IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Моделът, спасил Volvo от фалит, навърши 30 години

760 предлага революционна форма и впечатляващи двигатели

Моделът, спасил Volvo от фалит, навърши 30 години

Точно преди 30 години - през февруари 1982 г., започва производство на Volvo 760 GLE. Този автомобил не е типичен за шведската компания, но едно е безспорно - това е типично Volvo. Елегантният и привлекателен дизайн бързо привличат купувачи, но по-важното е, че Volvo 760 е автомобилът, който просто спасява Volvo Car Corporation от фалит и осигурява бъдещето му развитие.

Първите скици на този модел са създадени още през 1975 г., когато автомобилният отрасъл като цяло изпитва сериозни трудности. Volvo не прави изключение. Петролната криза току-що е отминала и шведите имат финансови трудности с обезпечаването на новия си модел 240. Причината - производството на автомобили в завода в Торсланд е твърде скъпо и експортът на тези коли не носи печалба.

Освен това компанията предвижда пускането на ново поколение компактни автомобили, които трябва да се произвеждат в предприятието на дъщерната Volvo Car BV в Холандия. Само, че за да поддържа ниво на продажбите на шведите им е нужен нов, по-голям автомобил. Изискванията на пазара непрекъснато се увеличават - търсят се големи коли с разумен разход на гориво и с ниско ниво на изхвърлените газове. И което е най-важното - с много по-високо ниво на безопасност.

Проблемът е, че моделът 760 се създава във времето, в което икономическите условия се променят непрекъснато. Затова и Volvo не бързат с пускането му на пазара, а старателно обмислят всяка възможност. По това време интернет няма и е трудно да се провери какво точно ще искат евентуалните купувачи. Това обаче не плаши шведите и те правят щателен анализ на пазара и настроенията в него. В момент като този нямат право на грешки.

Решено е, че автомобилът трябва да е здрав, надежден, икономичен и с евтина поддръжка. Освен това трябва да е привлекателен и мощен. Във Volvo решават да заложат на задно предаване и увеличават колесната база на модела 240 с 10 см. В същото време новият автомобил е с около 100 кг. по-лек. За да намалят производствените разходи повечето от техническите решения са адаптирани с автомобилите от серия 200. Това засяга трансмисията, окачването и останалите важни системи.

Дизайнът на новия модел обаче трябва да е коренно различен. Проблемът е, че и той на няколко пъти е променян. Проектът носи названието Р31, като пускането му в серийно производство първоначално е насрочено за 1980 г., но по-късно е отложено с една година. За дизайна са привлечени и външни специалисти. Повечето от тях предлагат седани, но главният дизайнер на компанията Ян Вилсгаард е категоричен, че иска хечбек. От друга страна финансовият отдел на Volvo настоява за по-равни и плоски повърхности и линии с ъгли от 90 градуса, тъй като това ще бъде далеч по-евтино. В борбата се намесват и специалистите от маркетинговия отдел, както и инженерите.

В този момент Вилсгаард изненадва всички със своето предложение. То е изцяло негово дело - автомобил с продълговата форма, както при традиционния седан, с прави и плоски страни и с отрязана задна част. Тази форма се запазва почти до окончателното гласуване на проекта, когато търпи леки изменения. Така се получава седан с практически вертикално задно стъкло, което създава усещането за просторен и комфортен салон. Същевременно автомобилът получава уникален външен вид, непознат до този момент.


Скоро се разбира, че това е правилният избор. На пазара по същото време се предлагат "закръглени" седани и това бързо превръща 760 в хит. А останалите производители започват да копират дизайна на новия модел на Volvo. Именно тук главна роля оказва изследването сред хората, което шведите правят. Те просто знаят какво иска клиента и успяват да го предложат. Затова и неслучайно 760 бързо печели популярност дори в САЩ.

При разработката на модела е трябвало да се отчетат и законодателните изисквания. Освен за дизайна Volvo е трябвало да мисли и за новите двигатели, както и за безопасността на машината. По това време компютърът тепърва се внедрява и всичко се чертае на дъска. А това забавя допълнително производството. През 1978 г. проектът получава името 1155, което кара в компанията да се шегуват, като го наричат "дванайсет без пет".

През есента на 1978 г. прототипът е напълно готов и са произведени доста автомобили, които са подложени на изпитания при най-различни условия на три континента. Тестовите автомобили изминават над 3 200 000 км при възможно най-топло и най-студено време, за да може всеки детайл да бъде изпипан.

През 1979 г. автомобилното подразделение AB Volvo е отделено в отделна компания - Volvo Car Corporation. Нейният пръв директор става Хакан Фризингер, който има честа на следващата година да покаже Volvo Concept Car. Това е моделът, разработен от Вилсгаард, който практически представлява Volvo 760. Концептът е малко по-къс, но това е напълно завършен и готов за серийно производство автомобил. Той получава мощен турбо-дизелов двигател, който показва огромния потенциал в развитието на бъдещите мотори от такъв вид.

