Chevrolet Captiva не е новост на автомобилния пазар в България. Напротив, той е сред най-обичаните и най-често срещаните проходими возила у нас.
Споменавайки проходими возила, е удачно да вметнем, че Chevrolet се определя като баща на днешните SUV-автомобили. Преди около 70 години именно Chevrolet пуска на пазара първото такова возило.
Captiva също е новатор - той е първия проходим модел на Chevrolet, който се предлага в Европа, и първия модел, който при наш тест показа по-нисък среден разход на гориво, от предписания от производителя - 8.2 литра на 100 км. (8.6 л/ 100 км по каталог).
Версията, която тествахме е оборудвана с 2.0-литров дизелов двигател с директно впръскване на горивото, който доставя 150 к.с. при 4000 об/мин и 320 Нм максимален въртящ момент при 2000 об/мин. Трансмисията е автоматична с пет степени и разполага със зимен режим. Задвижването е към четирите колела, което при нормални условия се насочва към предния мост, а при нужда може да се разпредели електронно в съотношение 50 / 50.
Тестът, който проведохме бе с дължина от около 700-750 километра и включваше градско (в София и Пловдив) и извънградско каране (по магистрала Тракия и шосето към Чепеларе), както и тест по пресечен терен (около местността Чудните Мостове в Западните Родопи).
В Града
Още със стартирането на двигателя ни направи впечатление изключително лекия волан. Честно казано не сме управлявали автомобил с по-лек волан.
В градски условия той доставя приятно и лесно управление на автомобила. Паркирането се осъществява с лекота, благодарение на паркинг асистента и камерата за обратно виждане. Автоматичната трансмисия също спомага за приятното чувство зад волана при движение в града, а високия клирънс и двойното задвижване, позволяват достигането до най-скъпите квартали на София и по-точно до най-закътаните им райони, където път на практика липсва.
Возията е приятна и може да се определи като мека, за подобен тип автомобил. В купето е тихо, дори при движение по паваж, а шумове от скърцащи пластмаси липсват. Седалките са големи и удобни, а позицията на шофьора дава добра видимост във всички посоки.
Багажникът е голям, а задната врата разполага с отварящ се прозорец, който е много полезен, когато искате да "хвърлите" нещо малко в багажника.
Заради високия клирънс често ще си цапате панталоните при слизане и качване от автомобила, а в централната част на града намирането на достатъчно голямо място за паркиране няма да бъде лесна задача.
При нашия тест потреблението на гориво бе само 8.4 литра. Градското каране включваше около 100 километра в София и около 30 км. в Пловдив.
Извън града
При движение по магистрала, гореспоменатият лек волан по-скоро пречи, отколкото помага. Не е приятно усещането и на път с бързи завой, където прекалено мекия волан, не дава достатъчно точна информация на водача. Трябва да отбележим, че сервоуправлението втвърдява волна при по-висока скорост, но той все пак остава прекалено лек.
Мекото окачване е приятно в града и по разбити улици, където обикновено се движим с ниска скорост. На магистралата и по трасето от Асеновград до Чепеларе обаче, тестваната от нас Captiva се накланяше осезаемо в завоите.
Двигателят дава сигурност при изпреварване, благодарение на максималния въртящ момент, който е наличен още от ниски обороти. Трансмисията реагира адекватно и сменя предавките плавно, а шумът от двигателя едва се долавя в купето.
Багажника е голям (в него са поставени и 2-те допълнителни седалки), достатъчно голям да събере багажа и оборудването на 5-ма скиори. Салона е просторен и е способен да настани удобно споменатите скиори. Материалите са с високо качество, особено тези по арматурното табло - покрито е с мек на допир материал.
Навигационната система с чувствителен на допир дисплей е поставена на удобно за водача място и той лесно може да получи всякаква информация от дисплея без да отклонява погледа си от пътя.
При този цикъл - около 300 километра по магистрала и 150 км. по извънградски, планински път, Chevrolet Captiva показа потребление от 7.3 литра на 100 км..jpg)
По пресечен терен
Ще уточним, че тук включваме трасето към Чудните Мостове (който е минавал знае защо), както и така нареченият "Античен път", който в случая бе покрит с около 10 см. пресен сняг.
Тук Captiva се представи много добре. Лекия волан ни улесни при острите завои и заледените коловози, а окачването тушира неравностите изключително прецизно, давайки ни допълнителна сигурност и комфорт.
Пътят бе покрит с пресен сняг, а сенчестите завои бяха заледени. Въпреки това никъде не ни се наложи да използваме зимния режим на трансмисията. Тъй като нашата Captiva стигна без проблем до края на пътя, по който липсваха следи от други автомобили, решихме да излезем извън него.
Там, по заснежените поляни със скрити от снега дупки пълни с вода, Chevrolet Captiva се представи просто перфектно. Вероятно при проектирането на модела, инженерите са искали да конструират SUV с градски облик и завидни възможности извън пътя, и са успели.
След като се изкачихме, ни се наложи и да слезем. Както знаете това може да се окаже доста опасно, особено когато настилката е заснежена или заледена. За това в Captiva е интегрирана система за подпомагане при спускане по наклон, която ни беше изключително полезна.
Започнахме с това, че Chevrolet Captiva е сред най-обичаните и най-често срещаните проходими возила у нас. Причините за успеха на този модел са ясни. Той е не скъп, с богато оборудване, лесен е за каране, има добра проходимост, сигурен е, и разполага с много, много място в салона. Това е формулата за успешен SUV (поне у нас).
Chevrolet Captiva вече се оборудва с нови по-мощни двигатели, а след около година ще получи и модернизация на салона и екстериора. Дали следващите версии на Chevrolet Captiva ще го задържат на върха или обратното, ще разберем от следващите ревюта на модела.


4