Вход   Регистрация

Защо Европа се оказа по-мръсна от Америка

Защо Европа се оказа по-мръсна от Америка
 

Дълги години ЕС оглявяваше борбата срещу глобалното затопляне. Затваряйки си обаче очите за други проблеми

Дълги години Европа гледаше с насмешка и дори с гняв на начина, по който Америка се опитваше да налага екологични "стандарти". В края на краищата говорим за страната, която през 90-те години изпускаше над една трета от глобалните парникови емисии и въпреки това отказа да ратифицира Протокола от Киото (заедно с Южен Судан, Андора и Палестина). В която най-продаваният модел автомобил и днес е 2.5-тонен пикап с петлитров V8 мотор. И чието решение на нуждата от алтернативни източници на енергия бе да позволи навсякъде шистовия добив на нефт и природен газ.

Защо Европа се оказа по-мръсна от Америка

НО СЕГА СЪЕДИНЕНИТЕ ЩАТИ изведнъж се оказаха с една голяма крачка пред Стария континент, поне що се отнася до този специфичен аспект на екологията - емисиите азотни оксиди.
Тези отровни за човека съединения се изпускат от всички двигатели с вътрешно горене, но най-вече от дизеловите. Те са сред главните причинители на смога в големите градове; според едно международно проучване по тяхна вина всяка година преждевремнно умират 72 000 европейци. В Америка за тях се следи строго; в Европа обаче, както се доказа напоследък, регулациите не само са били твърде меки, но и никой не се е престаравал със спазването им. Неслучайно скандалът с измамния софтуер на Volkswagen (който включвал пречистващите системи по време на тестовете и после ги изключвал на пътя) бе разкрит именно в САЩ, а не в Европа, където оборудваните с него автомобили са двайсет пъти повече.

ТОВА Е ДОНЯКЪДЕ СТРАННО, защото тъкмо Америка, както отбеляза The Economist в един анализ по темата, се слави с прекалено толерантното си отношение към големите корпорации. Там, когато някой гигант допусне грешка, той може и да не стигне до съда - достатъчно е да плати едно внушително обезщетение. Най-вероятно тъкмо така ще се измъкне и VW, макар че в този случай размерът на обезщетението чупи всички рекорди. Такава вратичка съществува и за Fiat-Chrysler, ако започналото разследване срещу тях за заблуждаване на тестовете намери доказателства.

Защо Европа се оказа по-мръсна от Америка
В градове като Париж (а и София) замърсяването със сажди и други фини частици стана болезнен проблем напоследък

В СЪЩОТО ВРЕМЕ ЕВРОПЕЙСКИЯТ СЪЮЗ, който дълги години се гордееше с твърдостта си срещу монополите и глобяваше с милиарди Google и Microsoft, някак си проспа измамата с дизеловите мотори.
Впрочем сегашната истерия срещу дизела е донякъде залитане в другата крайност. Напълно е възможно дизеловите двигатели да се преустроят така, че да се намалят сериозно емисиите азотен оксид. Доказаха го производителите на камиони, при които, за разлика от леките автомобили, бяха въведени и строги стандарти, и безмилостен контрол. Резултатът? Преди месец Международният съвет за чист транспорт (ICCT) публикува резултатите от едно проучване, според което големите камиони с дизелов двигател емитират средно 210 милиграма азотни оксиди на километър. При леките коли с дизелов мотор емисиите са средно 500 милиграма на километър.

ЗАЩО Е ТОВА РАЗМИНАВАНЕ? Защото камионите се купуват от най-вече от компании, а леките коли - предимно от индивиди. Ограничаването на емисиите е възможно, но то увеличава цената на автомобила и намалява динамиката му.  За един ТИР, по начало доста скъп и строго ограничен от закона на 90 км/ч, това не е голям проблем. Но при леките коли по-високата цена и по-лошата динамика означават, че клиентът ще отиде другаде. Или ще избере бензинов мотор пред дизеловия.

