
Навръх Нова Година в Аржентинския курорт Мар дел Плата бе даден старта на 34-тото издание на рали Дакар. 443 екипажа бяха допуснати да поемат по 9000 километровия маршрут на най-трудното състезание, с автомобили и мотоциклети, което ще завърши след две седмици в Перуанската столица Лима.
Предстартовата треска и напрежението си казаха думата още в началото на надпреварата. Първият, подгряващ, едва 60 километров специален етап се оказа фатален за аржентинският мотоциклетист Хорхе Мартинез Боеро. На два километра преди финала Боеро падна, а сърцето му не издържа на травмите, които е получил. Той се превърна в една от десетките жертви в историята състезанието. Официално броят им е около 70, но колко са точно никой не знае.
Близо до мястото на трагичния инцидент изгоря експерименталното Volvo – Pevano XC60, управлявано от Алфи Кокс, а хамъра, с който се пусна миналогодишният победител при автомобилистите Насер Ал-Атия получи повреда в маслената помпа и бе изтеглен до финала от сътоборника му Роби Гордън, но с десетина минути пасив.

В клас АТV се получиха организационни недоразумения и седем от фаворитите не бяха допуснати да карат за генералното класиране. В тяхно отсъствие българските участници Младен Вачков и Петър Ценков записаха по-предно, от първоначално обявеното класиране: съответно 11-ти и 18-ти.

При автомобилистите етапът бе успешен за екипа на Mini X-Ride. Руснакът Леонид Новицки спечели първата си етапна победа в Дакар, а след него се наредиха съотборниците му Кщищоф Холовчиц (Пол.) и Стефан Петерхансел (Фр.). Във вчерашния втори етап Ал-Атия направи показно за бързо каране в пустинята и спечели с близо минута аванс пред деветкратния шампион от Дакар - Стефан Петерхансел. Това изведе катареца от 38-мо на 6-то място във временното генерално класиране. След него завърши Петерхансел и съотборникът му с Hummer Роби Гордън.

Така в общото класиране Стефан Петерхансел (Mini) излезе начело, пред Гордън (Hummer) +2,28 мин., Холовчиц (Mini) +2,33 мин., Жинел де Вийерс (Toyota) + 3,49 мин., Нани Рома (Mini) +5,32 мин. и Ал Атия +8,47 мин. Впечатляващо начало имаше Карлос Соуса с Great Wall, който през първия ден бе шести.
При мотоциклетистите: трикратният победител Марк Кома (Исп.) с КТМ поведе колоната, след второ място в първия ден и етапна победа във втория. Това бе 17-тата етапна победа в кариерата му. След него, на две минути и половина е Франциско Лопес -Челеко с Aprilia. Чилиецът демонстрира добра форма, въпреки контузиите от лятото, след падането му в Тунис. Той бе най бърз в първия етап на надпреварата. Трети е основният претендент на Кома, неговият съотборник Сирил Деспре.
Най-големи са разликите в клас АТV, където са и българските представители. Уругваецът Ла Фуенте е голямата изненада. Той записа две победи, изпреварвайки двамата братя Патронели и то на тяхна територия. Миналогодишният победител Алехандро Патронели е втори, но с повече от 6 мин. изоставане. По-възрастният от братята Маркос пък е четвърти на десетина минути от Ла Фуенте и плътно зад третия - Томас Мафей.
Младен Вачиков и Ценков се движат безпроблемно. Вачков записа класиране в челната десетка и е на девета позиция в генералното подреждане, на 39 минути след лидера.
При камионите, доминацията на Камаз бе нарушена от холандецът Де Рой с Iveco. Николаев се бори за честта на руската марка, след като седемкратният победител Чагин преустанови състезателната си кариера. Неговият Камаз е втори, пред другия холандски екипаж, воден от Стейси.


0