IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Ода за евтината кола

Какво повече предлагат днешните коли и колко повече струват

Ода за евтината кола

Вярно е, че автомобилите днес предлагат повече от своите предшественици. Но същевременно и струват повече. Ако нищо не се бе променило през годините, то актуалният днес Golf не биваше да струва повече от 10 хиляди евро, пише Дойче Веле.
Ода за евтината кола
Все по-малко германци могат да си позволят нов автомобил. Един служител би трябвало да заделя настрана нетната си заплата за цели 16 месеца, за да може да си купи автомобил от среден клас. Това е установил изследователският институт CAR към университета Дуисбург-Есен. Нищо чудно, че все повече германци носталгично си спомнят добрите стари времена, когато колите бяха евтини. Първият Golf от 1974 година струваше например 8 000 марки. Пресметнато грубо, това са днешни 4 000 евро. Днес обаче любимият на германците модел струва 17 000 евро. Без екстрите, разбира се.
Ода за евтината кола
Volkswagen Golf I 1974

Нещата обаче не са така прости - има и други фактори, които трябва да отчетем. Например инфлацията. Тук на помощ ни се притича една експертиза на Бундесбанк, която сравнява цените на по-известните германски автомобили, излезли за първи път на пазара, с днешната покупателна сила в евро, т.е. отчитайки инфлацията. Така например 21 900 марки, колкото е струвало през 1964 година Porsche 911, днес съответстват на покупателна сила от 41 780 евро. За толкова пари обаче днес човек може да си купи само половинка Porsche 911, тъй като в наши дни цената му започва от 90 417 евро. В номинална стойност днешното 911 е дори 8 пъти по-скъпо от онова през 1964 година.
Ода за евтината кола
Porsche 911 Carrera S Cabriolet 2012

А с колко са поскъпнали Golf и компания? Станали ли са по-големи и по-мощни? Какво ни предлагат като оборудване за по-високите цени? Появата на първия представител от моделното семейство - Golf 1, предизвика навремето истинска революция в автомобилостроенето. На мястото на легендарната "костенурка" на пазара беше излязъл един модерен автомобил с предно предаване. Днешният Golf 7 е по-дълъг от него с 50 сантиметра, предлага повече пространство за пътниците и значително по-високо ниво на активна и пасивна безопасност. Първият Golf изобщо не познаваше електронните системи за управление ABS, ESP и т.н. Базовият модел на днешния Golf предлага даже климатик, електрически стъкла, въздушни възглавници и още редица непознати за неговия прародител опции.
Ода за евтината кола
Volkswagen Golf 7 2012

През месец юни 1974 година актуалният Golf 1 струваше 8 000 марки, които отговарят на днешни 10 368 евро, като вземем предвид инфлацията и покупателната сила. Актуалният днес Golf 7 обаче не струва толкова, а цели 16 368 евро за базовия си модел. Така погледнато, днешният Golf е поскъпнал с 56 процента.
Ода за евтината кола
BMW 3-Series 2012

Освен общото наименование BMW 3, основните модели от 1975 и днес нямат много общи черти. Първата "тройка" на BMW е била толкова голяма, колкото днешната "единица" (BMW 1). Съответно "тройката" днес прилича повече на BMW 5 от миналото. При доста повече конски сили днешните автомобили са значително по-икономични - харчат почти два пъти по-малко гориво в сравнение със своите първообрази. Четирите врати са станали стандарт, системите за сигурност - също. Да не беше само разликата в цените: през август 1975 година базовият модел BMW 316 е струвал 13 980 марки, отговарящи на днешни 17 014 евро. Актуалният модел на BMW 3 струва обаче 28 500 евро - цели 67,5% процента повече, а номиналната му цена - дори 4 пъти повече, отколкото през 1975 година.
Ода за евтината кола
Opel Corsa 2011