Защо Европа се оказа по-мръсна от Америка
В Европа до момента тестовете за вредни емисии бяха по-скоро отбиване на номера. Новата методика, която влиза в сила тази пролет, е по-ефективна, но също не е лишена от слабости

ПОСЛЕДНАТА ПЕРСПЕКТИВА обяснява снизходителната позиция на европейските регулатори към нарушителите. Защото тъкмо на дизеловия двигател разчиташе ЕС в кръстоносния си поход срещу глобалното затопляне. По-икономичен и ефективен от бензиновите мотори, той гарантираше по-малки емисии въглероден диоксид - един от основните парникови газове. Без дизела Европа просто нямаше как да покрие собствените си все по-строги изисквания за изпускания СО2. Водородната алтернатива изискваше построяването на баснословно скъпа инфраструктура; електромобилите сами по себе си бяха твърде скъпи - едва напоследък себестойността им най-сетне тръгна надолу.

ЕСТЕСТВЕНО, ТОВА НЕ Е ЕДИНСТВЕНАТА причина Европа да си затваря очите пред делата на VW, PSA, Renault и другите големи автомобилни производители. Повечето от тях играят прекалено важна роля в основните икономики на съюза, за да не се радват на специално отношение.
В какво се изразяваше то ли? Най-вече в твърде "приятелските" методи на тестване за вредни емисии. Първо, те се извършваха не от общоевропейски орган, а от националните агенции на страните, в които са базирани автомобилните производители. Тоест VW тестваше в Германия, Peugeot във Франция, Fiat - в Италия. Второ, изпитанията ставаха на затворени полигони при идеални климатични условия; самите коли бяха специално подготвени, максимално олекотени, гумите - напомпани със специална газова смес, зад волана - професионални пилоти. Естествено, че резултатите в такива изпитания нямаха нищо общо с онези в реалния живот, с неговите ускорения, внезапни спирания и променливи температури.

Защо Европа се оказа по-мръсна от Америка
Днешното пълно отрицание на дизела е също толкова прекалено, колкото и ентусиазмът, с който той бе обявяван за спасение от глобалното затопляне

ТЪКМО ТЕМПЕРАТУРИТЕ СА В ОСНОВАТА на двете текущи разследвания - срещу Fiat-Chrysler в САЩ и срещу Renault (а вероятно и още няколко компании) във Франция. И в двата случая не става дума за съзнателно монтиран измамен софтуер като при VW, а за стандартен метод за защита на двигателя. При екстремно ниски температури той изключва пречистващите системи - което, естествено, води до увеличаване на вредните емисии. Въпросът е само какво влагаме в термина "екстремни температури". В САЩ се допуска пречистващите механизми да се изключат, ако околният въздух е по-студен от 3 градуса по Целзий. В Европа долната граница е 17 градуса. Това обяснява шокиращите разлики, получени между официалните данни за емисиите и проведените тестове в реални условия. Le Parisien например съобщи за още непубликуван такъв доклад, според който на истински пътища дизеловият Citroen C4 Cactus надхвърлял 7 пъти показаното на полигона.

НЕЩАТА СЕ ПРОМЕНЯТ, разбира се. Самият факт, че се водят толкова много разследвания, показва по-различни нагласи. Градове като Париж, Атина и Мадрид вече решиха да забранят дизеловите двигатели от 2025 година. А още от тази пролет започват да се прилагат нови методи на тестване - доста по-реалистични и съпровождани от проверки на случаен принцип по пътищата. Някои пролуки обаче остават. Все така тестовете ще се правят от националните агенции - на които производителите плащат за услугата. И освен това страните-членки договориха редица преходни периоди и изключения, които ще позволят на автомобилите съвсем законно да надхвърлят разрешените емисии. Докато това продължава, докато има вратички и изключения, смогът няма да изчезне. Но може да изчезне дизелът -  не защото има непреодолими недостатъци като технология, а защото никой не натиска достатъчно тези недостатъци да бъдат преодолени.
 

Реклама  


Купи Chrysler

  • Chrysler Pt cruiser 2 броя

    11 лв.

    дата на произв. - май , 2002 г., пробег - 100000, С.к - Ръчна

  • Chrysler Voyager 2.5CRD

    11 лв.

    дата на произв. - октомври , 2002 г., пробег - 123456, С.к - Ръчна

  • Chrysler Pt cruiser 2.0i

    11 лв.

    дата на произв. - октомври , 2002 г., пробег - 123456, С.к - Ръчна, цвят - Сив

  • Chrysler Pt cruiser 2.2 CRD FACE

    4850 лв.

    дата на произв. - октомври , 2008 г., пробег - 150000, С.к - Ръчна, цвят - Черен

  • Chrysler Pt cruiser 2.2 CDI

    3999 лв.

    дата на произв. - март , 2005 г., пробег - 173000, С.к - Ръчна, цвят - Тъмно син мет.