Премиерата на новото Volvo 760 е планирана за автосалона във Франкфурт през 1981 г., но се налага тя да бъде отложена. Най-накрая машината се появява пред публика през февруари 1982 г., като предлага отлично возене и избор от три различни двигателя - 4-цилиндров с турбо, V6 с обем 2.8 литра и редови 6-цилиндров турбо-дизел D24, който е разработен от Volkswagen, но е доработен от инженерите на Volvo. Именно с него Volvo 760 става най-бързият дизелов автомобил за своето време.

Компанията предприема и друг трик при лансирането на модела. В Швеция той се продава под психологическата граница от 100 000 крони. За 99 800 крони купувачът получава V6 двигател, автоматични скорости, климатик и шибедах. Това бързо превръща 760 в хит на пазара, а съвсем скоро колата се продава успешно в цял свят. Идват и различни модификации.

По-важно обаче е друго - моделът 760 носи на Volvo средствата, за да може компанията да продължи да разработва нови модели. Печалбите от него още в началото на производството са около 3.5 млн. крони, което се оказва достатъчно, за да може компанията да продължи да се развива и да пуска нови модели. Приходите се инвестират в следващия много важен за компанията модел - Volvo 850. Той пък логично води до моделите от серията S и т.н. Едва през 1998 г. приключва производството на V90, който е последният автомобил на Volvo, построен на базата на технологиите, реализирани във Volvo 760.

Като цяло цифрите са красноречиви. Произведени са 221 309 бройки от модела 760, но ако добави следващата модификация - 740, цифрата нараства на 1 230 704. Автомобилът се произвежда 9 години и освен, че поддържа престижа на Volvo Car Corporation, му носи и нелоши печалби.

Тагове: volvo 760
0 от 500
  • #21
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Badi ( преди 13 години )
    Strahotna kola za sajelnie nikoi ot novite avtomobili ne se te
  • #20
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Да,има още един - много по-тиха е вътре.Затова и всички предсавителни коли са лимозини.А в комбито и хечбека шумът от гумите и окачването се предават по силно в купето, особенно при високи скорости и не толкова хубав път.
  • #19
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    В САЩ карат повече седани,защото държавата им е огромна и има много,много места къде да паркираш джипката,пикапа или седана.Там грандоманията е на почит.В Европа не е така.Гъстотата на населението е голяма,местата за паркиране са малко поради което тук хечбека е за предпочитане.Не на последно място европееца е практичен човек и ползва практичните неща.По-практична кола от хечбека няма.Единствен плюс на седана е че вози малко по-добре.Ако се сещаш за друг плюс кажи!
  • #18
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    До ***,който постоядно ръси глупости за хечбеците и превъзнася седаните.Явно нямаш кола и никога не си карал,за да говориш подобни глупости.Или може би си от някое село където местата за паркиране не са проблем.Само ще ти спомена,че хечбека ти предоставя обем за товарене,като на комби,а размерите са му,като на малка кола.Много гъвкави са в интериорно отношение.Седана не стига,че е по-дълъг,но и багажника му не става освен да пъхнеш 2 куфара.В голям град със седан си е направо мъка.
  • #17
    19 rate up comment 0 rate down comment
    Кико ( преди 13 години )
    Ей на тези модели броните им са били пригодени да трепат лосове по горите :)Иначе истински класически автомобил. Хубава статия.
  • #16
    8 rate up comment 7 rate down comment
    бъчваря ( преди 13 години )
    Не разбрах въпроса за хетчбека. Какво общо има той със сигурността на седана? Или имаш предвид, че трябва да карам SUV? Днес една катастрофа ме задържа час и половина и за малко да остана затрупан в преспите. Познай каква кола бе смляна странично - естествено някакъв китайски или корейски *** 4х4 ( най-вероятно). Не можах да видя добре, защото трудно се разпознаваше, но по задните прозорчета си беше точно такъв ***, подобен на тия, дето ще произвеждат в Ловеч.
  • #15
    30 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Забелязал съм, че докато другите марки, правят все по-агресивно изглеждащи и "кръвожадни" модели, Volvo винаги правят стилни, елегантни и автомобили които са качествени ! НЕ са за всеки човек ! Много ги уважавам макар че съм фен на NISSAN и Mercedes-Benz . Не знам всъщност има ли човек които да не уважава Volvo ?
  • #14
    23 rate up comment 0 rate down comment
    Коста ( преди 13 години )
    Бях дете, когато се появиха тези коли. Някои ги наричаха катафалки, други говореха със страхопочитание за качеството им. Харесвах ги още тогава, без да се съобразявам с чуждото мнение и ръбестия им дизайн. Сега карам Волво и отговорно мога да кажа, че това е много добра кола, но не вярвайте, че излиза евтино.
  • #13
    4 rate up comment 15 rate down comment
    до бъчваря ( преди 13 години )
    Като толкова те интересува сигурността, защо караш хечбек като жените и пикльовците от Люлин и жк Тракия, които се правят на гъзета?
  • #12
    9 rate up comment 0 rate down comment
    бъчваря ( преди 13 години )
    Веоятно за Шведите е евтина кола. В статията е написано, че производството на 240 е твърде скъпо и експортът не носи печалба. Аз го разбирам така - налагало се е да го продават главно в Швеция, затова и са започнали да правят 760, като са оптимизирали материалите и производството. От тая гледна точка цените може да са непроменени и високи за нас, но Шведите вече са с печалба, докато преди това не.