд Порше се решава на смела постъпка - пише писмо до немското правителство, с което предлага както услугите си, така и готовите прототипи. Идеята е приета, но Адолф Хитлер, който току-що е дошъл на власт, поставя условие - новата кола да събира 5 човека и да вдига 100 км/ч.
Най-възрастните модели на света II
През по-голямата част от живота си, моделът се казва VW 1200, а към края на жизнения му цикъл е прекръстен на VW 1600. Прякорът "Бръмбар" получава от журналисти от The New York Times, които през 1938 г. го сравняват с насекомото.

Първите прототипи на модела се появяват през 1935 г., като от нормалните по това време автомобили те се отличават с отсъствието на прагове и брони, а фаровете са разположени на капака, а не на калниците. Година по-късно машината се появява в Берлин, където е посрещната доста хладно. Според експертите моделът се нуждае от доработка.
Най-възрастните модели на света II
В крайна сметка през 1938 г. окончателната версия е факт и Хитлер нарежда да се построи завод за "народната машина", която той самият нарича KdF 38 - в чест на обществената нацистка организация Kraft durch Freude ("Сила чрез радост"). Пускането на колата обаче се забавя, тъй като започва Втората световна война и заводът е преквалифициран за производство на военна техника.

След войната Германия е напълно разорена, но тръгва нагоре. Същото важи и за компанията Volkswagen и нейният завод във Волфсбург. Предприятието е силно пострадало, а британските окупатори имат едно изискване - или да произвежда по 9000 коли на месец, или ще бъде закрито. Под ръководството на Фердинанд Порше моделът е прекръстен от KdF 38 на Volkswagen Typ 1 и тръгва в серия. За 12 месеца са произведени повече от 10 000 бройки и заводът е спасен. А с него и Бръмбара.
Най-възрастните модели на света II
През 1947 г. започва износа на модела, като първата страна е Холандия. Две години по-късно той вече се доставя и в САЩ, но там първоначално не е приет, тъй като американците го асоциират с нацистите и Германия. В страната обаче има огромен дефицит на евтини коли и Volkswagen се възползва, като сваля още от цената му. Така, за кратко време, моделът става най-добре продаваният чужд автомобил в САЩ.

За това колко е успешен е Бръмбара говорят няколко факта. През 1955 г. е произведен милионният екземпляр, а през 1962 г. - 5-милионният. Границата от 10 млн. е достигната през 1967, а през 1981 г. количеството произведени машини от модела достига 20 млн. При това, след като още през 1978 г. производството му в Германия е спряно.
Най-възрастните модели на света II
Като цяло Бръмбара се произвежда в 20 страни, сред които са ЮАР, Нова Зеландия, Филипините, Сингапур, Перу, Тайланд, Ирландия, Бразилия и Мексико, където продължава до 2003 г. Като цяло са произведени 21 529 464 бройки от модела. 

Morris Oxford III/Hindustan Ambassador - от 1956 г. до наши дни

Едва ли някой през 50-те годи на миналия век си е представял, че обикновеният седан Morris Oxford III ще стане един от дълголетниците в световната история. Основна "вина" за това има Индия и нейният производител Hindustan. Самият Morris Oxford III живее само 3 години - от 1956 до 1959 г., но в Индия се произвежда и досега.
Най-възрастните модели на света II
През 1947 г. азиатската държава получава независимост и в нея стремително се развива средна класа, която търси удобно превозно средство. В подобна ситуация местните производители търсят помощ от своите бивши колонизатори, които имат по-голям опит в тази област. Първоначално индусите взимат за Hindustan моделът Oxford II, като го прекръстват на Landmaster. А през 1959 г. на пътищата се появява Ambassador, когото местните нежно наричат Amby.

Евтиният и надежден модел бързо става хит на пазара. Той се предлага с 1.5-литров бензинов мотор с мощност 55 к.с. Този двигател остава без алтернатива чак до 1979 г., когато Amby получава и 4-цилиндров дизел с мощност 40 к.с. Всъщност това е първият индийски модел с дизелов мотор.
Най-възрастните модели на света II
Именно в началото на 80-те години обаче се усеща първият сериозен спад на продажбите на колата, която за две десетилетия не е претърпяла никакви модернизации на конструкцията. Причината е появата на по-евтините автомобили Maruti - марка, създадена от местните власти заедно с компанията Suzuki. Затова и ръководството на компанията решава да не модернизира модела, а да започне да го изнася. Първите страни са Сейшелите, Бангладеш, Пакистан и, внимание - Япония. Това не донася резултат, но не отчайва шефовете на компанията, които предприемат отчаян ход и предлагат Amby в Великобритания!

