Първите собственици на 100% електрически (серийни) коли в България получиха ключовете за возилата си днес.
Това се случи на официална церемония, в присъствието на Йорданка Фандъкова, кмет на Столична община. Трайчо Трайков, Министър на икономиката, енергетиката и туризма, и Стоян Желев, изпълнителен директор на София Франс Ауто.
Собствениците им са фирми, които за сега са основните клиенти на този тип автомобили, заради високата цена, на която се предлагат.
Цената обаче ще пада, защото производството им ще расте, търсенето също. Дотогава можем да разчитаме на облекчения от държавата, за да можем да караме безвредни коли и да дишаме чист въздух, дори в задръстванията...
Напълно електрическо превозно средство с нулеви CO2 емисии - Peugeot iOn (Citroen C-zero и Mitsubishi MiEV) се задвижва от електродвигател с максимална мощност 67 к.с., налична между 2 500 и 8 000 об/мин. и максимален въртящ момент 180 Нм, наличен между 0 и 2 000 об/мин.
Задвижването е към задните колела, ускорението 0-100 км/ч. се извършва за 16 секунди, а максималната скорост на движение достига 130 км/ч.
Батериите са литиево-йонни и гарантират автономен пробег от около 150 километра. За пълното им зареждане в обикновен контакт са необходими 6 часа, бързото зареждане на 80% отнема 30 мин, а това на 50% - 15 мин.
Автомобилът е предимно градски. Разполага с четири достатъчно големи места и багажник с обем 235 литра (може да достигне 860 литра при сгъването на задните седалки). С други думи, електрическата кола не се различава драстично по обем и вътрешно пространство от своите бензинови конкуренти.
Управлението също не се различава от това на бензиновите/дизеловите коли. Основната разлика се изразява в липсата на шум и вибрации от двигателя. Иначе, управлението е много приятно, а ускорението - дори повече.
Колата е много пъргава, като ускорението до скорост от около 50 км/час може да се сравни с автомобил с доста по-сериозна мощност.
Още за Peugeot iOn, Citroen C-zero и Mitsubishi MiEV.


1