IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

В Кухнята на колите от Ловеч

Automedia направи предпремиерно посещение в автомобилния завод на Литекс Моторс в село Баховица, край Ловеч.

В Кухнята на колите от Ловеч


Тази събота новопостроеният автомобилен завод край Ловеч за първи път отвори врати за журналисти.

Посещението ни във фабриката на Литекс Моторс, където ще се произвеждат автомобили на китайската марка Great Wall, беше предпремиерно, тъй като производството ще стартира официално през февруари 2012 година.

Заводът обаче е напълно оборудван - поточните линии са монтирани и тествани, а екипът е обучен и готов за работа.

Уверихме се в това, по време на обиколката из предприятието, която домакините от Литекс Моторс бяха организирали.

Екипът ни беше допуснат до халето, в което ще се сглобяват автомобилите с марка Great Wall. Халето е оборудвано с модерна поточна линия, където производственият процес се осъществява по японски модел и по-точно по производствената система на Toyota - TPS (Toyota Production System).

Първоначално фабриката ще работи с готови компоненти от Китай. От пристанището във Варна ще пристигат конструкциите на автомобилите, които ще се окомплектоват с всички необходими елементи във фабриката. За да се превърнат в готови за употреба, автомобилите ще преминават през 88 станции за производство и 7 за контрол на качеството. В допълнение на това, всеки модел се тества финално и на писта с над 30 различни видове настилки, непосредствено до завода.

Планът предвижда до две години да бъдат завършени и халетата за боядисване и точкови заварки. Предвижда се и използването на части, произведени от други български предприятия.

Въпреки, че до откриването на завода има повече от два месеца, в халето всичко си е на мястото - от двете страни на поточната линия са прецизно подредени различните части, които ще се влагат в автомобилите, а на всяка работна станция са поставени снимките и имената на съответния екип.

Собствениците на фабриката са се доверили на млад екип, съставен от инженери със средна възраст 25 години и оператори, чиято средна възраст е 19 години.

Те, както вече знаете преминаха през обучение в Китай, а в България ще работят под ръководството на план директорът на завода Алекс Крамб.

Крамб идва от южноафриканския завод на Nissan, където е прекарал последните 20 години, превръщайки фабриката във втората най-добра в света.

"Очарован съм от българските специалисти. Те са млади, амбициозни, дисциплинирани, мотивирани и много интелигентни", заяви Алекс Крамб.

"Налагало ми се е да произведем 50 тестови коли, докато успеем да покрием всички изисквания на контрола по качеството. Тук в България, това стана още с първата кола", допълни с усмивка той.

Към момента в предприятието са произведени 10 тестови автомобила, които не са предназначени за пазара. Те са от моделите Voleex C10 и Steed 5, като изработката им представлява пробно производство, чиято цел е финално тестване и синхронизиране на оборудването и поточните линии, както и въвеждане на системата за качество на произвежданите автомобили.

Официалното производство ще стартира през февруари 2012 година с три модела - Voleex C10, Steed 5 и Hoover H5, а до края на 2012 година на поточната линия ще бъдат качени още два, единият от които ще бъде седанът със средни размери Voleex C30.

Моделите са сертифицирани във Великобритания, покриват нормата Евро 5 и европейските стандарти за безопасност, обясниха от Литекс Моторс.

Част от сглобените тестови автомобили

Плановете предвиждат през 2012 година в завода да бъдат произведени около 2000 коли, които са предназначени предимно за вътрешния пазар и за страните от Балканския полуостров.

До 2014 година капацитетът на завода ще достигне производството на 50 000 автомобила, които ще се продават в цяла Европа. Ще се произвеждат и автомобили Great Wall с десен волан, които ще се изнасят за пазара на Великобритания.

Както вече знаете всички пет модела, които ще се сглобяват в завода през 2012 година ще могат да се оборудват с газова уредба Vialle с течна фаза Lpi (Liquid Propane Injection). Тя работи без изпарител и освен, че намалява разходите за гориво, увеличава динамичните характеристики на автомобила.