Все още не е ясно на какво разчитат в Hindustan с подобно решение. Те създават напълно нова компания Fullbore Motors, а Amby е прекръстен на Mark 10. Колата е модернизирана, но и това не помага. За една година са продадени едва 6 бройки. Въпреки това Amby има много фенове и сега, като голяма част от тях живеят във Великобритания. Един от тях е предприемачът Тобиас Мос, който притежава такси компанията Karma Kars. Нейният автопарк е съставен изцяло от коли Amby, украсени с индийски атрибути.
Най-възрастните модели на света II
В Индия обаче търсенето, макар и спаднало, си остава. За да увеличи собствената си конкуретноспособност и да вдигне капитала си, компанията Hindustan се сдружава с Mitsubishi и почва да произвежда няколко модела на японците за вътрешния пазар. Amby обаче не е забравен и се сглобява и сега. Като е особено популярна сред таксиметровите шофьори.

Mercedes-Benz G-Class - от 1979 г. до наши дни

Първоначално Mercedes-Benz Gelandewagen (в превод от немски - всъдеход) не е замислян като луксозен автомобил, какъвто е в момента. Неговата целева аудитория са били военните.
Най-възрастните модели на света II
Разработката на модела стартира в средата на 70-те години, като партньор на Mercedes-Benz е австрийската фирма Steyr-Puch. А машините са поръчани от шаха на Иран - Мохамед Реза Пехлави, на комуто са нужни 20 бройки за армията. Той не е искал да си купи вече произвеждани автомобили и се обръща към германския производител с молба да направи специален модел за него. Шах Пехлави обаче така и не дочаква изпълнението на поръчката, тъй като е свален от власт и изпратен в изгнание, където умира.

Това обаче не спира немците и през 1979 г. Gelandewagen се появява пред света. За да се превърне в превозно средство, използвано от цели 63 армии по света. Една от тях е тази на САЩ - там, където военните са патриоти, безкрайно лоялни към местните производители.
Най-възрастните модели на света II
За своята история G-Class се променя рядко. Първата машина с индекс W460 е напълно обикновена, като едва през 1981 г. Mercedes-Benz поставя на модела климатик и автоматична скоростна кутия. Година по-късно се появяват и удобни седалки. В чест на 10-ата си годишнина Gelandewagen се появява в нова версия с подобрено качество на салона с дървени елементи. Налице са вече и удобни задни седалки, както и блокировка на трите диференциала - преден, заден и междуосев. Точно тогава военната простота на модела отстъпва място на комфорта и разкоша.

Буквата G в името се появява едва през 1994 г. Тогава версията 350GD става G350, а 300GE съответно G300. Окончателно моделът губи статута си на военен автомобил през 2000 г., когато подразделението на Mercedes-Benz - AMG, пуска G55 с V8 мотор и мощност 354 к.с. След 4 години е добавен и механичен компресор, благодарение на който агрегатът вече има 476 к.с. Сега модификация G55 вече няма. Тя бе заменена от G63 с V8 двигател с турбина (544 к.с.) и още по-внушителната G65 с V12 мотор, предлагащ 612 к.с.
Най-възрастните модели на света II
Слуховете, че Gelandewagen скоро ще бъде пенсиониран се появяват регулярно, но моделът продължава да е жив, а интересът към него нараства непрекъснато. Само през тази година за първото 6-месечие в САЩ са продадени 1500 бройки от машината. Това е със 186% повече от резултата за 2012 г.

Land Rover Defender - от 1983 г. до наши дни

Land Rover Defender е уникален автомобил, тъй като в наши дни той е един от по-скъпите модели, които обаче не се считат за играчка в ръцете на богаташите. Причината е, че Defender е създаден само с една цел - да преодолява лоши пътища. И се справя отлично с тази си задача.
Най-възрастните модели на света II
Defender е пряк потомък на Land Rover Series, които се произвеждат от 1940 до 1983 г. Тогава на пазара излизат по-съвременните модели Land Rover 90 (Ninety) и 110 (One Ten). Имената им показват дължината на автомобила в английски дюймове, но всъщност това е един и същ автомобил. Нищо, че се пуска и в още две модификации - пикап и фургон.

През 1990 г. цифрите са заменени от едно име Defender. Заедно с него моделът получава и модернизиран мотор - 2.5-литров дизел, чиято мощност е увеличена от 85 на 107 к.с. През 1995 г същият двигател вече разчита на 111 к.с.

