IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо Европа се оказа по-мръсна от Америка

Дълги години ЕС оглявяваше борбата срещу глобалното затопляне. Затваряйки си обаче очите за други проблеми

Защо Европа се оказа по-мръсна от Америка

Дълги години Европа гледаше с насмешка и дори с гняв на начина, по който Америка се опитваше да налага екологични "стандарти". В края на краищата говорим за страната, която през 90-те години изпускаше над една трета от глобалните парникови емисии и въпреки това отказа да ратифицира Протокола от Киото (заедно с Южен Судан, Андора и Палестина). В която най-продаваният модел автомобил и днес е 2.5-тонен пикап с петлитров V8 мотор. И чието решение на нуждата от алтернативни източници на енергия бе да позволи навсякъде шистовия добив на нефт и природен газ.

Защо Европа се оказа по-мръсна от Америка

НО СЕГА СЪЕДИНЕНИТЕ ЩАТИ изведнъж се оказаха с една голяма крачка пред Стария континент, поне що се отнася до този специфичен аспект на екологията - емисиите азотни оксиди.
Тези отровни за човека съединения се изпускат от всички двигатели с вътрешно горене, но най-вече от дизеловите. Те са сред главните причинители на смога в големите градове; според едно международно проучване по тяхна вина всяка година преждевремнно умират 72 000 европейци. В Америка за тях се следи строго; в Европа обаче, както се доказа напоследък, регулациите не само са били твърде меки, но и никой не се е престаравал със спазването им. Неслучайно скандалът с измамния софтуер на Volkswagen (който включвал пречистващите системи по време на тестовете и после ги изключвал на пътя) бе разкрит именно в САЩ, а не в Европа, където оборудваните с него автомобили са двайсет пъти повече.

ТОВА Е ДОНЯКЪДЕ СТРАННО, защото тъкмо Америка, както отбеляза The Economist в един анализ по темата, се слави с прекалено толерантното си отношение към големите корпорации. Там, когато някой гигант допусне грешка, той може и да не стигне до съда - достатъчно е да плати едно внушително обезщетение. Най-вероятно тъкмо така ще се измъкне и VW, макар че в този случай размерът на обезщетението чупи всички рекорди. Такава вратичка съществува и за Fiat-Chrysler, ако започналото разследване срещу тях за заблуждаване на тестовете намери доказателства.

Защо Европа се оказа по-мръсна от Америка
В градове като Париж (а и София) замърсяването със сажди и други фини частици стана болезнен проблем напоследък

В СЪЩОТО ВРЕМЕ ЕВРОПЕЙСКИЯТ СЪЮЗ, който дълги години се гордееше с твърдостта си срещу монополите и глобяваше с милиарди Google и Microsoft, някак си проспа измамата с дизеловите мотори.
Впрочем сегашната истерия срещу дизела е донякъде залитане в другата крайност. Напълно е възможно дизеловите двигатели да се преустроят така, че да се намалят сериозно емисиите азотен оксид. Доказаха го производителите на камиони, при които, за разлика от леките автомобили, бяха въведени и строги стандарти, и безмилостен контрол. Резултатът? Преди месец Международният съвет за чист транспорт (ICCT) публикува резултатите от едно проучване, според което големите камиони с дизелов двигател емитират средно 210 милиграма азотни оксиди на километър. При леките коли с дизелов мотор емисиите са средно 500 милиграма на километър.

ЗАЩО Е ТОВА РАЗМИНАВАНЕ? Защото камионите се купуват от най-вече от компании, а леките коли - предимно от индивиди. Ограничаването на емисиите е възможно, но то увеличава цената на автомобила и намалява динамиката му.  За един ТИР, по начало доста скъп и строго ограничен от закона на 90 км/ч, това не е голям проблем. Но при леките коли по-високата цена и по-лошата динамика означават, че клиентът ще отиде другаде. Или ще избере бензинов мотор пред дизеловия.

Защо Европа се оказа по-мръсна от Америка
В Европа до момента тестовете за вредни емисии бяха по-скоро отбиване на номера. Новата методика, която влиза в сила тази пролет, е по-ефективна, но също не е лишена от слабости

ПОСЛЕДНАТА ПЕРСПЕКТИВА обяснява снизходителната позиция на европейските регулатори към нарушителите. Защото тъкмо на дизеловия двигател разчиташе ЕС в кръстоносния си поход срещу глобалното затопляне. По-икономичен и ефективен от бензиновите мотори, той гарантираше по-малки емисии въглероден диоксид - един от основните парникови газове. Без дизела Европа просто нямаше как да покрие собствените си все по-строги изисквания за изпускания СО2. Водородната алтернатива изискваше построяването на баснословно скъпа инфраструктура; електромобилите сами по себе си бяха твърде скъпи - едва напоследък себестойността им най-сетне тръгна надолу.

ЕСТЕСТВЕНО, ТОВА НЕ Е ЕДИНСТВЕНАТА причина Европа да си затваря очите пред делата на VW, PSA, Renault и другите големи автомобилни производители. Повечето от тях играят прекалено важна роля в основните икономики на съюза, за да не се радват на специално отношение.
В какво се изразяваше то ли? Най-вече в твърде "приятелските" методи на тестване за вредни емисии. Първо, те се извършваха не от общоевропейски орган, а от националните агенции на страните, в които са базирани автомобилните производители. Тоест VW тестваше в Германия, Peugeot във Франция, Fiat - в Италия. Второ, изпитанията ставаха на затворени полигони при идеални климатични условия; самите коли бяха специално подготвени, максимално олекотени, гумите - напомпани със специална газова смес, зад волана - професионални пилоти. Естествено, че резултатите в такива изпитания нямаха нищо общо с онези в реалния живот, с неговите ускорения, внезапни спирания и променливи температури.

Защо Европа се оказа по-мръсна от Америка
Днешното пълно отрицание на дизела е също толкова прекалено, колкото и ентусиазмът, с който той бе обявяван за спасение от глобалното затопляне

ТЪКМО ТЕМПЕРАТУРИТЕ СА В ОСНОВАТА на двете текущи разследвания - срещу Fiat-Chrysler в САЩ и срещу Renault (а вероятно и още няколко компании) във Франция. И в двата случая не става дума за съзнателно монтиран измамен софтуер като при VW, а за стандартен метод за защита на двигателя. При екстремно ниски температури той изключва пречистващите системи - което, естествено, води до увеличаване на вредните емисии. Въпросът е само какво влагаме в термина "екстремни температури". В САЩ се допуска пречистващите механизми да се изключат, ако околният въздух е по-студен от 3 градуса по Целзий. В Европа долната граница е 17 градуса. Това обяснява шокиращите разлики, получени между официалните данни за емисиите и проведените тестове в реални условия. Le Parisien например съобщи за още непубликуван такъв доклад, според който на истински пътища дизеловият Citroen C4 Cactus надхвърлял 7 пъти показаното на полигона.

НЕЩАТА СЕ ПРОМЕНЯТ, разбира се. Самият факт, че се водят толкова много разследвания, показва по-различни нагласи. Градове като Париж, Атина и Мадрид вече решиха да забранят дизеловите двигатели от 2025 година. А още от тази пролет започват да се прилагат нови методи на тестване - доста по-реалистични и съпровождани от проверки на случаен принцип по пътищата. Някои пролуки обаче остават. Все така тестовете ще се правят от националните агенции - на които производителите плащат за услугата. И освен това страните-членки договориха редица преходни периоди и изключения, които ще позволят на автомобилите съвсем законно да надхвърлят разрешените емисии. Докато това продължава, докато има вратички и изключения, смогът няма да изчезне. Но може да изчезне дизелът -  не защото има непреодолими недостатъци като технология, а защото никой не натиска достатъчно тези недостатъци да бъдат преодолени.
 

