IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Google каза НЕ на шофьорите

Мистерия: роботи на Google шофират из Калифорния, никой не знае.

Google каза НЕ на шофьорите
1600 километра без човешка намеса? Няма проблем. Google тества най-малко от една година насам коли, управлявани от роботи по улиците на Калифорния и никой не е забелязал. Обяснението на концерна: „Компютрите трябва да правят неща, които хората не могат добре“.

Цяла година по-късно Google разкрива тайната: „Разработихме технология, която може да управлява автомобили“, пише във фирмения блог инженерът от Google Себастиан Трун. Колите – роботи вече били навъртяли 225 000 тестови километра.

Винаги на борда на колите е имало специално обучен шофьор. Експериментите са правени по улиците на Лос Анджелис, Сан Франциско и граничните райони със съседния щат Невада. Тук обаче има един смущаващ елемент. Google е публична компания с акции на борсата, световен гигант, който винаги е в центъра на вниманието на журналисти, блогъри, активисти, конкуренти, инвеститори и т.н. Та, такава компания работи от една година върху тестове пред цялата общественост и никой не е забелязал!?

Американският блогър Робърт Скобъл е забелязал през януари една от седемте коли-роботи, наблюдавал я е неколкократно и дори успял да я заснеме. Тогава той заподозрял, че Google стои отзад, но не и целта на експеримента. „Много често тестват новите картографиращи автомобили напоследък“, пише той.

Автомобилите-роботи на Google разполагат със следните компоненти:

1. На покрива на автомобила има лазерен сензор, който сканира обстановката. Лазерните лъчи постоянно измерват отстоянието на различни обекти в радиус от 70 метра, с точност до сантиметър.

2. На броните отпред и отзад четири радарни сензора също измерват отстоянието на обектите.

3. Видеокамера, разположена на огледалото за обратно виждане вътре в купето, позволява на софтуера за управление да разпознава светофари, пешеходци и велосипедисти.

4. GPS приемник и няколко сензора за движение помагат за изчисляване на точната позиция на колата.

Данните се обработват от софтуера и се актуализират постоянно на сървърите на Google в комбинация с картографските данни, с които компанията разполага. Данните не се обработват в самия автомобил, а на сървърите на компанията. Инженерът Трун издава много малко за самата програма: Колите-роботи използват „детайлизирани пътни карти, които ние сме създали с ръчно управляваните автомобили. Това е възможно с изчислителните центрове на Google, които обработват невероятното количество информация, събрана от нашите картографиращи автомобили“.

Според "New York Times", колите-роботи на Google вече са навъртяли по обществени шосета 1600 километра, без каквато и да било човешка намеса. „Това може да се смята за премиера в роботените технологии“, пише още Трун.

За да гарантират сигурността на тестовете, в автомобилите винаги е имало специално обучен шофьор зад волана. Той е могъл да се намеси по всяко време, твърди Трун. Заедно с него е имало и софтуерен специалист на борда. Полицията е била информирана предварително за провеждането на тестовете.

Този проект не изглежда да е едно от допълнителните, странични неща, с които разработчиците на Google имат право да се занимават в работно време. Трун пише, че целта на проекта е да намали броя на загиналите от ПТП общо 1,2 души и да направи използването на пътищата по-ефективно, но ако проектът се правеше от чиста филантропия, щеше да е част от делата на фондацията на Google, а не на самата компания.

За конкретен бизнес-модел е рано да се говори. Но ако някога има коли-роботи, следните сфери от дейността (експертиразата) на Google ще извлекат пряка полза:

1. Софтуерът за управление се нуждае от изчислителна мощ. Центровете за управление на данни на Google може да осигурят тази услуга на различни ползватели на технологията, които имат нужда от данни в реално време.

2. Актуализирани в реално време навигационни данни: ако някога по шосетата тръгнат много коли-роботи, на чиито покриви има Google сензори, събраната и налична информация ще бъде полезна за много други компании – такива, които се занимават със спедиция и логистика например. Много хора биха искали да знаят в реално време, къде има задръстване и т.н.

