Свикнали сме автомобилите на Citroen да правят впечатление със своя външен вид, луксозно оборудване и безупречна возия. Така през годините френската марка си изгради имидж на изтънчен и различен производител. Мнозина обаче я пренебрегват, тъй като имат притеснения от здравината на нейните автомобили.
Съдружието с Peugeot в групата PSA не успя да помогне на производителя да избегне сериозната криза в автомобилния бизнес и в Citroen започнаха да търсят решения. Преди няколко години компанията пусна линията DS, в която отново наблегна на премиум-сегмента и лукса, но това се оказа неособено успешен ход. Такива коли, колкото и да са добри, в днешно време просто не се търсят. Затова и французите предприеха коренно различен подход - създадоха автомобил за по-слабо развити държави, в които пътищата са лоши.
Този автомобил е Citroen C-Elysee, който имахме възможност да тестваме в разгара на лятото. Според някои тази машина е крачка назад, а според други - ново начало. А според французите един бюджетен автомобил, чиито главен конкурент е Skoda със своя Rapid, може да успее да спечели клиенти на пазарите в Източна Европа, Китай, Русия и страните от Средиземноморския басейн.
Всъщност, Citroen C-Elysee е втората част от решението, което взе групата PSA за да се опита да увеличи продажбите си. Другата се казва Peugeot 301 - напълно същият като конструкция и характеристики модел, но с различна емблема. Интересно е как двете машини ще се конкурират на пазара, на французите явно са на мнение, че който не обича Peugeot, ще си купи Citroen. И съответно обратното.
Факт е обаче, че върху колата е поработено най-вече заради условията, в които ще се ползва. Ако очаквате лукс и глезотийки, няма да ги намерите. Интериорът е максимално опростен, а ако се опитате да си отворите електрическия прозорец, вероятно ще се затрудните. Копче има, но то е разположено на централната конзола, където определено не му е мястото. Иначе в купето име лъскави нещица от хром - по дръжките на вратите, въздуховодите, скоростния лост и ръчната спирачка.
Както стана дума обаче, основното в този автомобил е неговата здравина. Именно с цел подобряване на този елемент Citroen C-Elysee разполага с допълнителна защита под шасито, подсилена конструкция на елементите на каросерията и сглобки, по-солидни от традиционно използваните. Като цяло, по време на процеса на създаването си машината е тествана във всякакви пътни условия - студ, прах, различни пътни настилки. Само при изпитанията автомобилът е навъртял над 4 млн. км.
Освен това C-Elysee предлага и доста сериозни размери - 4430 мм дължина, 1710 мм ширина и 1470 мм височина. Разстоянието между двете оси е 2650 мм, което също спомага не само за комфортно пътно поведение, но и за достатъчно вътрешно пространство. В купето има достатъчно място за трима пътници, разположени на задната седалка. Най-голямата изненада обаче идва от багажника, който разполага с обем от цели 506 литра - един от най-големите в сегмент С.
Всички тези качества на колата оставят раздвоени чувства у тези, които се качват на борда й или просто я разглеждат. На някои от тях им се струва прекалено обикновена, а на други - различна от това, което са си представяли.
Справедлива оценка обаче може да се даде по-лесно, след като C-Elysee излезе на пътя. Напълно нормално, избираме най-удачния за дълго пътуване двигател - дизеловия 1.6 HDi с мощност 92 к.с. Това е един от моторите, които отдавна са се доказали на световните пазари, като от него са произведени над 6 млн. бройки. Агрегатът предлага комбинация от висок въртящ момент - 230 Нм при 1750 об./мин., и добър разход на гориво - 4.1 л/100 км. според Citroen.
На път моторът се държи напълно нормално. Тези 92 к.с. са напълно достатъчни, за да не пълзите, а да поддържате една напълно достатъчна скорост. И когато се наложи да изпреварите, да не се притеснявате, че няма да успеете.
Просторът в салона също е напълно достатъчен за спокойното пътуване на 4-ма възрастни и едно по-малко дете. Именно в този състав се отправяме към морето, използвайки новооткритата магистрала София-Бургас. На аутобана Citroen C-Elysee поддържа скорост от 130 км/ч, без да се задъхва, но разходът му скача до 5.5, че и повече литра на 100 км.
Виж, след Бургас нещата наистина се нормализират и автомобилът полека-лека се приближава към посочените от производителя данни. Спартанското обзавеждане също може да ви изнерви при по-дълъг път, но това важи само за тези, които са свикнали да карат скъпи автомобили, предлагащи най-различни възможности за настройка на волана и седалките. Все пак по-високите нива на оборудване се предлагат с климатик с дигитален дисплей, помощ при паркиране на заден ход, регулатор - ограничител на скоростта, радио МР3 със система свободни ръце Bluetooth. Срещу съответното заплащане, разбира се.
Факт е, че този автомобил няма да ви вдъхнови, но пък ще ви закара до избраната от вас дестинация. Както стана дума, багажникът му е достатъчно голям, за да побере нужното за ваканцията ви. Дори сред поставянето на газова бутилка (Citroen C-Elysee се предлага и във версия с пропан-бутан), обемът на багажника си остава напълно достатъчен. Дали да го изберем, в крайна сметка е въпрос на личен избор. Цените му стартират от 19 842 за най-слабата версия с 1.2-литров бензинов двигател и могат да достигнат до 26 000 за дизеловата версия. 
Сега предстои да видим как този модел, а и близнакът Peugeot 301, ще се справят на пазарите, на които в момента господства Dacia, а все повече модели на китайски компании се опитват да се наложат. В Citroen му възлагат огромни надежди и тепърва ще се говори за него. Най-малкото, защото Себастиян Льоб от догодина ще кара в световния шампионат за туристически автомобили именно с C-Elysee...
Снимки: Automedia.bg и Citroen


2