Модерните дизелови леки автомобили произвеждат средно десет пъти повече вредни емисии от камионите и автобусите с дизелови двигатели, сочат шокиращите резултати от проучване на Международния съвет за чист транспорт (ICCT), публикувано в първата седмица на януари.
Организацията, която изигра ключова роля в разобличаването на скандала Дизелгейт, е сравнила данните за леките коли с тези на тежки камиони в Германия и Финландия. Оказва се, че докато тировете емитират средно по 210 милиграма азотни оксиди на километър, при леките коли с дизелов мотор този показател е средно 500 милиграма. При това тировете изразходват доста повече гориво. Ако се сравняват емисиите за литър използвано гориво, разликата е вече десет пъти в полза на камионите. А ако същата методика се приложи към над 10-годишните дизели, които доминират на българския пазар, разликата ще е вече фрапантна.
Практиката производителите сами да избират какви автомобили да се подлагат на тестове е погрешна, смятат от ICCt
Според учените изненадващите резултати са плод на доста повърхностните тестове за емисии, които бяха подлагани леките коли в последното десетилетие. В същото време при камионите тестовете бяха несравнимо по-строги и принудиха производителите да вложат много в намаляване на азотните оксиди.
При колите изпитанията се преминават на полигони от специално подготвени прототипи преди пазарния дебют на дадения модел. При камионите има екипи за мобилно тестване, които изпитват на произволен принцип по пътищата.
Смог в Париж. Френската столица ще забрани изцяло дизеловите двигатели, най-вероятно още от 2021 г.
Идния септември ЕС най-после ще промени методиката и за леките автомобили и ще въведе мобилни устройства, тестващи реалното ниво на емисиите по време на пътуване. "Производителите обаче все още ще могат да подбират специални автомобили, които да бъдат подлагани на тестовете. Вместо това би било много по-добре да се тестват произволно избрани автомобили, вече закупени от клиенти", коментира Питър Мок, шефът на ICCT за Европа, пред британския The Guardian.
София, погледната от Витоша. Често зимно време от града се вижда само смогът
За разлика от емисиите въглероден диоксид, които допринасят за глобалното затопляне и на които ЕС обръща доста внимание от години, азотните съединения предизвикват смога в градовете. Те са отговорни за нарастването на респираторните и раковите заболявания в големите градове. Градове като Париж, Мадрид и Атина подготвят пълна забрана на дизеловите двигатели от 2021 г. В същото време София, която е сред най-засегнатите градове в Европа от този тип замърсяване, за момента не предвижда никакви мерки в тази област. На практика данъчното облагане дори стимулира потребителите да си купуват употребявани дизели над 15 години.