  • Chrysler Voyager 2,8 CRD Automat

    3500 лв.

    дата на произв. - септември , 2004 г., пробег - 153512, С.к - Автоматична, цвят - Светло сив

Виж всички обяви

Коментари ( 39 )

Напиши коментар Влез

от: Анонимен ( преди 1 година )

Та къде в американските градове нямало смог? Аз имам познати които живеят в Ел Ей и там смога е ежедневие. Стига сте писали къде няма смог, когато си нямате и капка представа. Освен това те ми казаха, че смога в Ел Ей не бил американски а минавал хиляди километри през тихия океан и идвал от Китай. Което звучи смешно ама поне така ги лъжели властите там., че смога идвал от Китай. Та ако легнем на тази логика кой знае дали смога в Европа, не идва от хиляди километри дори от Америка примерно?
Отговори
 
 -4
 

Положителни: 3  Отрицателни: 7

от: Анонимен ( преди 1 година )

"ДОБРЕ - всеки го знае това, но ето ви фактите.."

Ето ти един факт, ако не спрем да бъдем като паpaзит за Земята (само ресурси да смучем).. ще изчезнем. Защото климата се променя по целия Свят, а виновните за това постоянно ни "замазват" очите и манипулират!!!
Отговори
 
+3
 

Положителни: 3  Отрицателни: 0

от: Борис ( преди 1 година )

Добро утро ! Хем дизел, хем да върви, хем да не кади. Е няма такова животно.
Отговори
 
+6
 

Положителни: 6  Отрицателни: 0

от: Fenix @ данни за LPG ( преди 1 година )

Не споря за другите вредни компоненти, а за СО2, които са в основата на евронормите за емисиите. LPG дава 10-15% по-малко CO2 от същия двигател с бензин и еквивалентно или дори повече от дизеловия. CO2 се мери не на единица енергия а на км и разхода на газ е доста повече отколкото дизела от там и количеството CO2. Пример с Астра 1,3 турбо - бензин/LPG=146/138g/km CO2. Това облагодетестваше дизела в Европа - следи се основно CO2 и по този показател дизела покриваше по-добре нормите дори от LPG
Отговори
 
+10
 

Положителни: 10  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 1 година )

Абе изреждате се да говорите как корабите,самолетите и тецовете замърсяват най-много .
ДОБРЕ - всеки го знае това, но ето ви фактите :
Европейските големи градове не се виждат от СМОГ, а американските НЕ!
Американците замърсявали много - ДОБРЕ, ама европейците са тези дето се тровят сами нали???
Европейците са тези, които лансират дизела от 20 години заради ВАГ главно, а сега е трудно да се признае за корупцията и "неуспелия план".
Германия обсеби ЕС и го направи посмешище и дом на корупцията!
Отговори
 
+11
 

Положителни: 16  Отрицателни: 5

от: данни за LPG ( преди 1 година )

LPG отделя по-малко CO2 на единица енергия в сравнение с въглищата или нефта. Той отделя само 81% от въглеродния диоксид за киловатчас, който се отделя при изгарянето на петрола и 70% от този за въглищата. LPG може да се счита, за по-чист от течните горива, защото отделя много малко частици (сажди) при изгаряне
Отговори
 
+8
 

Положителни: 9  Отрицателни: 1

от: FenIX ( преди 1 година )

Пич не бъди толкова сигурен какво евро става кола с газова уредба, защото евронормите са основно за СО2 а от газта отпадния продуцт е точно СО2 и Н2О.
Отговори
 
+3
 

Положителни: 4  Отрицателни: 1

от: решението е ( преди 1 година )

Най-евтиното и екологично решение се нарича Пропан-Бутан. Една Газова уредба струва само 1000 лв и се избива на 20 000 км. С АГУ, една кола става не Евро-6 а Евро-10
Отговори
 
+5
 

Положителни: 9  Отрицателни: 4

от: до дошовците ( преди 1 година )

А ето ви и номинациите за автомобил на годината:
The ten finalists for the 2017 World Car of the Year are the Audi A5/S5 Coupe, Audi Q2, Audi Q5, Fiat/Abarth 124 Spider, Honda Civic, Jaguar F-Pace, Mazda CX-9, Skoda Kodiaq, Toyota C-HR, and the Volkswagen Tiguan.
А сега пребройте и открийте,че 50% са на ФВ Груп-ата!
Отговори
 
