Шведският производител Volvo си е поставил за цел нещо, поне на пръв поглед, невероятно - през 2020 г. да няма нито един смъртен случай или тежко ранен в инцидент с автомобил на компанията. Поредната крачка към това е пускането на пазара на новото V40, което успя да постигне най-високия резултат на краш-тестовете на европейският институт по безопасност Еuro NCAP. 
От 2009 г. Euro NCAP подлага на тестове всеки един нов модел, независимо от марката му. Изпитанията включват четири категории - защита на възрастни, защита на деца, защита на пешеходци и асистент за сигурност. След това резултатите се обобщават и се обявяват публично. В последните тестове Volvo V40 събра най-високия общ резултат, като постига и абсолютен рекорд и в категорията "Защита на възрастни" с 98%.
Целта при конструирането на модела e била да се създаде автомобил, който разполага със същите нива на безопасност както големите автомобили на шведската марка. Здравото шаси и редица системи за сигурност като WHIPS (Система за защита при камшичен удар), са в основата още при първите щрихи на новия модел. В категорията "Асистент за сигурност" новото V40 отново събира максималния брой от 100 т.
Моделът се предлага с редица първи по рода си системи като Pedestrian detection, City Safety и още много други все още непознати за конкурентните марки. В категорията "Защита на пешеходците" автомобилът отново бележи рекорд, като оставя далеч след себе си всички останали. Тук в основата на успеха логично е първата в света въздушна възглавница за пешеходци, с която стандартно се предлага новият шведски модел. При удар на пешеходец предният капак на V40 се отваря, като на върха му се издува светкавично завеса от въздушни възглавници, които омекотяват удара с предното стъкло на автомобила. 
Автомобилът вече се продава в България и екипът на AM успя да го тества. Разбира се, не посмяхме да проверим дали въздушната възглавница за пешеходци действа, но от шведския производител, както и от Еuro NCAP са категорични, че тя върши работа. Как обаче се стига до това? Моделът V40 разполага със сензори, които регистрират преминаващия пред колата човек и правят необходимото за спирането на автомобила дори шофьорът да е напълно зает с нещо друго.
Освен това V40 впечатлява и с интериора, изцяло проектиран за удобството на пътниците и със силен акцент върху ергономията, комфорта и удоволствието от шофирането. Плавно извитият дизайн на вратите създава усещане за простор като в лимузина. Задните седалки също са отопляеми. За тях е "скрита" сгъваема двойна поставка за чаши. Ако тя не се използва, това по никакъв не нарушава комфорта на пътника в средата. Вдъхновено от дизайна на новите смартфони, вътрешното огледало за обратно виждане е без рамка. 
Любопитна новост е хранилището пред возещия се отпред пътник. В него има място за три кутии или две бутилки, които по всяко време се поддържат охладени благодарение на въздушна струя от климатичната система. Осветление в колата създава усещане за киносалон, може да преминава от червено към синьо. Панорамният покрив е снабден с електронно управляема завеса от плат. Тя се отваря отзад напред, което означава, че пътниците на задните седалки могат да се наслаждават на слънчевата светлина, докато водачът отпред е на сянка.
С тестовата машина започваме нашия път от София към Широка лъка. При избора на автомобили на нас ни се пада V40 с 1.6 литров бензинов мотор, който се предлага в 2 модификации - T3 с мощност 150 к.с. и 240 Нм въртящ момент, както и Т4 - 180 к.с.
Тръгваме с по-мощната версия, която е комбинирана с 6-степенна механична скоростна кутия. Двигателят е достатъчно пъргав - ускорява от 0 до 100 км/ч за 7.7 секунди. Маршрутът, избран от организаторите - София - Пазарджик - Кричим - Цанков камък - Широка лъка, е достатъчно разнообразен, тъй като имаме възможност да видим как се държи машината както на магистрала, така и на множество завои. 
V40 може да се похвали и с отлично окачване. В завоите машината стои стабилно, а предлаганото ускорение е напълно достатъчно за пътища като нашите. Разходът на гориво, който се дава по каталог, е 5.9 л/100 км. Ние постигнахме около 6.4 л/100 км, което също не е никак лошо за България.
При първата смяна на колите имаме възможност да пробваме и мотор T3. Той ще се предлага като базов за V40, като електронните му настройки са различни от тези на Т4. Разлика между двата почти няма, въпреки че в определени моменти са усеща по-малката мощност. Разходът обаче не се променя кой знае колко.
Друга възможност при бензиновите агрегати са Т5. Безспорно най-динамичният представител на семейство. Обем 2.5 литра, 5 цилиндъра, мощност от 254 к.с. и въртящ момент от 360 Нм. Той се предлага само с автоматична скоростна кутия.
На връщане ни се пада двигател D2 - отново базов за версията. Това е 1.6-литров, 4-цилиндров агрегат с мощност 115 к.с. и 270 Нм. Ускорението му никак не го бива, тъй като се нуждае от 12.3 секунди, за да ускори от 0 до 100 км/ч. Но пък от друга страна харчи 3.6 л/100 км (отново по документи). При нас разходът бе с около литър повече, като трябва да уточним, че карането ни не бе от най-спокойните.
Другите възможности за любителите на дизела са 2.0 литров мотор в две версии - D3 (150 к.с.) и D4 (177 к.с.). При по-мощната версия ускорението става за 6.6 секунди, а разходът на гориво е около 4.4 л/100 км.
Освен с двигатели и въздушна възглавница за пешеходци, моделът може да се похвали и с още системи за сигурност. Една от тях помага при излизане от паркинг на заден ход - приближава ли друг автомобил, спирачката се задейства сама. Това го прабвахме - действа безотказно. 
Освен това по време на движение камера снима знаците за ограничение на скоростта и ги показва на таблото. Сензорите сигнализират също ако се приближите прекалено бързо до друг участник в движението. Ново V40 има и система за електронно паркиране, при което шофьорът единствено сменя предавки и натиска спирачката, а колата сама върти волана.
Оценките на Volvo V40 по десетобалната система
Приложимост в ежедневието - 10 (Благорадение на комфорта, системите за сигурност и икономичните двигатели колата върши отлична работа както в града, така и на дълъг път)
Надеждност - 10 (Volvo нямат проблеми в подобен аспект, здравината на техните машини е пословична)
Оборудване - 8 (Базовото оборудване е добро, но повечето екстри се доплащат)
Пространство - 8 (Достатъчно за двама възрастни на задната седалка)
Цена/Качество - 8 (Качеството е на супер-ниво, но не може да се каже същото за цените. За България те стартират от 43 200 лв, което не е малко за машина от този клас)
Качество на материалите - 10 (Някои автомобили от по-висок клас не могат да се похвалят с подобни материали)
Разход на гориво - 9 (Разходът на гориво е отличен, особено ако внимавате на пътя)
Удоволствие от шофирането - 10 (V40 е автомобил, който не те уморява и след продължително шофиране)


18