Приятно изключение представлява Opel с модела си Corsa, който от появата си на пазара през 1982 г. до днес почти не е поскъпнал: 11 577 днешни евро тогава и 11 825 евро днес.
Ода за евтината кола
Audi 100 1968

Първият модел на Audi 100 се превърна през 1968 година в истински хит. Главно защото по онова време нямаше подобен сравним модел на Mercedes-Benz. Audi 100 беше малко еснафски, но достатъчно представителен автомобил, за да се наложи сред автомобилите от средния клас. Особено третата серия на Audi 100 от 1982 година успя да взриви консервативния бастион на Mercedes W123 и BMW 5, както и да изтласка в небитието вносни марки като Talbot Tagora и Volvo760. През 1983 година се появява и посестримата Audi 200, а през 1988 на пазара излиза и Audi 300. През 1994 година Audi 100 е префасониран и под моделното име Audi А6 заема гордо място във високия среден клас. Audi А6 е любимият служебен автомобил на германските политици.
Ода за евтината кола
Audi S6 2013

През 1968 година Audi 100 струва скромните 8 900 марки, което днес отговаря на малко над 15 хиляди евро. За сравнение - най-евтиният А6 днес струва 36 500 евро. Тоест - поскъпването е с цели 238 процента.

Източник: DW

0 от 500
  • #24
    9 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Френските като са толкова качествени защо ги изгониха от пазара в САЩ, защото не могат да покрият нормата за безопастност там, затова!
  • #23
    2 rate up comment 5 rate down comment
    бъчи ( преди 13 години )
    Знаех, че някой ще се изцепи така :) Но тия "някои фирми" предлагат и автомобил, по голям и от първата им единичка.
  • #22
    13 rate up comment 1 rate down comment
    Ime ( преди 13 години )
    "Ако преди за екстра се е смятала жабката, днес за екстра се смята асистентът... "Извинявай, ама за някои фирми жабката още се води екстра...
  • #21
    4 rate up comment 7 rate down comment
    бъчи ( преди 13 години )
    Напълно съм подготвен даже. Нисан имат ***, например Примера. За Сузуки казах. А справка лесно може да се направи с TuV Report 2012.
  • #20
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Бъчи,пак се изказваш неподготвен.
  • #19
    3 rate up comment 10 rate down comment
    бъчи ( преди 13 години )
    Наедно със Сузуки е и Нисан. Другите са ОК, ама ОК има и много европейски модели, че и френски. Например при 11 годишните автомобили според TuV Xantia е на 11-то място!!! Доста по-напред от много японски конглокенти. да вярваш ли, да не вярваш ли, но е така.
  • #18
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Бъчи, батко не забравяй, че там при сузуки пипна ВАГ. То е ясно защо така става :D Ама виж лексус, тойота, хонда си държат много на качеството, въпреки че тойота имаше няколко издънки с европейските си заводи.
  • #17
    3 rate up comment 4 rate down comment
    бъчи ( преди 13 години )
    @Бойко, ами тя и навремето е струвала толкова, ако я снабдиш допълнително с някое лампово радио, някой магнетофони хладилник вместо климатизирана жабка :P Даже ми се струва, че ще излезе доста повече това удоволствие, а сме забравили темпомата, парктроника...Е, парктроника може да се замени и с жената...
  • #16
    7 rate up comment 14 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Абе какво се карате и то за европейските и корейски подобия на коли? Истинските коли са японски и американски, европейците първи правят коли, обаче още не са направили качествена кола.
  • #15
    4 rate up comment 11 rate down comment
    бъчи ( преди 13 години )
    Кои японци държат на качеството? Я вземи АБ от миналата седмица и виж какво пише за Сузуки Суифт? Има случаи, когато скоростната кутия не издържа и 10 000 км, а за 100000 се сменя три пъти! И всичко това струва 5000 лева! Егати к ачеството, дето държат японците. Затова и затварят завода си в Унгария. Чудя се само защо избягаха от Фолксваген...