 -4
 

Положителни: 4  Отрицателни: 8

от: Aнонимен ( преди 1 година )

Леко електората не се ли усеща ,че се хвърля един мазен салам и всички почват да се джафкат.Да сега това са новите методи на демокрацията.За Сф специално,ревахте че Кремиковци трови,ок махна се,и кво пак рев.Нарочни чисто климатични фактори се миксират с други проблеми ивече кардинални изводи.Еко софиянци що ползват кюмбета ?Там е проблема,лятото що не скачате?Където се застои въздуха така става,за 5 дена се орева орталъка...лигавщина.
Отговори
 
+4
 

Положителни: 9  Отрицателни: 5

от: до един момент ( преди 1 година )

Това е един манипулативен материал. За сведение,според Американската Агенция за Чистотата на Въздуха само за един ден само над 10-най-големи американски летища се отделят отровни съединения,които не могат да произведат всички дизелови автомобили в цяла Америка за средния си жизнен цикъл от 10 години!!! Конкретната цифра е над 420 хил тона опасни съединения ежедневно. И то само над 10 аеропорта! Но никой не намалява този трафик или глобява операторите за това.
Отговори
 
+3
 

Положителни: 10  Отрицателни: 7

от: Един момент ( преди 1 година )

Чакайте малко,
Може да има много по-големи замърсители (казвате кораби), обаче аз не живея на средата на океана и не му дишам на кораба комина. Колите с големите градове като София я покриват цялата в облак от мръсен пушек, който аз дишам и си стои така облака, докато не задуха вятър и облака да го разсее. Така че недейте да оправдавате дизеловите автомобили моля
Отговори
 
+9
 

Положителни: 15  Отрицателни: 6

от: Анонимен ( преди 1 година )

Много яко - зареждам си електрическата кола с ток от ТЕЦ-а който обгазява цял град ама иначе аз ползвамекологичен транспорт хаха
Отговори
 
+2
 

Положителни: 11  Отрицателни: 9

от: Анонимен ( преди 1 година )

Като сме почнали със забраните - не само дизела ами и бензина вън от градовете или поне извън центровете. Да се ползват електрически коли, хибриди или алтернатива с градския транспорт или колело. Иначе все тая дали ще се тровим с азотни окиси от дизел или от бензин
Отговори
 
+5
 

Положителни: 8  Отрицателни: 3

от: Анонимен ( преди 1 година )

"..влак ли да ходя ?.." А влака на какво е?! :) на ТОК, а тока от къде е?! :) А нашите влакове са дизелови..за*би!
Отговори
 
+1
 

Положителни: 7  Отрицателни: 6

от: Анонимен ( преди 1 година )

важно е да не е с дизел
Отговори
 
 -1
 

Положителни: 5  Отрицателни: 6

от: Анонимен ( преди 1 година )

в кенефа лампичката ми е LED. никъде в апартамента нямам лампа с нажежаема жичка. а без коли не може - до морето с влак ли да ходя ?
Отговори
 
+2
 

Положителни: 7  Отрицателни: 5

от: При нас ( преди 1 година )

Одавна се знае,че използването на твърдо гориво за отопление е един от най-големите замърсители на въздуха.Но нито една власт досега не е направила нищо за ограничаването на това потребление.Напротив-високата цена на тока кара все повече домакинства да минават на твърдо гориво.Друга възможност за намаляване на вредните емисии е газифицирането.Вместо да се дават милиарди левове за саниране,за по-малко пари могат да се газифицират домакинствата,използващи твърдо гориво.
Отговори
 
+13
 

Положителни: 15  Отрицателни: 2

от: Самолетен инженер ( преди 1 година )

До Анонимния, коментиращ за замърсяването от самолетите и 13те души харесали поста до сега - не знам за корабите, но за самолетите информацията Ви е грешна. От там нататък, както обичам да казавам:"13тият удар на часовника поставя под съмнение не само него самия, ами и всеки един от предишните 12."
Отговори
 
+5
 

Положителни: 8  Отрицателни: 3

от: Анонимен ( преди 1 година )

Стига с тия КОЛИ бе, убиваме Земята разбирате ли, малoyмни ли сте?! Точим ресурси, замърсяваме, строиме, убиваме животни, ние сме като *** за планетата ни....говорите само коли, коли..хибриди..на какво се топлите? Като запалите лампичката в тоалетната и си "кесите" от къде идва тока? Като пиете вода?
Отговори
 