Още едно обновяване Land Rover Defender претърпява през 2007 г. Тогава 2.5-литровият дизел е заменен от 2.4-литров аналог от Ford Transit. Мощността на новия агрегат е 122 к.с., а максималният въртящ момент 359 Нм. Същата година всъдеходът остава без разположените едни срещу други задни седалки.
Най-възрастните модели на света II
Последната модернизация на Defender е от 2011 г. Моделът остава без 2.4-литровия мотор, който е заменен с 2.2-литров дизел. Мощността му е 122 к.с., а въртящият момент - 360 Нм. Останалото си е същото. А машината продължава да е сред най-добрите, когато става дума за движение по пресечен терен.

Снимки: Motor

0 от 500
  • #20
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Ъ ( преди 10 години )
    "Да Да", ние тук правим разлика между Ленд Круизър и Ленд Роувър, а ти? :))))) Явно ти си объркан тотално :))
  • #19
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Ъ ( преди 10 години )
    "Анонимен" е прав! Самият Хитлер, когато товари с отговорността за производството на "народният" автомобил казва: "...и искам да е здрав като чешката Татра!"
  • #18
    18 rate up comment 0 rate down comment
    Sheldon ( преди 10 години )
    @Да ДАВ статията става въпрос за автомобили, които не са претърпели радикален дизайн от излизането им на пазара! Какъв Ленд Круизър те гони, какви години?! Статията не е объркана, дори е много добра, но трябва да се чете, а не само картинките да гледаме.
  • #17
    5 rate up comment 14 rate down comment
    Да ДА ( преди 10 години )
    Мерц. и Дефендер са много след Ланд Круизера на Тойота, за справка той започва да се произвежда 50 - 51 ва година. Малко е объркана цялата статия тука, иначе е хубава но има пропуски.
  • #16
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Muenchen05 ( преди 10 години )
    Hubava statiq!Na mnogo hora shte im se otvorqt ochite che 2 ot nai - uspeshnite avtomobilni marki - VW i Ford sa suzdadeni ot 2ma ot nai-vurlite antisemiti - A.*** i H.Ford.Dosta e ironichno spored men.
  • #15
    13 rate up comment 9 rate down comment
    Фен на Германското. ( преди 10 години )
    Аз пъ съм си фен на немското.За мен е най доброто.Вие каквото искате това си пишете и без това можете да си позволите само да го каратев сънищата си. п.п. Статията е готина.
  • #14
    14 rate up comment 11 rate down comment
    до: Васил Кирилов ( преди 10 години )
    Напълно съм съгласен с твоето мнение.124-ката е последният истински Мерцедес.След него всичко е шит.Японките,която и да хванеш е класи над немските кошници.Немското качество остана в историята и сега се продават само китайско-немски ментета на висока цена.Аз за 21 г. стаж съм имал Мазда,Нисан,Тойота,Субару и Дайхатсу.За тези марки мога да кажа само добри думи.Преди тях бях фен на немското,но тотално се разочаровах от колите им.Единствено Опел бяха добри машини,но пък доста гниеха.
  • #13
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    doc-чо си пише дежурните простотии и си мисли,че някой му вярва.Важното обаче е да си вярва сам,но не съм съвсем убеден и в това,защото в противен случай означава,че е доста тежък случай.Както и да е не съм влязъл тук да обсъждам психичните проблеми на някой хора,а да коментирам автомобилите от статията.Доста интересно четиво и браво на автора.Има неточности и изопачаване на някой неща с които не съм съгласен,но като цяло е интересно.
  • #12
    25 rate up comment 8 rate down comment
    Васил Кирилов ( преди 10 години )
    Абе, Докчо, през последните 30 години съм имал " Митсубиши", "Мазда","Тойота","Датсун"и "Нисан". Единствения автомобил, който може да им съперничи по здравина, надеждност,возия, ремонтопригодност и всичко което се сетиш е " Мерцедес" - 124.
  • #11
    13 rate up comment 18 rate down comment
    doc ( преди 10 години )
    Единствено в японски университет ще се учи за японския срам в автомобилостроенето, те нищо не са измислили. Нито пък нещо са сложили в колите си първи. Всички патенти, свързани с автомобилите се държат от немски, италиански, английски и американски марки. Останалите лицензират, точно като тойота. Хибриди е имало и преди 100 години, въпроса е че досега петролното лоби блокираше възхода им. И само малко хора, готови да жертват това да карат истинска кола срещу измислена япоска си ги купуваха.