Когато един автомобил е конструиран с идеята да преминава през тежки терени, от него не можем да очакваме блестящо представяне на асфалта. Както и обратното. Всяко правило обаче си има изключение и в този случай то се нарича Range Rover. Британският луксозен модел е създаден с идеята да бъде еднакво добър на различните терени, като по този начин отговаря най-пълно на определението всъдеход. А именно, автомобил, с който може да се пътува комфортно навсякъде – както на пътя, така и извън него.
По време на представянето на Range Rover в България успях да покарам най-икономичната и най-бързата версии на модела. А сега имах удоволствието да изпробвам и третата модификация на возилото – дизеловия V8, който е компромисен вариант на останалите две версии. Моделът е по-бърз от базовия V6 дизел и по-икономичен от върховия V8 бензин.
Този път реших да покарам колата в града и извън него, по асфалтираните пътища. Причината e, че по време на масовия тест, при който бе наблегнато на движение по пресечен терен, организаторите ни убедиха, че масивната британска кола е способна да нагази дълбоко сред дивата природа, прескачайки камънаци и големи локви. А освен това асфалтът е по-чест спътник на Range Rover, не защото офроудът го притеснява, а защото надали някой би платил над 200 000 лева (за 4.4 SDI V8 Vogue), за да преминава през толкова лош терен. Подобни автомобили се купуват най-вече, за да бъдат използвани в града и по магистралите.
Част от трасето на масовия тест
Придвижването с автомобил като Range Rover в града не е толкова трудно, колкото изглежда. Дори напротив. Високата позиция на седене, както и регулируемият просвет улесняват придвижването по родните градски улици и преодоляването на обичайните препятствия по тях – дупки, издигнати шахти, спящи полицаи и т.н. Е, намирането на място за паркиране не е особено лесно, тъй като автомобилът е доста голям. Но интегрираните от всичките му страни камери дават поглед на 360 градуса, който е изключително полезен при паркиране или маневриране на тесни пространства. Регулиращият се електронно просвет е полезен и при използването на гараж или друг обект с нисък таван, тъй като тази стандартна функция на Range Rover може го направи висок, колкото малък кросовър.
Въпреки, че Range Rover се справя с градското движение, стихията му са извънградските пътища. Без значение дали се движи по магистрала или по планински път, автомобилът запазва кралското усещане в салона си. Най-приятно обаче е преминаването на участъци с по-лоша настилка, като този на магистрала Тракия около Пазарджик. В никой друг автомобил не съм се чувствал толкова комфортно и невъзмутимо при преминаването на този иначе досаден път. Същото бе положението и по трасето между Самоков и Сапарева баня, където в обикновена кола лесно може да пробиеш тавана с главата си. В Range Rover това е невъзможно, понеже електронното въздушно окачване служи като буфер между пътя и пътническата кабина. Усещането е все едно сте върху облак - просто невероятно. Друг сериозен плюс на колата е, че не се усеща голяма или тежка, а и шофирането не уморява водача.
Любопитно ми беше да разбера и как стоят нещата с динамичното шофиране по планински път. Range Rover винаги е имал проблем с накланянето в завои, който явно се е дължал на сравнително високото му тегло. Новата версия обаче е изградена от алуминий и е с цели 420 килограма по-лека, което заедно със серийните адаптивни амортисьори, осигурява значително по-добро представяне при подобно каране. Да, накланяне все още има, но веднага се сещам за поне 5-6 леки коли, които имат сходен крен в завои. Все пак Range Rover не е спортен седан или пък горещ хечбек, но новото му поколение определено се чувства много по-добре на тези пътища. А за тези, които искат по-спортно усещане и могат да си го позволят, скоро ще се появи версията Sport.
Поведението на Range Rover по асфалтираните пътища определено ме изненада приятно. Особено като се има предвид, че това е чистокръвен джип, а не "паркетен SUV". Но как Range Rover успява да се представя еднакво добре на пътя и извън него? "Тайната" се крие в адаптивните технологии, които настройват работата си спрямо пътните условия.
