
Едва ли има автомобил, чиито качества да бъдат повече оспорвани от Volkswagen Golf. Някои го боготворят, други просто го харесват. Трети пък го ненавиждат, въпреки че и сред тях има хора, които никога не са се качвали в него. Камо ли да са го карали.
Факт е обаче, че Golf e сред най-продаваните машини в историята, а премиерата на неговата седма генерация бе едно от най-очакваните събития в автомобилния свят през тази година.
Германският производител избра да покаже новото си отроче на специално събитие в Берлин в началото на септември. След това Golf VII се появи пред публика на автомобилното изложение в Париж. И вече е в продажба, като доставките на клиентите ще започнат през януари 2013 г. Екипът на Аутомедия имаше шанс да бъде сред първите, които тестваха автомобила на специално организиран тест-драйв на острови Сардиния.
Първото нещо, което се набива на очи при новия Golf, е приемствеността. Германците са си поставили за цел машината да бъде лесно разпознаваема и което е по-важно - непреходна, тоест нейният дизайн да бъде актуален и след няколко поколения. Мотото при проектирането и производството на машината е The Key to Perfection (Ключът към перфектност). Външният вид прави впечатление и със своята агресивност, благодарение на интегрираните LED-светлини, съчетани с тясна решетка и големи фарове.
Подобно на третото поколение на Audi A3, Golf VII е изграден върху новата модулна платформа на VW Group - MQB. Хечбекът тежи с около 100 кг. по-малко от своя предшественик. Около 40 кг. са компенсирани при двигателите, а 23 кг. от каросерията. В същото време обаче размерите са по-големи. Автомобилът е с 56 мм по-дълъг (4255 мм), с 13 мм по-широк (1799 мм) и с 28 мм по-нисък (1452 мм). Багажникът вече поема 380 литра, а при свалени седалки обемът нараства на 1270 мм.
Друго, което прави впечатление е интериорът. Таблото е поставено така, че да бъде удобно за водача. Огромен плюс в оборудването е мултимедийната система, която включва и навигация. Нейният дисплей се предлага в цели 4 размера в зависимост от нивото на оборудване, като при най-високото достига до 8 инча. Екранът работи бързо и точно, като реагира само при приближаване на пръста. И цялата информация излиза подробно подредена и удобна за използване.
Първият автомобил, който имахме възможността да тестваме, бе с двигател 2.0 литра TDI с автоматична скоростна кутия DSG. Ако търсите машина, която хем да върви - все пак тя има на разположение цели 150 к.с., хем да бъде икономична, това е правилният избор. Е, в случая не е за пренебергване и цената, която при тази версия, няма как да бъде ниска, но в крайна сметка качеството струва пари. А в случая говорим именно за качество и пътно поведение. Благодарение на 6-степенната DSG-трансмисия автомобилът ускорява доста добре и се държи отлично на път с много завои, какъвто бяха избрали организаторите от Volkswagen за пътуването в Сардиния. Този мотор предлага разход от около 6 л/100 км, но в случая говорим за почти нов автомобил с неразработен двигател, така че реално ще можем да преценим точно колко харчи едва след време.
Лично на мен ми бе по-интересно да видя в действие другата версия, която имахме възможност да пробваме. Става дума за модификацията с 1.4-литров TSI мотор с мощност 140 к.с., в която непредубедения фен може направо да се влюби. Без майтап - машината е комфортна, стои отлично на пътя и което е най-важното - подчинява се перфектно на всяко завъртане на волана. Още в базовата си модификация Golf VII с този мотор ще се предлага с електронна блокировка на диференциала XDS (електронен блокаж на диференциала). Тази версия на двигателя (има още една с по-ниска мощност - 122 к.с.) ще предлага и още едно нововъведение - два от цилиндрите се деактивират, като няма никакво значение как са настроени двигателя и шасито. Единственото, което трябва да се направи, е да се отнеме от газта. Благодарение на тази система моторът харчи едва 4.8 литра, въпреки че по време на теста средният разход, който успяхме да регистрираме с бензиновата версия бе 6.5 л/100 км.
Какво още можем да кажем за този автомобил. Системата "Driver Profile Selection" предлага четири режима: Eco, Comfort, Sport и Normal за работа на волана, двигателя и шасито, като е налице и пети вариант - Individual, който е изцяло по вкуса на водача.
Освен - XDS (електронен блокаж на диференциала), седмото поколение на Golf предлага още ESC (електронен контрол на стабилността), Multicollision braking (спирачна система, предотвратяваща повторни верижни удари след катастрофа), Start/Stop system, EPB (електронна ръчна спирачка) с Auto Hold (система за потегляне в наклон), индикатор за налягането в гумите, двоен под в багажното отделение и т.н.
Сред допълнителните екстри са избор на профил на шофиране от водача, DCC (динамичен контрол на окачването), Lane Assist (система за предотвратяване напускане на лентата, а сега и с разпознаване на умора у водача), Active Cruise Control (адаптивен автопилот със следване на предния автомобил) + Front Assist + Rear Assist (постоянно следене на цялата обстановка около автомобила), City Emergency Braking(принудително спиране за предотвратяване на ПТП в градски условия), Light Assist (предотвратяване на заслепяването на насрещните водачи) + Sign Assist (разпознаване на пътните знаци), Park Assist (паркинг пилот с усъвършенствано автоматично паркиране), новата навигационна система Discover Pro, Bi Xenon с вградени лед светлини, проактивна система за защита на пътниците и др.
Като цяло този автомобил вероятно ще обори мнозина, които са свикнали да гледат пренебрежително на Volkswagen Golf. Още повече, че предстои да видим какво ще ни предложат и останалите двигатели. Очаква се да има електрическа версия, метанова версия (CNG), модификация Variant за семействата, както и Golf GTD и Golf GTI за любителите на спортното шофиране.
Ясно е обаче, че Golf VII хвърля сериозно предизвикателство на конкурентите си. Така че ни очаква интересна борба, още повече, че към момента всеки четвърти Volkswagen продаден в Европа е именно Golf, което ясно говори за пристрастията към този автомобил. А новият му модел е още по-добър, така че...
Оценките на Golf VII по десетобалната система
Приложимост в ежедневието - 10 (В сравнение с предишната версия вътрешното пространство е достатъчно. Двигателите също са достатъчно икономични, така че автомобилът е удобен както за града, така и за дълъг път)
Надеждност - 10 (Golf VII е на новата платформа на Volkswagen - MQB, която ще бъде основата на бъдещите модели на концерна)
Оборудване - 10 (Дори базовото оборудване е доста високо, добро впечатление прави новата навигационна система)
Пространство - 9 (Сравнително голямо пространство за возещите се отзад пътници)
Цена/Качество - 8 (Качеството е доста високо, но и цената на някои от версиите с пълно оборудване също не е за пренебрегване. Най-ниската модификация стартира от 30 000 лв, но с екстрите и по-високо ниво на оборудване може да достигне близо 2 пъти повече)
Качество на материалите - 9 (Доста добро, като по нищо не отстъпва на много от моделите от по-висок клас)
Разход на гориво - 9 (И двете версии, които изпробвахме, предлагат добър разход на гориво)
Удоволствие от шофирането - 10 (Доста добро, както стана дума автомобилът се подчинява отлично на всички команди на шофьора)