Voleex C30

Great Wall е сравнително млада фирма. Създадена е през 1976 година, но бързо набира популярност. Моделите на марката се продават добре в Италия, Австралия и най-вече в Китай.

В родината си, Steed 5 е най-продаваният пикап, а Hoover H5 е втори при SUV-автомобилите, след Honda CR-V. Успешен е и моделът Voleex C30, който е носител на титлата Семеен автомобил на годината в Китай.

В България най-голям интерес предизвиква хечбекът Voleex C10, който заема около 50% от сделките на компанията. Steed 5 и Hoover H5 си делят останалите 50%, оформяйки около 200 продажби у нас от средата на октомври до днес.

От компанията обещаха до края на годината да ни предоставят автомобил за тест. Очаквайте нашето подробно ревю.


Една от машините, които ще разтоварват контейнерите от Китай

Тагове: Great Wall
0 от 500
  • #36
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Fireman ( преди 13 години )
    Tapaci sa vsichki, deto pliuqt po litex i djipovete, vse pak sa ostanali hora , koito se opitvat da napravqt neshto za horata v grad Lovech i za Bg ikonomika, shapka im svalqm
  • #35
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Ценител ( преди 13 години )
    Дано това да е началото на българския автомобил! А автомобилната промишленост е една от най-важните за икономиката на всяка държава!
  • #34
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Опа ( преди 13 години )
    До журналиста писал статията: модела е Hover, а не Hoover, което е нещо съвсем друго...
  • #33
    6 rate up comment 11 rate down comment
    ел ( преди 13 години )
    Great Безумие Made by Гриша Танчев
  • #32
    9 rate up comment 11 rate down comment
    ел ( преди 13 години )
    Този "завод" за 188 милиона лева е направен за да се източи КТБ елегантно. Трябва да си най-тъпия банкер на света за да финансираш автозавод без ж.п. връзка, без налична висококлалифицирана работна ръка, без наблизо да има съпътстващи производства и без наблизода има завод за стоманена ламарина за автомобили.Не случайно китайците участват с много малък процент в завода. Колкото и ще да е евтино произвденото в Китай, като го докараш контейнера в Баховица от Бургас с дизел от Нефтохим става фалит
  • #31
    13 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    АЛО В ЗАВОДА КИТАЙЦИТЕ ИМАТ ТОЧНО 10%.ОСТАНАЛАТА ИНВЕСТИЦИЯ ОТ 90% Е НА ЛИТЕКС.
  • #30
    8 rate up comment 6 rate down comment
    АЛО КОМЕНТИРАЩИТЕ ( преди 13 години )
    АЛО МНОГО ЗНАЕТЕ, АМА СТЕ УНИКАЛНО ПРОСТИ. ЕДИНСТВЕНОТО КОЕТО МОЖЕТЕ Е ДА СЕДИТЕ ПРЕД PC-то И ДА СЕ ЧУДИТЕ КАКВИ ГЛУПОСТИ ДА ПИШЕТЕ. КАТО ТОЛКОВА МОЖЕТЕ И ЗНАЕТЕ НАПРАВЕТЕ ВИЕ НЕЩО БЕ.
  • #29
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Triforce ( преди 13 години )
    До Трифорс - прав си, наполовина. Знаеш ли, че доста от изброените фирми са регистрирани като частни фирми в България и си прехвърлят голяма част от оборота тук (не знам и аз точно какво правят) с цел плащане на по-малки даници и т.н. Има някакви врътки, но за съжаление не мога да ти го обясня, понеже не съм толкова напред с нещата. При една сделка, винаги има изгода за 2-те страни .Едва ли Great Wall не могат да продават в България, без завода си в Ловеч. Има нещо, което само те си знаят...
  • #28
    18 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    искам в бг да има заводи на мерцедес, бмв, ауди и всичко да е износ за китайците
  • #27
    9 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    тея китайски заводи ще изчезнат кат китайските ресторанти