Текст БОЖИЛА СИМОВА
Забраната на затъмнените задни стъкла най-вероятно ще отпадне, съобщи за телевизия Bulgaria ON AIR добре информиран източник, участвал в разговорите с парламентарната Транспортна комисия и ръководството на "Пътна полиция". При гласуването на спорната промяна в Закона за движение по пътищата е допуснато недоглеждане, признали са депутати. Очаква се още на утрешното заседание на комисията да бъде внесено предложение за коригиране на злополучната точка.
В новия си вид законът забранява дори детските щори, пазещи малките деца от слънцето
По-рано протестиращи се срещнаха с председателя на Транспортната комисия Настимир Ананиев и на началника на отдел „Пътна полиция“ Бойко Рановски. Недоволство срещу забраната изразиха представители на автомобилни клубове, вносители на фолио за затъмняване, както и хора от рекламния бизнес.
В България от години вече е забранено затъмняването на предното и предните странични стъкла, което може да влоши видимостта за водача. За задните стъкла досега то се допускаше, ако автомобилът има странични огледала за видимост назад.
От тази схема ще ви стане ясно, че немалко автомобили са с фабрично затъмнени стъкла, надхвърлящи допустимите в момента стойности
Промяната в член 105, която бе гласувана преди месец и трябва да влезе в сила от 21 януари, разпростира забраната и върху задното стъкло. За задните странични стъкла се допуска намаляване на прозрачността, но само в границите според Правило 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации. Това правило изисква минимум 70% прозрачност. На пазара обаче има немалко автомобили с фабрично затъмнени стъкла над тази стойност. Освен това в такъв вид законът на практика забранява детските щори, рекламните стикери и всякакви други елементи по задните стъкла.
Уред за проверка на прозрачността на стъклата, използван от полицията в САЩ. КАТ за момента не разполага с подобни уреди
Първоначалният аргумент на комисията по транспорт бе, че такива са международните правила. Проверка обаче показа, че подобно правило за задните стъкла не се прилага в нито една друга страна от Европейския съюз.