IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Предизвестената смърт на двигателя с вътрешно горене

Той преобрази цивилизацията ни повече от всяка друга машина в историята. Но сега времето му изглежда преброено

ХХ век бе време на грандиозни технологични пробиви: антибиотиците, пластмасите, телевизията. Но истинският му символ без колебание бе двигателят с вътрешно горене. Създаден в съвременния му вид още през 1864 от Николаус Ото, той се наложи като явление именно през миналото столетие, направи света несравнимо по-малък и доста по-забързан, премахна вековни социални прегради и раздвижи икономиката така, както никоя златна треска в историята не е успявала. Но ето че днес мнозина го смятат за обречен на изчезване. И то в съвсем, съвсем близкото бъдеще.

Предизвестената смърт на двигателя с вътрешно горене
Машината, която промени света повече от всяка друга. Фотография SHUTTERSTOCK

ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ НАСТЪПВАТ. Само допреди две-три години те бяха просто един от вариантите за транспорта на бъдещето - с предимства, но и няколко фатални недостатъка, начело с ограничения пробег, твърде бавното време за зареждане и внушителната цена на батериите.
Тези недостатъци все още не са преодолени, макар технологията да се разви значително и по трите точки. Но това вече няма значение, защото се промени по-важното: нагласите на хората.

КОМПАНИИ КАТО TESLA нямат особен принос към опазването на природата - техните модели не са особено енергийно ефективни, определено не са чисти за производство и залагат в рекламните си послания на времето за ускорение от 0 до 100 км/ч - точно обратното на онова, което бихме очаквали от един наистина "зелен" автомобил. Но те успяха там, където традиционните автомобилни производители с години се проваляха - "да направят електромобилите секси", както ни каза Петер Шварценбауер, шефът на MINI и Rolls-Royce. Сега публиката вече не гледа на електрическото задвижване като на подозрителен експеримент: публиката го желае като нещо напредничаво и престижно.

Предизвестената смърт на двигателя с вътрешно горене
Двигателят на Ото от 1876

ОТ ДРУГАТА СТРАНА Е т. нар. "Дизелгейт", скандалът с прикриваните от Volkswagen вредни емисии на дизеловите модели. Той на свой ред накара правителствата да прегърнат електромобилите. За да се справят със замърсяването на въздуха, градове като Лондон, Париж, Мюнхен и Мадрид планират забрани или много високи такси за дизеловите двигатели. Норвегия и Франция обявиха намерение да забранят изобщо двигателите с вътрешно горене, и то в не чак толкова далечен хоризонт: 2030-2040 година. Китай подготвя сходни мерки, което вече ще има съдбовно значение, защото става дума за най-големия автомобилен пазар в света.

ИЗОБЩО ПРОСЛОВУТАТА "ПОВРАТНА ТОЧКА", отвъд която електромобилите ще започнат да изместват двигателя с вътрешно горене, изглежда все по-близо. "Ние смятаме, че повратната точка е сега, в този момент", каза Тиери Коска, изпълнителен вицепрезидент по продажбите и маркетинга на Groupe Renault, в интервю за Bulgaria ON AIR. "Първо, защото електромобилите са много важни за околната среда и ограничаването на емисиите. Някои държави и градове подготвят рестрикции, които ще дадат много добър шанс на електрическото задвижване. Втората причина е технологичният напредък. Преди няколко месеца ние представихме новото Renault Zoe, в което автономният пробег е удвоен. Очаквахме това да се случи много по-късно, някъде около 2020 година. Технологията изпревари плановете ни. И освен това тя става все по-евтина".

Предизвестената смърт на двигателя с вътрешно горене
Повратната точка за електромобилите е всъщност в този момент, твърди Тиери Коска. Фотография КОЛЕЛА

РАЗБИРА СЕ, ДОРИ СЛЕД ТАЗИ повратна точка ще минат много години, преди автомобилният пазар да се преобрази. "Трябва да внимаваме и да не прилагаме само нашата характерна европейска гледна точка по въпроса", предупрежди ни Клаус Фрьолих, шеф на BMW Group по развойната дейност и на практика човекът, който прави стратегията на баварците от 2009 година насам. "Ако погледнете по цял свят - представете си пазари като Русия - и ако се замислите доколко е достъпна инфраструктурата, много страни ще се нуждаят и в бъдеще от двигателите с вътрешно горене. Поне през следващите 50 години, смятам аз".

НО ДОРИ И ПЛАВЕН, ПРЕХОДЪТ ще е разтърсващ за индустрията. Съвременните двигатели с вътрешно горене са една от най-сложните машини в масово производство. Сравнени с тях, електромобилите са доста прости. Замяната на едното с другото ще направи ненужни хиляди доставчици и поддоставчици на автомобилната индустрия. Както и немалко от работниците на големите автопроизводители. Производителите на автомобилни масла ще трябва да си намерят ново занимание. Търсенето на скоростни кутии ще намалее драстично, както и на ремъци и всякакви други компоненти. Някои анализатори стигнаха дотам да прогнозират, че с налагането на електромобилите близо две трети от заетите в германската автопромишленост 876 000 души ще останат без работа. Само преди два месеца работниците в един от заводите на Mercedes заплашиха със стачка, ако ръководството не им гарантира, че ще произвеждат компоненти за електромобили в бъдеще.
Да не говорим за петролните компании, чиито основни продажби се дължат на автомобилите. Някои от тези гиганти пресмятат, че в последните няколко години са загубили инвестиции за над трилион долара заради нарастващия скептицизъм за двигателя с вътрешно горене.

