IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Ода за евтината кола

Какво повече предлагат днешните коли и колко повече струват

Ода за евтината кола

Вярно е, че автомобилите днес предлагат повече от своите предшественици. Но същевременно и струват повече. Ако нищо не се бе променило през годините, то актуалният днес Golf не биваше да струва повече от 10 хиляди евро, пише Дойче Веле.
Ода за евтината кола
Все по-малко германци могат да си позволят нов автомобил. Един служител би трябвало да заделя настрана нетната си заплата за цели 16 месеца, за да може да си купи автомобил от среден клас. Това е установил изследователският институт CAR към университета Дуисбург-Есен. Нищо чудно, че все повече германци носталгично си спомнят добрите стари времена, когато колите бяха евтини. Първият Golf от 1974 година струваше например 8 000 марки. Пресметнато грубо, това са днешни 4 000 евро. Днес обаче любимият на германците модел струва 17 000 евро. Без екстрите, разбира се.
Ода за евтината кола
Volkswagen Golf I 1974

Нещата обаче не са така прости - има и други фактори, които трябва да отчетем. Например инфлацията. Тук на помощ ни се притича една експертиза на Бундесбанк, която сравнява цените на по-известните германски автомобили, излезли за първи път на пазара, с днешната покупателна сила в евро, т.е. отчитайки инфлацията. Така например 21 900 марки, колкото е струвало през 1964 година Porsche 911, днес съответстват на покупателна сила от 41 780 евро. За толкова пари обаче днес човек може да си купи само половинка Porsche 911, тъй като в наши дни цената му започва от 90 417 евро. В номинална стойност днешното 911 е дори 8 пъти по-скъпо от онова през 1964 година.
Ода за евтината кола
Porsche 911 Carrera S Cabriolet 2012

А с колко са поскъпнали Golf и компания? Станали ли са по-големи и по-мощни? Какво ни предлагат като оборудване за по-високите цени? Появата на първия представител от моделното семейство - Golf 1, предизвика навремето истинска революция в автомобилостроенето. На мястото на легендарната "костенурка" на пазара беше излязъл един модерен автомобил с предно предаване. Днешният Golf 7 е по-дълъг от него с 50 сантиметра, предлага повече пространство за пътниците и значително по-високо ниво на активна и пасивна безопасност. Първият Golf изобщо не познаваше електронните системи за управление ABS, ESP и т.н. Базовият модел на днешния Golf предлага даже климатик, електрически стъкла, въздушни възглавници и още редица непознати за неговия прародител опции.
Ода за евтината кола
Volkswagen Golf 7 2012

През месец юни 1974 година актуалният Golf 1 струваше 8 000 марки, които отговарят на днешни 10 368 евро, като вземем предвид инфлацията и покупателната сила. Актуалният днес Golf 7 обаче не струва толкова, а цели 16 368 евро за базовия си модел. Така погледнато, днешният Golf е поскъпнал с 56 процента.
Ода за евтината кола
BMW 3-Series 2012

Освен общото наименование BMW 3, основните модели от 1975 и днес нямат много общи черти. Първата "тройка" на BMW е била толкова голяма, колкото днешната "единица" (BMW 1). Съответно "тройката" днес прилича повече на BMW 5 от миналото. При доста повече конски сили днешните автомобили са значително по-икономични - харчат почти два пъти по-малко гориво в сравнение със своите първообрази. Четирите врати са станали стандарт, системите за сигурност - също. Да не беше само разликата в цените: през август 1975 година базовият модел BMW 316 е струвал 13 980 марки, отговарящи на днешни 17 014 евро. Актуалният модел на BMW 3 струва обаче 28 500 евро - цели 67,5% процента повече, а номиналната му цена - дори 4 пъти повече, отколкото през 1975 година.
Ода за евтината кола
Opel Corsa 2011

Приятно изключение представлява Opel с модела си Corsa, който от появата си на пазара през 1982 г. до днес почти не е поскъпнал: 11 577 днешни евро тогава и 11 825 евро днес.
Ода за евтината кола
Audi 100 1968

