Новото Pеugeot 308 с микро-хибридната технология e-HDi, е най-новият войн на френската марка в борбата с вредните CO2 емисии. Той също като скоропредставения 508 разчита на системата e-HDi, включваща няколко важни компонента за намаляване разхода на гориво и нивата на вредни емисии.
308 e-HDi има намалено с 25 килограма тегло, стъпва на гуми с ултра ниско съпротивление при търкаляне (16 инча), работи с оптимизиран алтернатор, пилотирана маслена помпа и подобрено серво на волана (GEP), и има коефициент на челно съпротивление 0,28.
Най-важния еко-компонент на 308 e-HDi обаче е системата STOP & START, която гаси двигателя при спиране и го пали мигновено при натискане на съединителя.
Тези нововъведения доставят на Pеugeot 308 e-HDi намаление с 15% на разхода на гориво в града и намаление с 5 г/км CO2 при хомологиран разход за цикъл.
Интересното при STOP & START системата на 308 e-HDi е, че гаси двигателя още преди колата да е спряла напълно. Прави го много плавно, като стрелката на оборотомера не пада рязко, а стига плавно до 0 об/мин, където работата на системата се индикира от синя лампа "ЕКО".
Спирането на двигателя при версията със шестстепенна ръчна трансмисия започва още при скорост 20 км/ч, като това не влияе по никакъв начин на управлението, спирачките или другите системи на колата.
Активирането става също толкова плавно, но и много бързо и неусетно, гарантирайки 40% по-бързо потегляне (400 ms) в сравнение със Stop & Start система с усилен стартер. Системата също така може да бъде деактивирана ръчно, чрез бутон на таблото в случай, че не искате да пестите гориво по светофарите или пък искате да чуете как мотора работи на празен ход.
Трябва да отбележа, че гасненето/стартирането на двигателя не пречи по никакъв начин, нито дразни. Напротив, когато колата чака зелен сигнал "мъркането на дизела" го няма, както и вибрациите от работата на двигателя.
Автомобилът, който тествах беше с почти базово оборудване. Липсваха обичайните за тестовите автомобили екстри като кожен волан, навигационна система, LED светлини и дори подлакътник, но въпреки това по време на пътуването се чувствах комфортно.
Карах новото Pеugeot 308 e-HDi през прохода Петрохан, а на връщане към София през автомагистрала Хемус, и разбира се в градския трафик.
По завоите на прохода колата стоеше стабилно без да се накланя особено, а изпреварвания си позволявах дори по стръмните нагорнища. Двигателят генерира 112 к.с. и 270 Нм, които при скорост от над 20 км/час се усещат много добре. При потегляне автомобилът не е особено динамичен, което е напълно очаквано и нормално, но още при превключването на втора предавка, пъргавината излиза на преден план.
На магистралата, мощността от 112 к.с. също е достатъчна за нормално пътуване, дори с четирима пасажери на борда, а в града - повече от достатъчна.
С Pеugeot 308 e-HDi изминах около 600 километра, 200 от които в града. Потреблението на гориво беше само 4.2 литра на 100 километра или точно толкова, колкото обещават от Pеugeot.
Приятно ме изненада и тишината в салона, както и солидната му изработка. Колата е базов модел, но атмосферата в салона й напомня на автомобилите от по-горен клас. Таблото например е покрито с мека на допир материя, приборите, както и отворите за въздух в купето имат хромиран пръстен, а седалките предлагат едновременно удобна и стабилна опора..jpg)
Удобен, икономичен и пъргав - така се представи 308 e-HDi в моите очи. За да не прозвучи като реклама последното, ще дам оценка 5+ на колата, въпреки, че заслужава поне още един +.
И още нещо. Ако чакате на светофар и колата до вас загасне не бързайте да й се присмивате. Шофьорът няма вина, просто колата му следва последната мода.


0