fallback

Фердинанд Порше – 6 факта от живота на гениалния конструктор

138 години от рождението на човека, конструирал първия електромобил в света

На 3 септември 1875 г. се ражда Фердинад Порше – човекът, създал една от любимите на милиони хора по света автомобилна марка. Неговите машини винаги са били различни и са изпреварвали времето си. Изданието Carsguru предлага 6 факта от живота на легендарния констуктор и неговата компания. Поръчката на Фюрера Фердинанд Порше едва ли щеше да бъде толкова известен в наши дни, ако не бе направил автомобил по личната заръка на Адолф Хитлер. През 1934 г. в Германия се разработва всекидневна и евтина машина, която трябва да стане бестселър в цял свят. „Народния автомобил” е кръстен Volkswagen Kafer, а по-късно става известен като Beetle. Твърди се, че самият Хитлер е нарисувал гърбавия профил на Бръмбара.След излизането на автомобила, кариерата на Порше тръгва нагоре. Знаменитият Бръмбар прави фурор на пазара с цената си от 990 марки, като се предполага, че всеки германски работник трябва да спестява по 5 марки на месец, за да може за 4 години да си купи нов Volkswagen.Първият космически дизайнПървият автомобил на компанията на Фердинанд Порше – Porsche 64, е твърде футуристичен дори по днешните стандартни. Всъщност това е копие на Volkswagen Käfer, от когото са заимствани голяма част от детайлите. От модела са изработени едва 3 екземпляра, които представляват тестови прототипи. Въпреки това един от тях достига скорост от 160 км/ч.В наши дни е съхранено само едно Porsche 64 – това, което е принадлежало на самия Фердинанд Порше. Да изпревариш времето сиПрез 1900 г. Фердинанд Порше работи във фирмата Lohner, където създава първият в света електромобил Lohner-Porsche. На автосалона в Париж същата година футуристичната машина, чиито електромотори са скрити в главините на предните колела, предизвика фурор и е определена за най-добрия автомобил. Така само за една нощ 25-годишният Порше става знаменитост.През същата тази година той създава още един фантастичен агрегат – състезателен автомобил с допълнителен електромотор. Това е първата хибридна кола в историята, което показва, че Фердинанд Порше е изпреварил времето си с близо цял векЖажда за скорост или защо ключът за запалване на Posrche е отлявоФердинанд Порше е влюбен в състезателните коли. Именно негова разработка през 1910 г. печели трите призови места състезанието в чест на пруския принц Хенрик, като не оставя шансове на съперниците си. Зад волана на една от колите е именно Порше, а негов механик (на снимката са двамата) е един млад човек, който се казва Йосип Броз Тито. Същият през 1943 г. става генерален секретар на комунистическата партия на Югославия.Защо обаче в автомобилите на Porsche ключът за запалване винаги е отляво на волана? Работата е в това, че за легендарното състезание „24 часа на Льо Ман” пилотите първо трябва да тичат до своите автомобили, да скочат в тях и след това да тръгнат. Времето от старта на състезателя се засича и Порше променя мястото на ключа, за да може пилотът по-бързо да запали автомобила.Знаменитият кон Колкото и да е странно, гербът на Porsche се появява едва през 1952 г. След смъртта на Фердинанд Порше синът му Фери пристига в Ню Йорк, където обядва с вносителя на Porsche в САЩ Макс Хофман. Именно последният поставя въпроса „Защо всички известни марки имат своите емблеми, а Porsche няма? Тогава Фери взима салфетка и за около минута рисува коня, който сега е известен на всеки любител на автомобилите.Това обаче е само една от много легенди, свързвани с Porsche. Всъщност емблемата е комбинация от ранния герб на град Вюртемберг и този на Щутгарт. А конят е символ на мощната и непокорна машина, която не прилича на останалите.Руски корени Малцина знаят, но Порше е можел да работи и за СССР. През 1932 г. Фердинанд е поканен в Съветска Русия, където му е предложен пост на генерален конструктор на автомобили, танкове и друга техника. Ръководството на държавата му обещава, че няма да се бърка в работата му. И дори му подготвя специален влак, с който да обиколи страната и да види мащабите на строителство. Единственото изискване на руснаците е Порше и семейството му да напуснат Германия и да се преместят в Москва. Това го отказва от идеята.Все пак в компанията Porsche има и руски корени. От 1969 до 1989 г. главен дизайнер на компанията е Анатолий Ляпин – син на руска емигрантка, който първоначално работи в САЩ, а след това и в Европа. Именно Ляпин (вторият отляво) създава модели като 924, 928 и 944.Снимки: Carsguru 

