IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Моделът, спасил Volvo от фалит, навърши 30 години

760 предлага революционна форма и впечатляващи двигатели

Моделът, спасил Volvo от фалит, навърши 30 години

Точно преди 30 години - през февруари 1982 г., започва производство на Volvo 760 GLE. Този автомобил не е типичен за шведската компания, но едно е безспорно - това е типично Volvo. Елегантният и привлекателен дизайн бързо привличат купувачи, но по-важното е, че Volvo 760 е автомобилът, който просто спасява Volvo Car Corporation от фалит и осигурява бъдещето му развитие.

Първите скици на този модел са създадени още през 1975 г., когато автомобилният отрасъл като цяло изпитва сериозни трудности. Volvo не прави изключение. Петролната криза току-що е отминала и шведите имат финансови трудности с обезпечаването на новия си модел 240. Причината - производството на автомобили в завода в Торсланд е твърде скъпо и експортът на тези коли не носи печалба.

Освен това компанията предвижда пускането на ново поколение компактни автомобили, които трябва да се произвеждат в предприятието на дъщерната Volvo Car BV в Холандия. Само, че за да поддържа ниво на продажбите на шведите им е нужен нов, по-голям автомобил. Изискванията на пазара непрекъснато се увеличават - търсят се големи коли с разумен разход на гориво и с ниско ниво на изхвърлените газове. И което е най-важното - с много по-високо ниво на безопасност.

Проблемът е, че моделът 760 се създава във времето, в което икономическите условия се променят непрекъснато. Затова и Volvo не бързат с пускането му на пазара, а старателно обмислят всяка възможност. По това време интернет няма и е трудно да се провери какво точно ще искат евентуалните купувачи. Това обаче не плаши шведите и те правят щателен анализ на пазара и настроенията в него. В момент като този нямат право на грешки.

Решено е, че автомобилът трябва да е здрав, надежден, икономичен и с евтина поддръжка. Освен това трябва да е привлекателен и мощен. Във Volvo решават да заложат на задно предаване и увеличават колесната база на модела 240 с 10 см. В същото време новият автомобил е с около 100 кг. по-лек. За да намалят производствените разходи повечето от техническите решения са адаптирани с автомобилите от серия 200. Това засяга трансмисията, окачването и останалите важни системи.

Дизайнът на новия модел обаче трябва да е коренно различен. Проблемът е, че и той на няколко пъти е променян. Проектът носи названието Р31, като пускането му в серийно производство първоначално е насрочено за 1980 г., но по-късно е отложено с една година. За дизайна са привлечени и външни специалисти. Повечето от тях предлагат седани, но главният дизайнер на компанията Ян Вилсгаард е категоричен, че иска хечбек. От друга страна финансовият отдел на Volvo настоява за по-равни и плоски повърхности и линии с ъгли от 90 градуса, тъй като това ще бъде далеч по-евтино. В борбата се намесват и специалистите от маркетинговия отдел, както и инженерите.

В този момент Вилсгаард изненадва всички със своето предложение. То е изцяло негово дело - автомобил с продълговата форма, както при традиционния седан, с прави и плоски страни и с отрязана задна част. Тази форма се запазва почти до окончателното гласуване на проекта, когато търпи леки изменения. Така се получава седан с практически вертикално задно стъкло, което създава усещането за просторен и комфортен салон. Същевременно автомобилът получава уникален външен вид, непознат до този момент.


Скоро се разбира, че това е правилният избор. На пазара по същото време се предлагат "закръглени" седани и това бързо превръща 760 в хит. А останалите производители започват да копират дизайна на новия модел на Volvo. Именно тук главна роля оказва изследването сред хората, което шведите правят. Те просто знаят какво иска клиента и успяват да го предложат. Затова и неслучайно 760 бързо печели популярност дори в САЩ.

При разработката на модела е трябвало да се отчетат и законодателните изисквания. Освен за дизайна Volvo е трябвало да мисли и за новите двигатели, както и за безопасността на машината. По това време компютърът тепърва се внедрява и всичко се чертае на дъска. А това забавя допълнително производството. През 1978 г. проектът получава името 1155, което кара в компанията да се шегуват, като го наричат "дванайсет без пет".

През есента на 1978 г. прототипът е напълно готов и са произведени доста автомобили, които са подложени на изпитания при най-различни условия на три континента. Тестовите автомобили изминават над 3 200 000 км при възможно най-топло и най-студено време, за да може всеки детайл да бъде изпипан.

През 1979 г. автомобилното подразделение AB Volvo е отделено в отделна компания - Volvo Car Corporation. Нейният пръв директор става Хакан Фризингер, който има честа на следващата година да покаже Volvo Concept Car. Това е моделът, разработен от Вилсгаард, който практически представлява Volvo 760. Концептът е малко по-къс, но това е напълно завършен и готов за серийно производство автомобил. Той получава мощен турбо-дизелов двигател, който показва огромния потенциал в развитието на бъдещите мотори от такъв вид.

Премиерата на новото Volvo 760 е планирана за автосалона във Франкфурт през 1981 г., но се налага тя да бъде отложена. Най-накрая машината се появява пред публика през февруари 1982 г., като предлага отлично возене и избор от три различни двигателя - 4-цилиндров с турбо, V6 с обем 2.8 литра и редови 6-цилиндров турбо-дизел D24, който е разработен от Volkswagen, но е доработен от инженерите на Volvo. Именно с него Volvo 760 става най-бързият дизелов автомобил за своето време.