Предизвестената смърт на двигателя с вътрешно горене
Въпросът ще настъпи ли безработица заради електромобилите занимава BMW от десет години, признава главният стратег на баварската компания Клаус Фрьолих. Фотография КОЛЕЛА

ЩЕ ОСТАНАТ ЛИ МАСОВО НА УЛИЦАТА автомобилните работници? "Не мисля, защото, честно казано, производството на електромобил е много сходно с производството на конвенционален автомобил", отговаря ни Тиери Коска. "При нас дори Zoe се прави на същата поточна линия като Clio. Да, очевидно електрическият мотор е по-прост от двигателя с вътрешно горене. Но да не забравяме, че там присъства също и батерията, а тя е много значителен компонент. Така че не очаквам никакво отражение върху броя на работниците ни. Дори напротив, защото ние ще издърпаме при нас производството и на други компоненти".
"Да, ние обсъждахме същия въпрос преди 10 години", признава Клаус Фрьолих. "Не се шегувам. Ние имаме много ясен дългосрочен план, в който трябва да виждаме всеки следващ модел. Точно заради тези причини решихме, че електромоторите са приоритет за нас. Затова всички двигатели на BMW се произвеждат в BMW. Решихме това да се отнася и за електрическите модели - батерии, задвижване, горивни клетки. Сега си ги правим сами, в нашите заводи. Това ни дава възможност да запазим работната си сила в областта на задвижването повече или по-малко постоянна. От всички автомобилни компании ние имаме най-голям процент от компонентите като свое собствено производство".

ТЕЗИ ДВА ЦИТАТА ВЕРОЯТНО ще успокоят работниците в BMW и Renault, но ще имат обратния ефект върху колегите им от хилядите производители на компоненти. Неслучайно най-големите компании в този сегмент - от ранга на Delphi, Robert Bosch, ZF, Continental - днес инвестират повече отвсякога в технологиите на бъдещето, и най-вече в автономното управление. Както мобилните оператори се пренасочиха към преноса на данни, за да спасят печалбите си, така и производителите на автомобилни компоненти по принуда ще се превърнат в технологични компании. А господата Ото, Бенц, Даймлер и Дизел ще се оттеглят в учебниците по история, редом със създателите на парните локомотиви и телеграфа.

---
* Статията е отпечатана в Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 87. Вижте и пълните интервюта с Клаус Фрьолих и Тиери Коска в линковете под текста.

Тагове: bmw tesla renault
0 от 500
  • #6
    5 rate up comment 1 rate down comment
    МАКТ! ( преди 6 години )
    Тия двамата, цитирани в статията, май не са американци :D
  • #5
    8 rate up comment 14 rate down comment
    ФАКТ! ( преди 6 години )
    Глупости на квадрат.Американците опитват да възродят умрялата си автоиндустрия с теслите ама са на загуба и така и ще бъде!
  • #4
    20 rate up comment 10 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    "КОМПАНИИ КАТО TESLA нямат особен принос към опазването на природата - техните модели не са особено енергийно ефективни, определено не са чисти за производство и залагат в рекламните си послания на времето за ускорение от 0 до 100 км/ч - точно обратното на онова, което бихме очаквали от един наистина "зелен" автомобил."НЯМАМ КАКВО ДА ДОБАВЯ! А да кажеш че електричарката е напредничава е смешно, инженерния гений зад конвенционалните автомобили е в пъти по-голям!
  • #3
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Абсолютно вярно. Къде може да се мери обикновен едно/двустъпален редуктор директно към главното предаване със съвременен DCT DSG робот. Но предполагам че с времето ще започне добавянето на допълнителни механизми, които дори да не са нужни, са полезни.Сега вече за печалба и работна ръка - това не можем да го оспорим, че неминуеми ще намалее.
  • #2
    12 rate up comment 1 rate down comment
    Loco ( преди 6 години )
    Така е, но повечето електромобили ползват съвсем опростени редуктори, по-прости за производство и с доста по-малко добавена стойност от трансмисиите за ДВГ. Тоест по-малко работна ръка и по-малко печалби за доставчиците. Разбира се, по-мощните компании вероятно ще се насочат да правят други компоненти - ZF и Bosch вече го правят. Ще видим
  • #1
    16 rate up comment 3 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Скоростните кутии няма да отпаднат, нито маслата за тях, спокойно.Всеки електродвигател за силови дейности се куплира с редуктор - едно или фвустепенен при електромобилите.Можете да проверите и раьработката на Антонов за скоростни кутии за електромобили и ползата от това.Просто ще се насочат да произвеждат редуктори и диференциали.ДВГ производителите могат спокойно да правят бутални помпи, компресори, силови цилиндри и т.н.Хляба на такива корпорации не можете лесно да го вземете.