Цяла година по-късно Google разкрива тайната: „Разработихме технология, която може да управлява автомобили“, пише във фирмения блог инженерът от Google Себастиан Трун. Колите – роботи вече били навъртяли 225 000 тестови километра.
Винаги на борда на колите е имало специално обучен шофьор. Експериментите са правени по улиците на Лос Анджелис, Сан Франциско и граничните райони със съседния щат Невада. Тук обаче има един смущаващ елемент. Google е публична компания с акции на борсата, световен гигант, който винаги е в центъра на вниманието на журналисти, блогъри, активисти, конкуренти, инвеститори и т.н. Та, такава компания работи от една година върху тестове пред цялата общественост и никой не е забелязал!?
Американският блогър Робърт Скобъл е забелязал през януари една от седемте коли-роботи, наблюдавал я е неколкократно и дори успял да я заснеме. Тогава той заподозрял, че Google стои отзад, но не и целта на експеримента. „Много често тестват новите картографиращи автомобили напоследък“, пише той.
Автомобилите-роботи на Google разполагат със следните компоненти: 1. На покрива на автомобила има лазерен сензор, който сканира обстановката. Лазерните лъчи постоянно измерват отстоянието на различни обекти в радиус от 70 метра, с точност до сантиметър.
2. На броните отпред и отзад четири радарни сензора също измерват отстоянието на обектите.
3. Видеокамера, разположена на огледалото за обратно виждане вътре в купето, позволява на софтуера за управление да разпознава светофари, пешеходци и велосипедисти.
4. GPS приемник и няколко сензора за движение помагат за изчисляване на точната позиция на колата.
Данните се обработват от софтуера и се актуализират постоянно на сървърите на Google в комбинация с картографските данни, с които компанията разполага. Данните не се обработват в самия автомобил, а на сървърите на компанията. Инженерът Трун издава много малко за самата програма: Колите-роботи използват „детайлизирани пътни карти, които ние сме създали с ръчно управляваните автомобили. Това е възможно с изчислителните центрове на Google, които обработват невероятното количество информация, събрана от нашите картографиращи автомобили“.
Според "New York Times", колите-роботи на Google вече са навъртяли по обществени шосета 1600 километра, без каквато и да било човешка намеса. „Това може да се смята за премиера в роботените технологии“, пише още Трун.
За да гарантират сигурността на тестовете, в автомобилите винаги е имало специално обучен шофьор зад волана. Той е могъл да се намеси по всяко време, твърди Трун. Заедно с него е имало и софтуерен специалист на борда. Полицията е била информирана предварително за провеждането на тестовете.
Този проект не изглежда да е едно от допълнителните, странични неща, с които разработчиците на Google имат право да се занимават в работно време. Трун пише, че целта на проекта е да намали броя на загиналите от ПТП общо 1,2 души и да направи използването на пътищата по-ефективно, но ако проектът се правеше от чиста филантропия, щеше да е част от делата на фондацията на Google, а не на самата компания.
За конкретен бизнес-модел е рано да се говори. Но ако някога има коли-роботи, следните сфери от дейността (експертиразата) на Google ще извлекат пряка полза:
1. Софтуерът за управление се нуждае от изчислителна мощ. Центровете за управление на данни на Google може да осигурят тази услуга на различни ползватели на технологията, които имат нужда от данни в реално време.
2. Актуализирани в реално време навигационни данни: ако някога по шосетата тръгнат много коли-роботи, на чиито покриви има Google сензори, събраната и налична информация ще бъде полезна за много други компании – такива, които се занимават със спедиция и логистика например. Много хора биха искали да знаят в реално време, къде има задръстване и т.н.
Изглежда проектът с колите-роботи има висок приоритет в дейностите на Google. В своя реч Ерик Шмит (изпълнителният директорна Google) загатна през септември за проекта, но тогава никой не го разбра. На конференция Шмит каза: „Грешка е, че колите са изобретени преди компютрите. Автомобилите трябва да се управляват сами, това е толкова логично.“ Никой тогава не се „светна“, че компанията отдавна работи по този въпрос... „В бъдеще компютрите ще се занимават с неща, които хората не умеят да правят особено добре.“


0