Компанията предприема и друг трик при лансирането на модела. В Швеция той се продава под психологическата граница от 100 000 крони. За 99 800 крони купувачът получава V6 двигател, автоматични скорости, климатик и шибедах. Това бързо превръща 760 в хит на пазара, а съвсем скоро колата се продава успешно в цял свят. Идват и различни модификации.

По-важно обаче е друго - моделът 760 носи на Volvo средствата, за да може компанията да продължи да разработва нови модели. Печалбите от него още в началото на производството са около 3.5 млн. крони, което се оказва достатъчно, за да може компанията да продължи да се развива и да пуска нови модели. Приходите се инвестират в следващия много важен за компанията модел - Volvo 850. Той пък логично води до моделите от серията S и т.н. Едва през 1998 г. приключва производството на V90, който е последният автомобил на Volvo, построен на базата на технологиите, реализирани във Volvo 760.

Като цяло цифрите са красноречиви. Произведени са 221 309 бройки от модела 760, но ако добави следващата модификация - 740, цифрата нараства на 1 230 704. Автомобилът се произвежда 9 години и освен, че поддържа престижа на Volvo Car Corporation, му носи и нелоши печалби.

Тагове: volvo 760
0 от 500
  • #71
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Georgi,ti ot Varna li si ,ili ot(Antifriz) Luben Karavelovo?
  • #70
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Георги от Варна ( преди 12 години )
    За пореден път доказахте, че в София сте от селянин нагоре, може ли да опорочите темата на този велик за времето си автомобил?!! Преди 30-40 години майките ви вдигаха краката, за да вземат жителство, сега тръгнали нашите да се карат кое е център и кое не, все едно има някакво значение за тази статия!! Простаци!
  • #69
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Не съм суперавтоманяк но съм карал няколко коли-стари и две нови.Да,старата кола си е малко по-рискова откъм неясността какво ще аварира защото си е изчерпало ресурса.Новият автомобил е още с неизразходван ресусрс на частите като отделни такива.Но,новите автомобили са начително по-сложни и от това според мен им спада надежността.Преди много години в техиката се учеше закона за надежността на една система:"Надежността на система е обратно пропорционална на квадрата на сложността и".Значи ако една система стане два пъти по-сложна надежността и спада четири пъти!!!Странно защо сега този закон не се зачита макар че той въжи в пълна сила и за електронните и компютърни системи?Я вижте колко много нови автомобили изпадат в неприятни аварии поради повреда на така наречения "компютър",който не е нищо друго освен микропроцесор,а не традиционния компютър.И колко аварирали инжекционни системи и комънрейли има!Да не говорим за повредени системи от вида ABS!А колко струват поправките на такива аварии?Да не говорим че болшинството от тях са от вида на "фатални" след които пътуването не може да продължи на собствен ход.Ама хич не ме обвинявайте че съм против модерното и прогреса.Само че когато започнат да хулят"стари" коли на 5-10 години ми се струва че те са по-надежни защото вече са успяли да си покажат "кривите ниви"тоест дефектите и има надежда да са отстранени.Да не говорим за това че много от най-новите коли са правени на границата на якост на някои системи и детайли за да се олекотят и поевтинят като себестойност.И да се принудят потребителите да ги сменят с нови в по-кратки срокове...
  • #68
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Лозенец било центъра на София!?!?!Кой *** може да твърди подобна простотия?Със сигурност, това е човек нямащ нищо общо със столицата. Чувал е за този квартал, че там живеят баровците и едни от най-богатите хора и веднага си е казал, че няма начин това да не е центъра.Хечбек или седан? Всеки сам си решава според нуждите и това, което му харесва повече.
  • #67
    6 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    He4bek karali jenite i obratnite :D abe kele6 q se skrii s tiq trite frenski marki (pi4ka, ma4ka i elhi4ka)Frenskite koli sa tolkova nadejdni, 4e moje da te e strah da trugne6 na put, 4e tuko vij izgorqlo ne6to po elektronikata
  • #66
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Е как няма да се засегне, като това е казанлъшкият ***, който новото му амплоа е да се прави на софиянец. Този път обаче не му се получи, защото попадна на баш софиянец, който го разкри. Той дори не знае кое е центъра на София и кои са кварталите около него. След Аудитата А 4, А6 и А 8 вече е преминал в по-високата категория автомобили, а именно Мерцедес Е-клас. Няма такъв ***, няма такъв ***, като него. Момчето определено е за специализирана медицинска помощ. Препоръчвам му 4-ти км
  • #65
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    A ?Kostana beeee,samo ti se zasegna?????
  • #64
    8 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    ПРЕДНИЯ Е ДОЛЕН ***!!!!!!
  • #63
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Toia, sas sedanite e nai-golemia selianin, v bagajnika nosi ovce ,praseta i djibri za kazana, za da ne mu miri6e si e izbral sedan.Selianino pros ,ti specialno i v samoled (narisuvan) da se ka4i6 pak sa6tia 6te si ostane6.306sdan e oldtaimer za 560lv. tova e cena za skrab.
  • #62
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Вече и на АС ли се прекръсти Оптимисте и инж. Петров! Хахаха, ей това е. А какво друго да ти покажа бе ***? Кажи какво, за да вденеш, че не си прав и че нямаш нищо общо със София, а най-вероятно с казанлъшко.