+10
 

Положителни: 14  Отрицателни: 4

от: Швабен зи каскен ( преди 1 година )

В САЩ ракът е много разпространен, да, но да не забравяме че там са шампиони по ГМО храни, затлъстяване и други екстри. Европейците трябва да е сравняват с японците, не с американците. Японците са водещата технологична нация в вета - първи въведоха масово хибриди, електромобили и дори водородни горивни клетки. Нивата на рак са им много по-ниски от европейките, а продължителността на живота - по-голяма.
Отговори
 
+13
 

Положителни: 18  Отрицателни: 5

от: Анонимен ( преди 1 година )

ами да минават на нафта с ниско съдържание на сяра. а в градовете - никаква нафта. и проблема ще се реши
Отговори
 
+15
 

Положителни: 17  Отрицателни: 2

от: Швабен зи каскен ( преди 1 година )

Отлична статия. Прекрасно демонстрира до къде води скодоумието на европейските институции и корупционните им връзки с едрия измамнически бизнес като ВАГ, Рено и т.н. неспособен да разработи модерни чисти технологии като бензиновите хибриди.
Отговори
 
+10
 

Положителни: 16  Отрицателни: 6

от: Анонимен ( преди 1 година )

Първо напиши в гугъл 15 те най-големи круйзърни кораба замърсяване и чети. Второ представи си колко са всички кораби на планетата. Кораба Куйн Мери доколкото помня изразходваше по 500 тона гориво на ден и няма катализаторите на леките коли. Второ, това, че не са в градовете не значи, че не преминават край бреговете и не спират по пристанищните градове и най-вече замърсявайки въздуха а той циркулира из цялата планета, при пясъчна буря в Африка в София вали червен дъжд, заради пясъка който пада с дъжда и т.н. да не изброявам.
Отговори
 
+14
 

Положителни: 18  Отрицателни: 4

от: При нас ( преди 1 година )

Данчето кметицата, оня ден представи "мерки против мръсния въздъх" и как трябва да се вдигнат данъците на колите. От мига, в който го направи, всички медии започнаха да ни убеждават колко е зле положението. А не казват, че пиковите замърсявания започват след 20:00 ч. и спадат около 07:00 ч. Тоест въздуха е най- мръсен през нощта, когато няма трафик, но пък всички печки на твърдо гориво бичат на макс.
Отговори
 
+18
 

Положителни: 22  Отрицателни: 4

от: Анонимен ( преди 1 година )

от википедия: The International Maritime Organization (IMO) estimates that Carbon dioxide emissions from shipping were equal to 2.2% of the global human-made emissions in 2012.
Отговори
 
+3
 

Положителни: 8  Отрицателни: 5

от: Анонимен ( преди 1 година )

първо - дай данни за това че 15-те най-големи круизни кораба емитират колкото биха 760 млн. коли. Второ - те емитират в океана, а колите правят смог от фини сажди в големите градове - където живеем или най малко работим и се тровим. има разлика. огромна.
Отговори
 
+12
 

Положителни: 17  Отрицателни: 5

от: Анонимен ( преди 1 година )

Трябва и да се криминилизира махането на катализатори и DPF филтри. Нашите рейсъри ги махат да върви повече гроба.
Отговори
 
+27
 

Положителни: 28  Отрицателни: 1

от: При нас ( преди 1 година )

В столицата е основният проблем при нас, но май управляващите си намериха удобен повод за нови еко такси и да се ограничат старите автомобили.
Аз подкрепям без коли над 25 години, за дизелите задължителни филтри и нови еко такси. За големите двигатели като цяло повече данък и всички да се ориентират към хечоввете с около 100 коня.
Отговори
 
+12
 

Положителни: 17  Отрицателни: 5

от: до дошовците ( преди 1 година )

Нека видим данните за заболелите и уви,починали от рак в последните 30 год. в САЩ и Европа. Както и честотата им на 100 000жители. Безспорно показателите в "чистата бензинова" Америка са по-високи от "мръсната дизелова" Европа.Най-много дизелови автомобили като % има във Франция.Но честотата на ракови заболявания е много по-ниска от тази в САЩ!
Отговори
 
+4
 

Положителни: 12  Отрицателни: 8

Страница: 12
Избери кола


Изгодни оферти
Последен Тест Драйв




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising