Вход   Регистрация

Историята на руския мегаседан, който тегли самолети

Историята на руския мегаседан, който тегли самолети

МАЗ-541 е комбинация от танк, кариерен самосвал и лимузина

Когато стане въпрос за суперседани, най-често се сещаме за бронирани президентски лимузини, Rolls-Royce Phantom или евентуално Bentley Mulsanne. Истината обаче е, че пред седана, с който сега ще се запознаете, всички те изглеждат като детски играчки. Представяме ви МАЗ-541 – съветският мегаседан, разработен по поръчка на руските авиолинии Аерофлот.

Историята на руския мегаседан, който тегли самолети

Бруталната машина на практика представлява влекач на пътнически самолети, който започва своя живот през 1956 г. в Минск – днешен Беларус. По това време се появила нуждата от машина, която да обслужва новото поколение съветски лайнери - Ту-104, Ту-114 и Ил-18. Тези самолети не само били значително по-големи от своите предшественици, но съвсем логично – били и много по-тежки. Нужен бил влекач, който е способен да дърпа на буксир обект с маса 85 тона, колкото тежал един празен Ту-114. Преди създаването на МАЗ-541, типично по руски, за целта се използвали военни влекачи, свикнали да дърпат ракетни установки. Те обаче били много високи, което пораждало постоянен риск от сблъсък със самолета, а и не били особено практични и удобни за работа в специфичните летищни условия.

По поръчка на Аерофлот

И тогава Аерофлот поръчали на Минския автомобилен завод – МАЗ – да създаде широка и ниска машина, която може да се побере под носа на самолета, без да има опасност от контакт. Тя трябвало да има задвижване на четирите колела и възможност за отключване на предния диференциал. Освен всички свои особености, купето било триобемно и имало четири врати, а отпред имало два волана и всяка система в автомобила била дублирана, за да улесни оператора, който можел да седне както отляво, така и отдясно.

Историята на руския мегаседан, който тегли самолети
 
Двигателят е от танк

МАЗ-541 не бил кой знае колко голям, но за сметка на това тежал колкото целия СССР. Стрелката на кантара заковавала на 28 тона, което до голяма степен се дължало на двигателя – добрият стар 12-цилиндров В-2, който се използвал и от добре известния танк Т-34. Агрегатът има работен обем от 38.8 литра и генерира мощност от 500 к.с. Както вече стана ясно, той задвижвал и четирите колела, а за целта му помагала 5-скоростна механична скоростна кутия. Необичайното тук е, че 3 от предавките били за движение напред, а 2 от тях - за заден ход.
 
Максималната скорост достигала 30 км/ч, а средният разход бил умопомрачаващите 120 литра на 100 км.

Историята на руския мегаседан, който тегли самолети

Гуми от самосвал

Влекачът имал и още една особеност – той използвал различен размер колела отпред и отзад. Отзад руснаците монтирали колелата от кариерния самосвал МАЗ-525, а за отпред взели гумите на военния тежкотоварен камион ЯАЗ-214. Инженерите се спрели на това решение, тъй като основната част от товара падала върху задната ос, която имала нужда от допълнително сцепление.
 
В края на 50-те и началото на 60-те СССР всячески се опитва да демонстрира на останалата част от света своя статут на свръхдържава. Огромна роля за това изиграва и МАЗ-541, който е едно от първите инженерни постижения, които чужденците виждали, кацайки на „Шереметиево“. Заедно с огромните руски лайнери, разбира се.
 
Въпреки изцяло уталитарната си насоченост, МАЗ-541 имал доста атрактивен дизайн с четири фара, хромирана решетка, а в някои случаи и двуцветен екстериор. Разбира се, трудно е да се нарече красив, но безспорно може да бъде определен за най-красивият самолетен влекач по това време.

Историята на руския мегаседан, който тегли самолети

Къс живот
 
За съжаление кариерата на мегаседана на МАЗ не била дълга и продължила малко повече от десетилетие. С появата на новите самолети Ту-154 и особено Ил-62, се появила нуждата от още по-мощни влекачи. През 1970 г. могъщият влекач бил пенсиониран – от него били произведени само три бройки, макар че от Аерофлот поръчали на МАЗ цели 12. Съдбата на трите машини е неизвестна, но най-вероятно те са били разглобени.
Реклама  


Купи кола

  • Audi A4 NAVI 4x4 ABTOMAT

    19999 лв.

    дата на произв. - януари , 2010 г., пробег - 152000, С.к - Автоматична, цвят - Сив

  • Bmw 120 NAVI-YNIKAT-6sk

    10999 лв.

    дата на произв. - декември , 2005 г., пробег - 178000, С.к - Ръчна, цвят - Сив

  • Mercedes C 250 4x4-NAVI-YNIKAT

    22499 лв.

    дата на произв. - януари , 2011 г., пробег - 155000, С.к - Автоматична, цвят - Тъмно сив

  • Skoda Fabia TDI-YNIKAT-KLIMATRONIK

    9199 лв.

    дата на произв. - януари , 2011 г., пробег - 159000, С.к - Ръчна, цвят - Тъмно сив

  • Subaru Forester Уникат Газов инж

    17599 лв.

    дата на произв. - декември , 2009 г., пробег - 147344, С.к - Ръчна, цвят - Сив

  • Vw Golf 1.9 TDI AVTOMATIK

    2999 лв.

    дата на произв. - декември , 1998 г., пробег - 186000, С.к - Автоматична, цвят - Зелен

Виж всички обяви

Коментари ( 8 )

Напиши коментар Влез

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

Агклокатния пример си го сложете от зад, аз говорех за AKYPATEН пример
Отговори
 
+4
 

Положителни: 4  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

3 годишна HONDA може да е на 300 000км така че това не е аглокатен пример.По-правилно би било да се каже, че пуши като нов Фолксваген.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 4  Отрицателни: 3

от: миктоб ( преди 2 месеца )

екстра си е седана.
По тия години, ако е трябвала специална машина хич не са икономисвали.
От 38 литра - 500 коня е малко, такива са били технологиите. Сега пак не е нормално да караш пиличка 1.0 със 120 коня.. Дали тия двигателчета ще си изкарват и гаранцията?
Отговори
 
+3
 

Положителни: 4  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

Тия от жълтите са крали дизайна и технологиите. Иначе няма как да е толкова грозно, и да пуши като 3 годишна Хонда.
Отговори
 
 -2
 

Положителни: 3  Отрицателни: 5

от: Маза ( преди 2 месеца )

...МАЗ-541 имал доста атрактивен дизайн с четири фара, хромирана решетка, а в някои случаи и двуцветен екстериор.

В кои случаи от 3-те произведени броя?
Отговори
 
+20
 

Положителни: 22  Отрицателни: 2

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

Покажи Коментара
Малее и пуши като Хонда отзад.
Отговори
 
 -9
 

Положителни: 10  Отрицателни: 19

от: Дошо ( преди 2 месеца )

То същото като онова алуди, дето хем било офроад, хем пък супер-хипер спортно RS, хем пък комби-гюм за товарене! Т.е. от всичко по малко ама нищо както трябва.
Отговори
 
+6
 

Положителни: 21  Отрицателни: 15

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

Покажи Коментара
Нищо хубаво не идва от русия, само студ и глад.
Отговори
 
 -16
 

Положителни: 23  Отрицателни: 39


Избери кола


Изгодни оферти




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising