В над вековната история на Женевския автосалон - без съмнение най-престижното изложение за автомобили в целия свят - българското участие винаги се е изчерпвало с ролята на случайни зрители.
Но в последните три години това се промени благодарение на ето този човек: Росен Даскалов, инженер, дизайнер и пилот от Русе, който със създадената от него компания Sin Cars отново постави България на автомобилната карта. А също и на картата на Женевския салон: от 2016 Sin Cars има свой собствен щанд там, точно до тези на икони като Аlfa Romeo, Аbarth и RUF.
Тази пролет русенската компания показа в Женева хибридната версия на най-популярния си модел R1, а също и концепта S1, който ще е само с електрическо задвижване. КОЛЕЛА попита Даскалов какво добавят тези две коли към гамата на Sin.
"Всички тези скандали, свързани с околната среда, за мен са много тъжни, защото аз никога няма да спра да обичам звука и усещането от 8-цилиндровия двигател", казва създателят на Sin Cars. "Но, както вървят нещата, рано или късно и ние ще трябва да наложим рестрикции върху нашите двигатели. Първоначално мислехме да направим изцяло електрически автомобил. Ние имаме вече такъв, но градски. Изцяло електрически с характеристиките на R1 нямаше да е добър вариант, защото това не е нашата сила, нямаме традиции и опит... Трябваше да купим нещо наготово, което не ми харесва като решение, защото идеята ми е да правим нещата в България, а не да внасяме готови продукти отвън. Затова седнахме, помислихме и решихме, че хибридът е най-лесният начин да продължим напред с нашия автомобил... Това, което ни трябваше - улеснение за големия град - вече го имаме. Просто изключваш двигателя и караш само на ток. С тези батерии, които са скрити в праговете и са само около 60 килограма, имаме възможност да изминем над 60 километра в градско движение".
Електрическото задвижване има един сериозен проблем, когато става дума за спортни автомобили, и това е теглото на батериите и електромоторите. Но Даскалов смята, че го е решил.
"Хибридната система не е тежка: електромоторът е 60 кг, батериите са 67. С контролерите, охлаждащите системи и всички кабели пак сме под 200 килограма. Цялото тегло на автомобила се е увеличило от 1260 на 1450 кг, което за машина от този клас, с хибридна мощност 570 коня, няма еквивалент на пазара. Ferrari 488 с алуминиевото купе е 1670 килограма".
Междувременно Даскалов разширява доста обхвата си - през септември компанията представи в София и новия си проект за градски електромобил, наречен Sin City. Очакванията са той да се произвежда в доста по-големи серии, отново в Русе, категоричен е Даскалов.
Дали и новите евростандарти за емисиите, които ще влязат в сила през 2020, не са го принудили да погледне към електричеството?
"Те имат значение повече за дизеловите автомобили. Някои производители дори започнаха да се надпреварват вече кой първи да се откаже от дизела. Нас това не ни касае, с хибридното задвижване в много държави отпадат всички допълнителни такси за внос и така нататък. Ще наблегнем на това всеки наш автомобил да е хибрид, а който иска GT4 или track day автомобил, тогава вече си поръчва стандартния двигател".
Изложението в Женева привлича най-платежоспособната публика в Европа, но и участието в него никак не е евтино - дори компании от ранга на Rolls-Royce и Ford понякога го пропускат. Струва ли си инвестицията за Sin Cars?
"Пробвали сме навсякъде", казва Даскалов. "Ходихме във Франкфурт, бяхме в Америка, Англия - Гудууд и така нататък... Няма такова място като Женева". Великобритания, където отчасти бе поставено началото и на Sin Cars, е класическият пазар за track day автомобили, но Даскалов е по-скоро скептичен. "Ще бъдете изненадани, но ние изместихме производството изцяло в България и нямаме много време да се занимаваме с английския пазар. Продаваме основно извън Англия и дори извън Европа. Продаваме в Северна Америка, вече имаме нов дилър и в Австралия. Продаваме и в какви ли не екзотични държави - вече над 30 автомобила годишно".