Ръководството на Subaru обяви, че е започнало вътрешна проверка на за разхода на гориво на цялата си моделна гама. Причината е, че хората, извършващи финалната инспекция на вече готовите автомобили, не са имали нужната квалификация за подобно нещо.
Проблемът се появи още през лятото, като освен в Subaru същото се случи и при друг меестен произведител – Nissan, който дори беше принуден да спре работата на японските си заводи. Оказа се, че в продължение на 30 години проверкатата на новите коли в двете компании е правена от служители, които не са имали право на това.
Наложи се намесата на съответните държавни регулаторни органи, които се съмняват във верността на обявените от Subaru данни за разхода на гориво. Официалната позиция на компанията е, че се прави проверка и това доведе до спад на акциите на производителя - първо с 10%, а след това с нови 8%.
Историята обаче доста подозрително напомня за случилото се преди година с Mitsubishi Motors. Тази компания беше уличена, че в продължение на повече от 20 години е фалшифицирала данните за разхода на гориво на своите модели. Тогава сигналът до властите е подаден от Nissan. Малко след това Mitsubishi почти фалира и беше погълната именно от алианса Renault-Nissan.
Сега сигналът срещу Subaru е подаден от Toyota. Двете компании са в близки отношения, като Subaru прави за Toyota купето GT86, което всъщност представлява Subaru BRZ. Дали всичко това е само съвпадение или метод, който се превръща в практика, ще се разбере съмсем скоро.
Със сигурност обаче, ако подозренията се потвърдят, Subaru ще трябва да изтегли в сервизите си огромен брой коли, а също така и ще плаща астрономически глоби. А това е нещо, с което малката компанията трудно би се справила. И съответно ще я принуди да загуби независимостта си.
Скандалът също така се отразява и на имиджа на японската автомобилна индустрия, който досега беше безупречен. Случилото се с производителя на въздушни възглавници Takata, с концерна Kobe Steel, доставящ стомана за най-големите местни автомобилни компании, както и с Mitsubishi, обаче ще промени това мнение.
Снимка: Autoreview