Автомобилите отдавна са оборудвани с климатични системи, но те и досега предизвикват въпроси от страна на потребителите. Един от основните е – трябва ли да бъдат използвани през зимата и възможно ли е изобщо да работят нормално при подобни условия?
Освен, че повишава температурата в салона през лятото, климатикът също така изсушава и въздуха. Това помага ефективно в борбата със запотяване на стъклата през цялата година, като върши тази дейност и при студено време. Има обаче и една допълнителна особеност – в зависимост от температурата в колата, системата може да забрани включването на компресора на климатика. В случая се сблъскват законите на физиката и защитните функции на електрониката.
Как функционира климатикът?
Работата на всеки климатик, в това число и на стандартния хладилник, е основана на преминаването на охлаждащия газ, който циркулира в системата, от газообразно в течно състояние (този газ се нарича фреон, но в модерните системи това е друг тип фреон в сравнение със стария CFC-11, който унищожаваше озоновия слой). Именно тези изменения на агрегатното състояние осигуряват отделянето на голямо количество топлина (топлинна енергия).
Схема на климатична система с разширителен клапан: 1 – компресор, 2 – радиатор, 3 – отделяне на топлина в атмосферата, 4 – изсушител, 5 – разширителен клапан, 6 – топлина от салона на автомобила, 7 – изпарител.
Фреонът влиза в радиатора в салона (изпарителя) в течно състояние и при ниска температура. Чрез мрежите на топлообменика той активно поема топлина от въздуха, като го изсушава и след като загрее, се превръща в газ. Във външния радиатор на системата (кондензатор) той активно отделя енергия в обкръжаващата среда, като отново се превръща в течност.
Големият проблем в случая е попадането на течен фреон в компресора на климатика (на снимката), което води до фатално увреждане. Нещо подобно се получава при влизане на вода в двигателя с вътрешно горене при стандартните автомобили. Затова и пълното изпаряване на охлаждащия газ е най-важният елемент за здравето на компресора, който осигурява циркулирането в системата. За целта в него са поставени датчици, които при опасност от попадането на течност в системата, автоматично изключват климатика. В някои случаи те могат дори да блокират повторното му включване.
Какви са проблемите при студено време?
Сега в повечето автомобилни климатици се изпозва фреон R134a. В нормални условия той започва да кипи при минус 26°C. В климатичната система обаче той се намира под свръхналягане. Съответно температурата на кипене вече е по-висока – 0°C. Именно при нея е напълно възможно преминаването в газообразно състояние на фреона в изпарителя. През зимата това може да се окаже проблем, тъй като въздухът в салона не е достатъчно топъл, за да превърне фреона в газ. Тези процеси се следят от датчик за температурата на обкръжаващата среда и допълнителен сензор на климатика, разположен в салона. Затова и при определени условия, електронната система може да откаже да включи климатичната система на автомобила.
За налягането в системата следи друг датчик. При прекалено ниско или високо налягане той забранява включването на компресора, като целта е да го предпази от повреда. Това е направено, за да не може системата да се включи, ако в нея няма достатъчно фреон. Особено важно в случая е, че налягането на фреон през компресора е 3 бара, а след него – около 14 бара. След спирането на климатика тези показатели се изравняват. При 20°C налягането след компресора е около 5-6 бара, а при 0°C пада до 2 бара. При някои модели това е напълно достатъчно, за да може системата да блокира включването на компресора.
В зависимост от конкретния модел датчиците за налягането и температурата имат различни приоритети. Например, при много автомобили блокът на управление на климатика се ориентира по показанията на сензора за температурата. Ако колата се влиза в отопляем гараж в студено време, електронното управление на системата се нуждае от време, за да „привикне” към новите условия и да разреши включването на компресора.
Температурният датчик най-често е прикрепен пред радиатора за охлаждане на двигателя - в долната част на неговата решетка. През лятото, особено в задръствания, той може да повиши показанията, ако е твърде близо до климатика, а през зимата има опасност да се случи точно облатното, ако има сняг около него.
Какъв е изводът?
Главният извод от всичко това е, че климатикът може смело да се използва през зимата. Единственият въпрос е дали електронната система за управление ще „одобри” неговото използване. При някои модели компресорът на климатика може да се включи дори при отрицателни температури, но има и други, при които отказва да работи, ако температурата падне под 3°C. Тук всичко зависи от програмното обезпечение и конструкцията на системата при отделните автомобили.
Като цяло експертите препоръчват периодично да се включва климатичната система през зимата, за да се намали рискът от ръждясване на металната пластина, която действа като съединител при включването на компресора. Самата защита на климатика е доста надеждна, като ползва показанията на няколко датчика и разполага с няколко различни алгоритъма, които служат като застраховка. Ако обаче по някаква причина в компресора попадне течен фреон, той ще загине, без да нанася вреди на останалите компоненти от системата.
Снимки: Интернет