Тагове: Porsche
fallback
  • #30
    Чичето ( преди 11 години )
    Ха-ха, немската пропагандаотново надмина себе си. 28000 победи за 60 години правят средно 466 победи на година. Дали има толкова състезания дори? Явно Порше броят за победа 18 място от 19 финиширали, нямам друго обяснение.
  • #29
    The Little Goebbels ( преди 11 години )
    Porsche victorious in Manufacturers Championship in GT2 class of Le Mans SeriesMarc Lieb and Richard Lietz clinch Drivers Championship in 911 GT3 RSR and Felbermayer squad win the Teams titleWith over 28,000 victories, Porsche is the most successful marque in sports car racingFrom European Motor News ,14.Sep.2010 Bye-bye
  • #28
    dr. Lecter ( преди 11 години )
    Този малкия, на първата снимка, от дясно - познахте ли го? Той им разказа играта и на италианците и на англичаните.
  • #27
    до Fakt+ ( преди 11 години )
    Oще един малък Гьобелс. Какви 28000 надпревари са спечелили Порше бре - сигурно броиш някакви квартални гонки ;D;D;D
  • #26
    Анонимен ( преди 11 години )
    ХИ, ХИ, ДИЗАЙНЕРА НА ПОРШЕ СЕ ОКАЗА... РУСНАК. КАКВА ИРОНИЯ. Все пак излезе, че най-големите крадци си остават германците.
  • #25
    Fakt+ ( преди 11 години )
    PORSCHE-markata s nay-mnogo specheleni titli vav vsevazmozni nadprevari-nad 28000!!!
  • #24
    Анонимен ( преди 11 години )
    Не става въпрос кой колко произвежда, а какво произвежда. Има магазини с ризки по 20 лв. има и такива с ризкии за 500 евро. На едното му казват ширпотреба, на другото луксозна стока. И в двата случая не ходиш гол, но при втория правиш впечатление.
  • #23
    Чичето ( преди 11 години )
    Историческите факти показват че през 2012 в Япония са произведени 9.9 милиона автомобила, а в Германия - около 5.6. При положение че през 50-те тези числа са били 1:10 в полза на Германия следва изводът че твърдението "Немците са били, са, и винаги ще бъдат най-добрите" е лишено от фактически смисъл.
  • #22
    Чичето ( преди 11 години )
    Е то такава пропагандна дописка (че еди-кой-си бил конструирал нещо което не е) наистина няма как да прочетеш за никоя японска марка. Просто защото те не си губят времето и усилията да промиват плитки мозъчета с още по-плитка пропаганда, ами ги влагат в разработването на истински технологии.
  • #21
    Zugzwang ( преди 11 години )
    Всички копират технологии. Просто защото технологиите ги въвеждат много и различни компании, а не една. Само немците обаче имат претенции че са великите иноватори и целия свят тях "копира". А фактите са други - Порше също е копирал и плагиатствал - бръмбара е копиран от модел на Татра, и това е доказано с факта че ФВ плащат обезщетение на Татра след войната. А по ирония на съдбата именно японска марка спасява Порше от фалит през 1993-та и го прави една от най-печелившите автомобилни компании.
fallback
Последни