Тагове: renault fiat-chrysler vw
0 от 500
  • #9
    59 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Най-големите замърсители са САЩ и Китай! ФАКТ и ТО СВЕТОВНО ИЗВЕСТЕН!! ФАКТ е също така, че само корабите по света замърсяват много, много, много повече от колите по света. 15-те най-големи круизни кораба в света емитират толкова серен диоксид за една година, колкото биха емитирали 760 млн. коли. Това, го давам, за да разберете и осъзнаете разликата. Само ядрените подводници, бойните кораби и самолетоносачите на САЩ, вероятно замърсяват в пъти повече отколкото всичките коли в Европа. Ето това е лицемерието на американеца. Няма да коментирам, че самолетите също замърсяват повече от колите. А най-големите замърсители са Стоманодобивните фабрики, след тях са ТЕЦ-овете и т.н... Ако някой си мисли, че с ел. Коли ще зпасим въздуха, значи е мечтател. То е все едно да дълбаеш двуметрова дупка в кораб и да очакваш, че с шепи ще успееш да вадиш водата като се напълни с вода и започне да потъва.
  • #8
    45 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Гледайте "Преди потопа" с Леонарно Ди Каприо по NG, ако не знаете той е посланик на ООН за промените в климата! Най-малкия пробелм са колите..
  • #7
    45 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    какво има да го увъртаме - разликата между Америка и Европа е в дизелите - там са много малко а тука са над 50%. беше си по евтино да се кара на дизел. плащаха се по малко пари на арабите и на путин за нефт. Европа плаща всеки ден 1милиард евро за нефт. ако беше само на бензин щеше да лпаща още по 200милиона евра на ден. това са 73милиарда годишно. спестихме ги и се тровим
  • #6
    48 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Миризмата идва от старите дизели без DPF филтър. Азотните окиси които са отровни нямат мизирма. В БГ се карат супер стари кочини или изтърбушени чисти дизели без ДПФ затова е такава смрад. На мен също не ми харесват дизелите но решението не е v8 бензини.
  • #5
    50 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Те ни баламосват постоянно, 30 % от петрола се използва за горива на автомобилите..30 %..това е смешно...обаче от 2-3 години се "тръби" колко замърсяват, а по празниците в СФ, като нямаше автомобили..имаше квартали (с *** предимно) където не можеше да видиш на 3 метра от теб..черноо навсякъде...САЩ имат най-много ТЕЦове на въглища!
  • #4
    43 rate up comment 18 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Като се види заболевоемоста от рак с САЩ и веднага може да разбереш, че липсата на дизели не им е помогнала да е по-чист въздуха. Един V8 отделя много повече отрова от 1.5 литра дизел в ЕС.
  • #3
    59 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    В Европа всичко се прави с измама , лобизъм и лицемерие за да може да се крадат все повече пари от данъкоплатците , а най-корумпирани от всички са немските компании /в DAX 30 всичките компании са замесвани през последните 50 години в корупциони скандали/
  • #2
    80 rate up comment 5 rate down comment
    пена ( преди 7 години )
    Европа е "екологична" само ако това е в изгода на германскатаикономика. Скъсаха се да лъжат, че дизелите им са чисти и игнорираха ФПЧ и азотните емисии от тях. В същото време наложиха безсмислено високи изисквания за СО2 само за да си защитават пазара от японцита. По същия начин наложиха и яки мита за китайските слънчеви панели, когато те станаха по-евтини и по-добри от германските...
  • #1
    45 rate up comment 26 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Тази статийка е толкова лицемерна и поръчкова, типично в американски стил. Добре, че повечето американци започнаха да проглеждат. Особенно когато Обама каза ясно, че е потресен, но истината е че Америка е втория най-голем замърсител на въздуха, след като е била изместена от първото място от Китай. Вместо да наведът глава, те зачесаха Европа. Европа, която поде кампания за намаляване на вредните емисии, Европа, която налага ЕВРО стандарти за вредни емисии на колите от ЕВРО-1,2,3,4,5,6,7..