Вече споменах въздушното окачване, което може да се регулира по височина и твърдост. Част от него е и системата Adaptive Dynamics, която непрекъснато анализира движенията на автомобила - над 500 пъти в секунда, и реагира мигновено на пътните условия и действията на водача. За сигурното поведение на пътя и извън него се грижи още системата Terrain Response, която пренарежда настройките на трансмисията, окачването и сцеплението. Работата на волана, който е приятно лек при ниска скорост и достатъчно прецизен и твърд при висока, пък се контролира от системата EPAS - електро-хидравлично сервоусилване. За безгрижието на водача работят още технологиите RSC - система против преобръщане, ETC - електронен контрол на сцеплението, CBC - контрол на спирането в завой, DSC - система за динамичен контрол на стабилността, и много други, които могат за миг да преобразят Range Rover от жаден за приключения джип в динамичен магистрален автомобил.
Всичко изброено до тук прави Range Rover уникално явление на пазара, автомобил, който отговаря най-пълно на определението всъдеход. Той съчетава привидно несъчетаеми качества, което го превръща в истински оксиморон на пътя – нежен мъжкар, брутален аристократ, изискан грубиян... Или ако трябва да използвам друга метафора – кръстоска от мускулестия Вин Дизел, обноските на Джеймс Бонд и ловкостта на Джейсън Стейтъм. Автомобил, с който спокойно би могъл да минеш напряко през някоя нива на път към изискана среща с кралска особа. Всъщност, Range Rover винаги е бил такъв, но никога не е бил толкова добър.
Какво ми хареса
Независимо дали е паркиран пред скъп хотел, изискан клуб или на някоя самотна скала в планината, Range Rover винаги изглежда на място. А това е уникалното в този автомобил.
Какво не ми хареса
Трудно можеш да намериш кусур на возило за тези пари. Лично на мен обаче не ми допада превключвателя за скоростите. Да, той е оригинален, изискан и технологичен, но с него се работи мудно и не е интуитивен - погледа на водача трябва да следи на къде го мести.
Характеристики на тестваната версия - Range Rover Vogue LR-SDV8
Двигател - дизелов V8
Мощност - 339 к.с. и 700 Нм
Трансмисия - автоматична с 8 скорости
Максимална скорост - 217 км/час
Ускорение 0-60 мили в час - 6.5 сек.
Разход на гориво по време на теста - 9.8 л/100 км.
Базова цена - 212 600 лв
Технически данни
Междуосие 2922 мм
Височина 1835 мм
Предна следа 1 690 мм
Ширина 2073 мм - прибрани огледала
Ширина 2220 мм с огледалата
Задна следа 1683 мм
Обща дължина 4999 мм
Диаметър на завой 12.3 м/ 12.7 м
Преодолима дълбочина
Максимална преодолима дълбочина 900 мм
Стандартна височина
С релси 1836 мм
С антена 1867 мм
С отворен панорамен покрив 1874 мм
При въздушно окачване в режим за влизане
всички горепосочени ще са с 50 мм по-ниски
Товарно пространство
С вдигнати задни седалки
Височина 824 мм Ширина 1290 мм
Товарно пространство 909 л.
Товарно пространство между арките 1120 мм
Дължина на пода 1101 мм
С прибрани задни седалки
Височина 824 мм Ширина 1290 мм
Товарно пространство 2030 л
Товарно пространство между арките 1120 мм
Дължина на пода 1985 мм
Максимална преодолима дълбочина 900 мм
Технически данни
Обща дължина 4999 мм
Предна следа 1690 мм
Задна следа 1683 мм
Диаметър на завой 12.3 м/ 12.7 м
Режим Ъгъл на приближаване Ъгъл на обкрачване Ъгъл на отдалечаване
Офроуд 34.7° 28.3° 29.6°
Стандартен 26.0° 20.1° 24.6°
Снимки: Automedia.bg / Land Rover