Без значение дали сте се ориентирали към нов, или към употребяван автомобил, тези десет стъпки ще направят решението ви по-лесно. В крайна сметка това е една от най-сериозните инвестиции в живота ви и си струва да й отделите повече внимание от обичайните петнайсетина минути зад волана. Тези правила не са кой знае колко сложни или оригинални - но ще се удивите колко много хора ги пренебрегват в бързината или от смущение.
СЛЕДЕТЕ НИВОТО НА ОБОРУДВАНЕ. Ако тествате нов автомобил при дилъра, поискайте да ви осигурят максимално близка машина до нивото на оборудване, което после ще си купите. Обичайна практика е дилърите да дават за тест върховите модели, накачулени с екстри, и после изведнъж вашата средно оборудвана машина ще ви се стори разочароваща. И непременно пробвайте точно този двигател, който ще купувате, защото един и същи модел може да се усеща съвсем различно според задвижването.
ОГЛЕДАЙТЕ ВНИМАТЕЛНО ВРАТИТЕ. Вратата и особено ръкохватката й могат да ви кажат много - и за качеството на сглобката и материалите, когато става дума за нова кола, и за това колко е била използвана и колко е пазена, ако е на старо. Просто отворете и затворете вратата няколко пъти, огледайте пролуките. Ако са равни и вратата върви гладко, всичко е наред.
СЕДНЕТЕ ОТЗАД. Семейството и приятелите ви ще седят на задната седалка - убедете се, че е просторна и лесно достъпна.
НЕ КАРАЙТЕ САМИ. Много дилъри ще ви предложат такава възможност - да пробвате машината, без някой да ви виси на главата. Но за теста е по-добре да има търговец до вас, който да може да отговори на въпросите ви на момента. И да ви покаже системите, на които иначе не би ви хрумнало да обърнете внимание.
ИЗКЛЮЧЕТЕ РАДИОТО. По-сръчните търговци още в началото на теста ще ви включат радиото ("Чуйте какъв хубав звук вади"). Това е начин да ви отвлекат от шумовете, които издава двигателят и колата като цяло. Обърнете специално внимание дали купето е достатъчно шумоизолирано - ако не е, дългите пътувания ще са много по-уморителни.
НЕ СЛЕДВАЙТЕ МАРШРУТА НА ТЪРГОВЕЦА. Той може да ви предложи трасе, удобно за прикриване на недостатъци (примерно без неравни участъци или изкачвания). По-добре пробвайте колата по пътища, по които после има шанс да я карате често.
ИДЕТЕ ДО СУПЕРМАРКЕТА. Няма нищо срамно да си напазарувате по време на тест драйв - и да видите колко багаж реално събира колата, дали задните врати и багажникът се отварят лесно, когато ръцете са ви заети, и също колко лесна е за паркиране.
ПРОБВАЙТЕ Я НОЩЕМ. Ако сте търпеливи (или достатъчно педантични), уговорете си и втори тест по тъмно. Проверката на светлините е много важна, а повечето хора я правят едва след като сделката е вече факт и е твърде късно за корекции.
УГОВОРЕТЕ ДВУДНЕВЕН ТЕСТ. Повечето дилъри ще склонят да ви оставят автомобила до следващия ден (но ще ви накарат да си платите горивото). Струва си, защото при продължителния тест ще забележите неща, които за половин час няма как да ви направят впечатление.
НЕ ОБСЪЖДАЙТЕ ЦЕНАТА. Опитните търговци ще използват тест драйва, за да ви подхвърлят оферти, идеи за финансиране и така нататък. Любезно ги прекъснете. Сега важното е да се фокусирате върху качествата на колата, всичко друго е отвличане на вниманието. После ще ви остане достатъчно време да говорите за пари и да се пазарите. Последното е задължително - никога не купувайте кола на цената, на която е обявена. В нея дилърът винаги си предвижда възможност за отстъпки. Дори когато става дума за търсени модели с листа на чакащите.