Изглежда проектът с колите-роботи има висок приоритет в дейностите на Google. В своя реч Ерик Шмит (изпълнителният директорна Google) загатна през септември за проекта, но тогава никой не го разбра. На конференция Шмит каза: „Грешка е, че колите са изобретени преди компютрите. Автомобилите трябва да се управляват сами, това е толкова логично.“ Никой тогава не се „светна“, че компанията отдавна работи по този въпрос... „В бъдеще компютрите ще се занимават с неща, които хората не умеят да правят особено добре.“

0 от 500
  • #13
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Бенов ( преди 15 години )
    В Италия в двора на фирмата ни веднъж обърна една такава картографираща кола(фолксваген)Работата е там,че това беше преди 2 години,а на картата улицата я няма,още по-малко снимки от околните сгради както правят в щатите.Пича казал на баща ми,че било за 3d карта.Такава карта няма за Рим,а какво остава за индустриалната зона на по-малък град като Римини.Нищо чудно да са тествали такава кола и в Европа.Разконсперирахме ги..
  • #12
    2 rate up comment 0 rate down comment
    True ( преди 15 години )
    Е.. то и в по-голямата част от филмите за студенти на почивка в гората стават фалове, ама колко да те е страх от психопати с брадви като идеш на вила :))
  • #11
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Seeyan ( преди 15 години )
    Не бъди толкова краен, Трифорс - това са технологии, които ще се въведат масово постепенно, след значително много тестове и с много ограничения, бъди сигурен. Все пак, хората едно време не вярваха и че роботи могат да правят операции, да копаят мини, да взимат решения или да разпознават емоции - но всичко това вече е факт!
  • #10
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Triforce ( преди 15 години )
    Много ясно, че не може! Аз се чудя защо въобще ги правят тези работи? Там може и да работи, ама в 2/3 от страните в Европа, където ще липсват знаци и пътни маркировки, какво ще се прави? Това са пълни глупости. Но няма лошо. Поне нека си разработват нещо там и да еволюират! Аз съм за разни такива тестове, но съм против масовото им производство! Нека да са в ограничени серии и примерно робот да кара баничарка от т.А до т.Б с 40 км/ч и да разкарва хляб в града или нещо такова.
  • #9
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 15 години )
    Не може да разчита на софтуер да управлява колите...
  • #8
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Xtrax ( преди 15 години )
    Vsicko e mnogo qko, obache vse poveche i poveche se doblijavame do fentazi filmite, v zavisim adski mnogo ot roboti kompiutri i mashini. V po-golqmata chast ot tezi filmi vse stava nqkakuv fal....... napravo si e strashnicha predstavata za sled 30-40 godini :)
  • #7
    10 rate up comment 0 rate down comment
    petko ( преди 15 години )
    samo tova 4akat "sega ke si lejat i ke programirat golfo sam da pravi prostotii " :) , ina4e evala na google prognoziram 4e sled vreme letq6tite koli 6te gi 6ofira Android 3.3 :)
  • #6
    17 rate up comment 0 rate down comment
    joe ( преди 15 години )
    Ами сега какво ще правят голфаджиите???
  • #5
    40 rate up comment 1 rate down comment
    xAxO ( преди 15 години )
    Ще има и един банкоматен отвор за 20-левки за КАТ :)
  • #4
    26 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 15 години )
    А ако бай *** е откраднал табелата ко праИм? При нас ни знаци, ни маркировка има и робота напрао ше се ошашави. Толкова дупки и неравности по пътищата ни, че сензорите ще отчитат, че колата е напуснала пътното платно и се движи в пресечена местност. Пък и не си е работа, като не можеш да подпалиш гумите на някой светофар, или да минеш на червено,да караш в града със 100, да вземаш завоите с вратите на пред и все такива весели неща от родната действителност.