Първият модел на Audi 100 се превърна през 1968 година в истински хит. Главно защото по онова време нямаше подобен сравним модел на Mercedes-Benz. Audi 100 беше малко еснафски, но достатъчно представителен автомобил, за да се наложи сред автомобилите от средния клас. Особено третата серия на Audi 100 от 1982 година успя да взриви консервативния бастион на Mercedes W123 и BMW 5, както и да изтласка в небитието вносни марки като Talbot Tagora и Volvo760. През 1983 година се появява и посестримата Audi 200, а през 1988 на пазара излиза и Audi 300. През 1994 година Audi 100 е префасониран и под моделното име Audi А6 заема гордо място във високия среден клас. Audi А6 е любимият служебен автомобил на германските политици.
Ода за евтината кола
Audi S6 2013

През 1968 година Audi 100 струва скромните 8 900 марки, което днес отговаря на малко над 15 хиляди евро. За сравнение - най-евтиният А6 днес струва 36 500 евро. Тоест - поскъпването е с цели 238 процента.

Източник: DW

0 от 500
  • #44
    0 rate up comment 0 rate down comment
    zoom-zoom ( преди 13 години )
    ne smqtate li, 4e edinstveniq na4in tiq kompanii da realizirat mega pe4albi e kato uveli4avat cenite na tro6kite!?to i za tova sa tiq procentni razliki predi/sega...a ina4e...mislq, 4e industrializaciqta e stra6no naprednala i primerno razlikata m/u golf bez extri i pulen s extri ne trqbva da e pove4e ot 1000-2000 euro, pone na kompaniite ne im struva mnogo da gi pulnqt s extri, no te pe4elqt ot prodajbata na extrite samostoqtelno...
  • #43
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    За мен най-същественото в тази статия е фактът ,че на един средно европейски потребител са му нужни 16 заплати за да купи голф за 17 хил. евро. Колко месечни заплати са нужни на един средностатистически българин за да си вземе същия голф за 34 000 лв. правете сметка сами!? И довечера като гледате новините и Биботко,Станишко,Доганя, Костаки и всякви там *** ви обясняват какъв остров на стабилност сме си припомняйте тази статия.
  • #42
    0 rate up comment 0 rate down comment
    бъчи ( преди 13 години )
    Да, забравих да се идентифицирам, което явно не е проблем за някои тук.
  • #41
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Абе като си ербап, виж де е Клозестата както я наричаш. Зад нея е пълно с японски конглокенти. Няма какво повече д акоментирам глупостите ти. Аз казах каквото имах да казвам. Сузики и Нисан не са успешни японски автомобили. Останалите да. Нещо неясно ли казах?
  • #40
    3 rate up comment 1 rate down comment
    до: Вагнер ( преди 13 години )
    Понеже спомена японските самолети през ВСВ и отворих да прочета.Значи не само от коли,но и от самолети нищо не разбираш.Самолетите са им били едни от най-добрите в света.Имали са невероятно развита авиация,която е превъзхождала по качества съюзническата.Едни от най-добрите самолети са били Мицубиши,Кавазаки,Айчи и Каваниши.Ако хАмериканците не бяха хвърлили 2-те атомни бомби над Япония много голям щяха да го ядат,както сега го ядат с колите.Немците пък вече произвеждат китайски ментета.
  • #39
    2 rate up comment 0 rate down comment
    до: Вагнер ( преди 13 години )
    За самолетите не знам,а и не виждам никаква връзка да ги споменаваш,но за качеството на колите самите немци си признават,че най-качествените коли са японските.Ако си по-компетентен от инженерите в ТЮФ,АДАК,ДЕКРА и можеш да направиш по-добри продължителни тестове от АБ ще се съглася с теб.Съмнявам се обаче,че и средно май нямаш и си просто едно хейтърче,което гледа немските навеси само на картинки и си мечтае.
  • #38
    6 rate up comment 1 rate down comment
    ВагИнер ( преди 13 години )
    О реноту нема по-убава ***...таковата - уж кола де. Тва е!!
  • #37
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Вагнер ( преди 13 години )
    Японските коли били качествени?!?!?!?Я...Колкото качествени са им били и изтребителите през втората св.война.
  • #36
    13 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    ако изчисляваме цените на колите преди 40 год и сега в съответсвие с заплатите, средната заплата в Германия сега трябва да е ?6000 ,а в България ?2000. цените на тенекиите изпреварват доходи, инфлация и не се съобразяват с кризата. ФВ е замислена като народна марка, а сега все повече немци я подминават и влизат в съседния шоурум на щкода..
  • #35
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Ако почнеш да мислиш какви са разликите между немските каски и да пиеш,има огромна опасност да се алкохолизираш.Просто няма смисъл и не си заслужава.