Главният дизайнер на Mercedes-Benz Гордън Вагенер бе на посещение в Русия, където разкри някои от плановете на компанията за бъдещето. Той бе категоричен, че автомобилите трябва да запазят своята идентичност. И обеща съвсем скоро да се появи нова, революционна S—класа.
.jpg)
– Доколко еднакви и доколко различни трябва да бъдат автомобилите от гледна точка на дизайна? И как ще избяга Mercedes-Benz от общото унифициране на колите?
– Сега нашите модели достатъчно се отличават от останалите като дизайн. Моделната гама на Mercedes-Benz е достатъчно широка и в нея присъстват автомобили с различни размери. Още когато започнах работа в компанията, гледах на задълженията си като на игра на шахмат. Там всички фигури са различни, но играят от един отбор. Ние искаме точно това – колите ни да се различават, а не да приличат на руските матрьошки, при което единствената разлика е в големината. За съжаление, при някои големи компании се получава именно това.
– В какво основно направление ще се движи Mercedes-Benz през близките години по отношение на дизайна? Ще стане още по-мек или напротив – по-груб и брутален?
– На първо място ние сме длъжни да направим автомобилите по-емоционални и по-привлекателни, разбира се. Що се касае до детайлите – от нашите концептуални модели можете да проследите отделните еволюции на дизайна. Работата е там, че някои неща, които ги има в концепта на А-класата, спокойно могат да бъдат видени в S-класата. Стилът го има при всички коли, но отново ще повторя – автомобилите трябва да приличат на комплект фигури за шах.
– Доколко новата А-класа ще прилича на концептуалния модел, който показахте на изложението в Шанхай?
– Дизайнът на концепта е много близък до този на серийния автомобил. Разликата е, че концептът е с 3 врати, а серийната кола с 5. Всичко останало е горе-долу същото. И това ясно показва накъде се движим като дизайн. Той трябва да е привлекателен и като динамика, и като естетика. Гарантирам, че ще бъде по-интересен от този на BMW и Audi.
– Какво ще представлява новата S-класа? Ще има ли нещо общо с концептуалния модел, който показахте във Франкфурт по случай 125-годишнината на компанията ви?
– На този етап не можем да говорим за дизайна на новата S-класа. Това ще бъде едно напълно ново творение, което ща накара всички да погледнат по нов начин на автомобилите от този клас. Със сигурност ще бъде революция, а не еволюция. Не ме карайте да разкриват друго.
– Миналата година Daimler се договори с Renault-Nissan за съвместна разработка на няколко нови модела. Даже се твърдеше, че на основата на В-класа ще бъде направено ново Infiniti. Как гледате на подобни неща? Не ви ли пречат?
– Както можете да се убедите, новата А-класа няма нищо общо с дизайна на Renault-Nissan. Идеята ни с тях е да развиваме заедно следващото поколение на Smart. С Renault-Nissan по-скоро си сътрудничим за технологичните платформи, върху които ще поставим коренно различни автомобили.
– Mercedes-Benz редовно създава различи произведения на изкуството като скулптури, които макар и косвено се отнасят към света на автомобилите. Достатъчно е да припомним скулптурата, предвещаваща как ще изглежда новия CLS, който бе показан на Автосалона в Детройт миналата година. Какво отношения има подобен подход към дизайна на автомобилите?
– Всичко, което правим, е подчинено на преследването на определени цели. И когато създаваме подобни неща, в тях има нещо скрито. Но ако забележите и тези неща са свързани помежду си по един или друг начин, и дори се допълват.
– Неотдавна компанията Land Rover показа концептът DC 100, по мотивите на който е разработен новия Defender. В същото време Mercedes-Benz разполага с Geländewagen – армейска машина, която обаче така и не промени външния си вид през годините. Как се отнасяте към обновяването на подобни модели? Те нямат ли нужда от революция?
– Вижте, G-класата ни изглежда по един и същ начин от 30 години, и така ще остане и през следващите 30. Разбира се, от време на време този модел се обновява, но не основно. G-класата е нашата икона при тези машини и няма смисъл да я преправяме.
– Какви компромиси трябва да прави един дизайнер, когато той се сблъска с високите технологии?
– Това е същото като с въпроса за яйцето и кокошката. За мен дизайнът е най-важното нещо в един автомобил и неговата разработка трябва да бъде подчинена именно на това. Защото от гледна точка на платформата той не се променя по никакъв начин. Остава си една машина 4 колела. За това и мисля, че дизайнът е най-важен.
– Добре, но в крайна сметка до каква степен е важен дизайнът за решението на евентуалния купувач?
– В компанията ни има специален отдел, който събира предложения и препоръки от нашите клиенти. Ние към това нямаме никакво отношение. Може да звучи провокационно, но нещата с дизайна не се гласуват от някакъв комитет. Разбира се, приемаме и препоръки, но това не значи, че ги използваме. Големият проблем тук е, че клиентите ни са ориентирани към изискванията на днешния ден, но ние гледаме към бъдещето.
– Има ли автомобил, който да ви вдъхновява? И кой автомобил, върху който лично сте работили, бихте изтъкнали?
– Вълнува ме най-вече автомобила, върху който работя в момента. За съжаление, не мога да кажа какво представлява той. Иначе за мен най-впечатляващ бе дизайнът на Porsche 911. Благодарение на него, ние се вдъхновихме и създадохме Mercedes SLS – машина, която може да ви накара да гледате по друг начин на спортните автомобили.


2