IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Само най-големите ще понесат промените в автомобилната индустрия

Тиери Коска, изпълнителен вицепрезидент на Renault, пред "КОЛЕЛА" (ВИДЕО)

Само най-големите ще понесат промените в автомобилната индустрия

Миналата есен, когато "КОЛЕЛА" разговаря с изпълнителния вицепрезидент на Groupe Renault Тиери Коска, все още не беше сигурно кой ще е най-големият производител на автомобили в света за 2017. Днес, след обявяването на резултатите, за тази чест претендират и Volkswagen, и алиансът Renault-Nissan. Германците са продали 10.74 милиона машини през годината, френско-японският съюз - 10.6 милиона, но пък при VW се включват към 200 000 тежки камиона, така че твърденията на Карлос Гон, че неговата група е най-големият произдводител на леки автомобили в света, изглеждат убедителни. С Коска, който завежда продажбите на френската част от алианса, разговаряме за ефекта на електромобилите върху пазара и защо Източна Европа е толкова важна.



Г-н Коска, алиансът Renault-Nissan е съвсем близо до това да стане най-големият автомобилен производител в света. Колко важна цел е това за вас? И изобщо цел ли е?
- Всъщност не е цел, защото, честно казано, не де опитваме да сме номер 1 на всяка цена. Но в същото време се гордеем, че се доближаваме до това лидерство. Да си голям става все по-важно в тази индустрия, защото ни очакват огромни изпитания с въвеждането на новите технологии - свързаността, електрификацията и автономното управление. Трябва да си голям, за да можеш да понесеш тези промени. Мащабът ти дава и по-добри позиции в преговорите с доставчиците. Така че това не е непременно цел за нас, но е важно и се гордеем, че го постигаме.

Само най-големите ще понесат промените в автомобилната индустрия
Коска (вдясно) с легендата от Formula 1 Ален Прост

Доволен ли сте от напредъка в Източна Европа? Кои ще са следващите генератори на растежа за Renault?
- В Източна Европа имаме много силни позиции, особено в някои държави. В България например имаме над 20% пазарен дял. Така че този регион е много важен за нас. Освен това мисля, че тези пазари преживяха спад в миналото, така че сега дават отлични възможности за растеж.
Иначе продажбите на Renault се развиват много бързо и извън Европа. Току-що започнахме дейност в Китай, присъстваме също в Индия, в Иран, в Русия. Така че растем на всички пазари. Но е факт, че в Източна Европа има особено голям потенциал - и за развитие на пазара като цяло, и в частност за Renault.

Само най-големите ще понесат промените в автомобилната индустрия
Обновеното Zoe има обхват над 400 км с едно зареждане - нещо, което в Renault са планирали първоначално чак за след 2020, разкрива Коска

Дълги години дизелът бе активно налаган от правителствата като средство срещу глобалното затопляне. Сега е атакуван навсякъде. Смятате ли, че дизеловите двигатели ще надживеят тази криза?
- Ние очакваме делът на дизела да намалее - не да изчезне, но да намалее. В Европа например от началото на годината дизелът е загубил 4% пазарен дял. Вероятно отливът ще е особено голям в сегмента на по-малките автомобили, които по правило са с по-малък среден пробег. При големите автомобили дизелът ще си остане доминиращото задвижване. Няма съмнение, че в световен мащаб ще има спад.

Само най-големите ще понесат промените в автомобилната индустрия
Концептуалният модел Symbioz - погледът на Renault в близкото бъдеще на самоуправляващите се коли

Групата Renault-Nissan бе сред първите пионери, заели се със създаването на електрически автомобили. Вие самият ръководехте електрическата програма на Renault. Доближаваме ли се до повратната точка, когато тази технология ще стане конкурентна дори и без субсидии?
- Аз мисля, че тази повратна точка е в момента, по няколко причини. Първо, електромобилите са много важни за околната среда и борбата с емисиите. Някои държави и градове въвеждат рестрикции за двигатели с вътрешно горене. Втората причина е големият технологичен напредък. Знаете, че преди няколко месеца представихме новото Zoe, в което сме удвоили автономния пробег. Мислехме, че това ще се случи доста по-късно, около 2020 година и след това. Но технологията изпревари очакванията ни. Освен това тя става все по-евтина. Заради всички тези причини смятаме, че се намираме в началото на наистина голям ръст на електромобилите. Не само в Европа, но и в цял свят.

Само най-големите ще понесат промените в автомобилната индустрия
Symbioz отвътре

Работите усилено и върху автономното управление. Имате ли вече представа колко ще струва тази технология, когато се появи на пазара? Достъпна ли ще е от самото начало, или ще е луксозно предложение?
- Както при всяка технология, в началото нямаш големи производствени обеми и цената е височка. Но нашите прогнози сочат, че бързо ще стане много евтина. На някои пазари, на които вече предлагаме определено ниво на автономност - примерно в Япония - огромен процент от клиентите я избират. Те искат да платят допълнително за нея, защото е наистина облекчаващо на магистралата или в задръстването да не се налага постоянно да държиш волана. Като всяка технология и тази си има цена, но според нас тази цена много бързо ще слезе надолу.

Само най-големите ще понесат промените в автомобилната индустрия

Един последен въпрос: електромобилите очевидно са доста по-прости и лесни за производство. Значи ли това, че автомобилните компании в бъдеще ще трябва да намалят броя на работниците си?
- Не, не мисля. Производството на електромобил е много сходно с това на обикновен автомобил. Всъщност ние даже правим Zoe на същата поточна линия, на която и Clio.
Да, очевидно електрическият мотор е по-прост от двигателя с вътрешно горене. Но да не забравяме, че там присъства също и батерията, а тя е много значителен компонент. Така че не очаквам никакво отражение върху броя на работниците ни. Дори напротив, защото ние ще издърпаме при нас производството и на други компоненти. Вече правим свои собствени електромотори, така че налагането на тази технология всъщност крие допълнителни възможности. Поне за нас.

 

0 от 500
  • #4
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Абсолютен ФАКТ! ( преди 6 години )
    А ги напусна Нисан, а тиа от рено ги купи дачия!
  • #3
    3 rate up comment 3 rate down comment
    тираджия ( преди 6 години )
    Като почнат да ми рисуват едни коли на бъдещето. Явно всички производители си имат отдел "измишльотини". От десетилетия гледаме колите на бъдещето и никога не ги виждаме реално, защото технологиите са се развили по друг начин. Помня един филм, където отиваха в бъдещето, влязаха в една база и мониторите на компютрите бяха от 1983г. Това се случва и като си мислим за колите.
  • #2
    4 rate up comment 2 rate down comment
    до долния минджарник ( преди 6 години )
    Рено-номер 1
  • #1
    5 rate up comment 23 rate down comment
    то за тва ... ( преди 6 години )
    мъникът рено се присламчва да големите Нисан и Митсубиши! ама все го прави с държавни пари.