fallback

Фердинанд Порше – 6 факта от живота на гениалния конструктор

138 години от рождението на човека, конструирал първия електромобил в света

На 3 септември 1875 г. се ражда Фердинад Порше – човекът, създал една от любимите на милиони хора по света автомобилна марка. Неговите машини винаги са били различни и са изпреварвали времето си. Изданието Carsguru предлага 6 факта от живота на легендарния констуктор и неговата компания. Поръчката на Фюрера Фердинанд Порше едва ли щеше да бъде толкова известен в наши дни, ако не бе направил автомобил по личната заръка на Адолф Хитлер. През 1934 г. в Германия се разработва всекидневна и евтина машина, която трябва да стане бестселър в цял свят. „Народния автомобил” е кръстен Volkswagen Kafer, а по-късно става известен като Beetle. Твърди се, че самият Хитлер е нарисувал гърбавия профил на Бръмбара.След излизането на автомобила, кариерата на Порше тръгва нагоре. Знаменитият Бръмбар прави фурор на пазара с цената си от 990 марки, като се предполага, че всеки германски работник трябва да спестява по 5 марки на месец, за да може за 4 години да си купи нов Volkswagen.Първият космически дизайнПървият автомобил на компанията на Фердинанд Порше – Porsche 64, е твърде футуристичен дори по днешните стандартни. Всъщност това е копие на Volkswagen Käfer, от когото са заимствани голяма част от детайлите. От модела са изработени едва 3 екземпляра, които представляват тестови прототипи. Въпреки това един от тях достига скорост от 160 км/ч.В наши дни е съхранено само едно Porsche 64 – това, което е принадлежало на самия Фердинанд Порше. Да изпревариш времето сиПрез 1900 г. Фердинанд Порше работи във фирмата Lohner, където създава първият в света електромобил Lohner-Porsche. На автосалона в Париж същата година футуристичната машина, чиито електромотори са скрити в главините на предните колела, предизвика фурор и е определена за най-добрия автомобил. Така само за една нощ 25-годишният Порше става знаменитост.През същата тази година той създава още един фантастичен агрегат – състезателен автомобил с допълнителен електромотор. Това е първата хибридна кола в историята, което показва, че Фердинанд Порше е изпреварил времето си с близо цял векЖажда за скорост или защо ключът за запалване на Posrche е отлявоФердинанд Порше е влюбен в състезателните коли. Именно негова разработка през 1910 г. печели трите призови места състезанието в чест на пруския принц Хенрик, като не оставя шансове на съперниците си. Зад волана на една от колите е именно Порше, а негов механик (на снимката са двамата) е един млад човек, който се казва Йосип Броз Тито. Същият през 1943 г. става генерален секретар на комунистическата партия на Югославия.Защо обаче в автомобилите на Porsche ключът за запалване винаги е отляво на волана? Работата е в това, че за легендарното състезание „24 часа на Льо Ман” пилотите първо трябва да тичат до своите автомобили, да скочат в тях и след това да тръгнат. Времето от старта на състезателя се засича и Порше променя мястото на ключа, за да може пилотът по-бързо да запали автомобила.Знаменитият кон Колкото и да е странно, гербът на Porsche се появява едва през 1952 г. След смъртта на Фердинанд Порше синът му Фери пристига в Ню Йорк, където обядва с вносителя на Porsche в САЩ Макс Хофман. Именно последният поставя въпроса „Защо всички известни марки имат своите емблеми, а Porsche няма? Тогава Фери взима салфетка и за около минута рисува коня, който сега е известен на всеки любител на автомобилите.Това обаче е само една от много легенди, свързвани с Porsche. Всъщност емблемата е комбинация от ранния герб на град Вюртемберг и този на Щутгарт. А конят е символ на мощната и непокорна машина, която не прилича на останалите.Руски корени Малцина знаят, но Порше е можел да работи и за СССР. През 1932 г. Фердинанд е поканен в Съветска Русия, където му е предложен пост на генерален конструктор на автомобили, танкове и друга техника. Ръководството на държавата му обещава, че няма да се бърка в работата му. И дори му подготвя специален влак, с който да обиколи страната и да види мащабите на строителство. Единственото изискване на руснаците е Порше и семейството му да напуснат Германия и да се преместят в Москва. Това го отказва от идеята.Все пак в компанията Porsche има и руски корени. От 1969 до 1989 г. главен дизайнер на компанията е Анатолий Ляпин – син на руска емигрантка, който първоначално работи в САЩ, а след това и в Европа. Именно Ляпин (вторият отляво) създава модели като 924, 928 и 944.Снимки: Carsguru 

Тагове: Porsche
fallback
  • #20
    Анонимен ( преди 11 години )
    Ето, такова нещо не можеш да прочетеш за никоя японска марка! Те за създадени когато вече пътят е бил отъпкан, анализирайки и копирайки продукцията на другите, затова колите им не е вложена емоциия, а са просто добро средстео за придвижване на изгодна цена. Немците са били, са, и винаги ще бъдат най-добрите. Историческите факти го показат, колкото и мнуси да сложите на този коментар.
  • #19
    Онзи ( преди 11 години )
    истинския баща на фолксваген бийтъл е евреин Josef Ganz
  • #18
    Анонимен ( преди 11 години )
    Порше не е немец, а австриец.
  • #17
    Анонимен ( преди 11 години )
    Явно заветите на Гьобелс са живи и има много поседователи с празни глави вкл. и в този т.н."специализиран" сайт.
  • #16
    Kraken ( преди 11 години )
    Напишете в GOOGLE "Робърт Андерсън електромобил" и четете за първият електромобил.
  • #15
    Чичето ( преди 11 години )
    До Хм - правилно си забелязал, колега. Проблемът не е в теб, а в това че тази пропагандна дописка не е адресирана до теб. Тя е адресирана до празноглавите фенчета които не разсъждават върху изнесените факти а им вярват сляпо. Всичките дописки за немски премиуми с разход
  • #14
    Хм ( преди 11 години )
    "цената си от 990 марки, като се предполага, че всеки германски работник трябва да спестява по 5 марки на месец, за да може за 4 години да си купи нов Volkswagen."или аз нещо не схващам, или сметката не излиза -за 4 години работника ще събере точно 240 марки...
  • #13
    Анонимен ( преди 11 години )
    През 1899 електромобилът на Камил Дженаци чупи 100км/ч бариера за скорост във Франция, а тук пише че през 1900 Порше изобретил електоромобила. Кой освен празноглавите ВАГончета би се вързал на подобна смешка?
  • #12
    Гениално и велико ( преди 11 години )
    Само историята на Porsche е в пъти по-голяма и по-богата от цялата автомобилна история на Япония!
  • #11
    Fenix ( преди 11 години )
    Интересна статия - това за Тито и Порше не го знаех. Но за електромобилите мисля, че Порше не е първия.
fallback
Последни