Автомобилите на Subaru винаги са се отличавали с две неща – надеждност и система за задвижване на четирите колела. Към тях може да се добави и сигурност – японците създадоха цял комплекс Eye Sight, включващ различни системи за безопасност. Всичко това го има в новото Subaru XV, което всъщност не е чак толкова ново, тъй като беше показано още в началото на 2017 г.
ПРОМЕНИТЕ ОБАЧЕ СЕ ВИЖДАТ ОЩЕ НА ПРЪВ ПОГЛЕД. Външият вид на кросоувъра е различен до такава степен, че да запазва линията на предшественика си, но и същевременно да добави нещо ново към нея. Същевременно колата изглежда по-динамично и по-модерно, като е пораснала на размери и това се е отразило на вътрешното пространство. Нови са броните, предните светлини и стоповете. Като цяло идеята е автомобилът да бъде по-младежки и по-приветлив, което да се отрази и на продажбите му.
КАТО СТАНА ДУМА ЗА ПРОДАЖБИ, ПРИ SUBARU НЕЩАТА СЕ РАЗВИВАТ ДОБРЕ. През миналата година японската компания успя да пласира повече от 1 млн. нови автомобила по цял свят, което си е примлив резултат с оглед на това, че моделната гама на марката не е кой знае колко голяма. Това се дължи и на особеното внимание, отделяно на детайлите, което е факт и в интериора на новото XV.
Материалите в салона са от по-високо качество, а в стандартното оборудване са добавени доста функции, които по-рано бяха опции. Нова е мултимедийната система с навигация и възможност за свързване със смартфон чрез Mirror Link, както и д поддържаве на двете основни системи AndroidAuto или CarPlay. Или общо взето – всичко, което го имат конкурентите на пазара, го предлага и Subaru XV.
За разлика от тях обаче, бутоните ни изглеждат прекалено много, което от Subaru се опитаха да обяснят с философията на марката. Японците са на мнение, че всяка система трябва да има собствено управление и се опитват до го приложат в този автомобил, в което има логика. Което на нас, европейците, ни се струва странно, тъй като повечето нови автомобили вече се превръщат в таблети и смартфони.
СТРАНЕН ИЗГЛЕЖДА ИЗБОРЪТ НА ДВИГАТЕЛИ ЗА МОДЕЛА. „Това не е спортен автомобил”, категорични са от Subaru, когато ги попитахме „Защо XV няма турбомотори?” И допълниха, че са целта пред този кросоувър не е да се надбягва по магистралите, а да осигури спокойно и комфортно пътуване на хората в него. Така моторите са два, тип „боксер” с обем 1,6 и 2,0-литра (вторият е почти напълно нов, тъй като след смяната на поколенията 80% от елементите му са подменени). Мощността на двигателите е съответно 114 и 156 к.с. За дизела обяснение не сме искали, но там нещата изглеждат ясни и все повече японски производители се отказват от него, дори за пазара в Европа.
Споменатите вече два двигатели са комбинирани с новата платформа SGP (Subaru Global Platform), на която е построен кросоувърът. Благодарение на нея твърдостта на каросерията е увеличена със 70%. Задвижването към четирите колела (Symmetrical AWD) е постоянно, като то разполага със система за управление на векторната тяга. Благодарение на това колата е много по-стабилна и приятна за управление.
В SUBARU МНОГО СЕ ГОРДЕЯТ СЪС СИСТЕМАТА 4Х4 и има защо. Имахме възможността да пробваме новото XV в доста сериозен оф-роуд, с който автомобилът се справи. Системата предава въртящия момент 60:40, а при нужда това се променя на 50:50. Важна роля в случая играе и клирънсът от 220 ммм, който е постигнат заради разположението на двигателите с нисък център на тежестта.
Стигаме и до трансмисията – същото това CVT, което мнозина не харесват, но в случая не може да се отрече, че в Subaru са поработили върху настройките и то вече се представя значително по-добре. Любопитното е, че в Европа новото XV няма да се предлага с ръчни скорости, така че изборът и тук е ограничен сериозно.
ВСЕ ПАК КОМБИНАЦИЯТА ОТ АТМОСФЕРЕН МОТОР И CVT НЯМА КАК да харчи малко гориво и в края на първия ден от теста разходът показва около 10 л/100 км. В случая обаче карахме версията с 2,0-литров двигател, като около 1/3 от пътя беше по доста тежък терена, което донякъде обяснямва показателите. На втория ден заложихме на 1,6-литровия мотор, като там разходът е около 7,5 л/100 – напълно прилично постижение за автомобил с постоянно 4х4 и такъв тип скоростна кутия.
Тук проблемът с липса на турбо се вижда, а и емоцията някак си липсва. По-слабият двигател е приемлива опция за движение по магистрала, където го закрепваш на 130 км/ч и пътуваш. Смяна на темпото, особено по-рязка, тези 114 коня ти се струват малко, но в крайна сметка, както вече стана дума – това не е състезателен автомобил.
ЩО СЕ ОТНАСЯ ДО ЦЕНИТЕ, ТЕ СТАРТИРАТ ОТ 46 000 лв. за по-слабия вариант в оборудване Pure. В случая клиентът получава и коплект за безопасност Eye Sight, който е включен във всички предлагани варианти. Той работи с помощтта на две камери, разположени на ветроупорвото стъкло, като целта му е да предотвратява катастрофи. При по-високите нива се включва и системата Line Assist, която поддържа лентата на движение.
Има адаптивен круиз-контрол, навигация, както и други подобни системи за сигурност на водача. При другите производители те се плащат отделно, но в Subrau ги има в серийното оборудване, така че цената на XV не изглежда толкова стряскащо.
КАТО ЦЯЛО НОВИЯТ КОМПАКТЕН КРОСОУВЪР НА SUBARU трябва да поеме функциите на семеен автомобил, с който да отидете да ски-ваканция или на море, като събере всичко необходимо за подобни пътувания. Има си 4x4, „автомат” (макар и не съвсем истински), както и системи за безопасност (обявен бе за най-сигурният автомобил в Япония за 2017 г.). Няма турбо, няма и дизел – неща, с които европейския потребител е свикнал. В Subaru са сигурни, че това няма да е проблем и ще успеят да измъкнат парче от пазара на този вид автомобили, който се развива стремглаво. Може и да са прави в крайна сметка.
Снимки: Automeida.bg, Subaru