Вход   Регистрация

Балон ли е Tesla?

Балон ли е Tesla?
 

Илон Мъск със сигурност умее да продава електромобили. Но тепърва трябва да покаже, че може и да печели от тях

В известен смисъл автомобилостроенето е един от най-консервативните сектори на икономиката. За разлика от телекомуникациите и потребителската електроника, тук репутацията и историята на марката имат решаващо значение при избора на купувача. И съответно за новите играчи е много трудно да намерят място на дъската.

Високо напрежение


ПРЕДСТАВЕТЕ СИ ТОГАВА
какво се случва, когато шефът на компания с едва 8-годишна история излезе на сцената, за да ви покаже модел, който ще влезе в производство най-рано след година и половина, ще използва технология от миналото десетилетие и ще струва повече от всеки друг конвенционален автомобил в същия сегмент. Какво бихте очаквали да последва? Присмех? Борсова катастрофа и банкрут? В случая с Tesla Motors ефектът от споменатата презентация бяха поръчки за над 14 милиарда долара в рамките на шест денонощия.

Това се случи на 31 март: собственикът на Tesla и основател на PayPal Илон Мъск се качи на сцената в тъмно облекло и с думи и жестове, силно напомнящи за покойния Стив Джобс, представи третия сериен електромобил на марката, наречен Model 3. Това е колата, с която Tesla трябва да напусне луксозния сегмент и да слезе при широките маси, отваряйки си пътя към прогнозираните от Мъск 500 000 продажби годишно. През миналата година Tesla продаде едва 50 000 коли и тази цел звучеше сякаш прекалено амбициозно. Но само за 6 денонощия след представянето на Model 3 над 325 000 души си поръчаха колата и платиха по 1000 долара депозит. Не ги спря фактът, че все още става дума само за далечен прототип, и че окончателното производство ще започне най-рано в края на следващата година. Нито пък ги отказа цената - представата на Tesla за "достъпен автомобил" започва от 35 000 долара и достига до 44 000 за нормално оборудвана версия.

Високо напрежение

Tesla Model 3



В ЕДНО ИНТЕРВЮ ПРЕДИ ГОДИНИ
, запитан дали не се притеснява от липсата на какъвто и да било опит в автомобилния бранш, Мъск с усмивка отвърна: "Това е главното ни предимство". Днес резултатите от способността му да мисли извън каноните вече се виждат. Всички традиционни автопроизводители гледат на електромобила като на стока за най-екологично осъзнатите, и съответно се мъчат да направят моделите си колкото е възможно по-икономични, аеродинамични и ефективни - за сметка на неща като пробег и скорост. Докато Мъск реши изобщо да не се съобразява с това и да направи елекромобил за хората, които искат да се похвалят с него пред другите.

Model S, флагманът и до момента най-успешният модел на компанията, далеч не е високотехнологично чудо. Вместо да влага стотици милиони в търсенето на по-ефективни и леки батерии, Мъск реши да използва най-обикновени- но повечко. Model S се задвижва от над 7000 цилиндрични литиево-йонни батерии по технология на Panasonic - много сходни с тези, които вероятно захранват дистанционното на телевизора ви. Само батериите добавят над половин тон към теглото на колата, а и не се отличават с особено дълъг живот. В сравнение с електрическите си конкуренти Tesla изразходва доста повече енергия. Но пък има около 400 километра пробег и ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 4 секунди. Оказа се, че за клиентите това е доста по-важно.


Високо напрежение


"TESLA ПОКАЗА, ЧЕ БАРИЕРАТА за влизане в автомобилната индустрия е доста по-ниска, отколкото се предполагаше", коментира The Economist. Компанията направи своя пробив не само без никакъв предишен опит, но и без да се охарчва особено.

Заводът й в калифорнийското градче Фримонт бе откупен от предишния му собственик - консорциум между GM и Toyota - на шокиращо ниската цена от 42 млн. долара (Мъск уцели точния момент през 2010, когато гигантите бяха принудени от кризата да намаляват драстично производствените си мощности). По изчисления на Sanford Bernstein от основаването си през 2003 до днес Tesla е похарчила за изследователска и развойна дейност едва 3.8 милиарда долара - около половината от онова, което Merecedes харчи всяка година. А строящата се в момента "Гигафабрика" за батерии според Мъск ще понижи цената им с около една четвърт само благодарение на увеличаването на мащаба. В момента пакетът с батерии е най-скъпият компонент на Tesla - в каталога на компанията подмяната му за Model S струва 40 000 долара.


Високо напрежение

Щом бъде завършена, "Гигафабриката" на Мъск ще е сградата с най-голяма разгърната площ в света



ИМА И ДРУГИ ДОСТА СЪЩЕСТВЕНИ РАЗЛИКИ
между традиционния бизнес модел в автомобилния свят и този на Илон Мъск. Тesla например почти не разчита на поддоставчици и изработва всички компоненти в собствения си завод. Но този подход изисква доста оборотен капитал и концентрира целия риск върху компанията.

По същия начин е организирана и дистрибуцията. Другите компании изполват дилъри, които откупуват автомобилите от тях и после ги продават на клиентите, поемайки по този начин загубите от непродадените бройки, както и разходите по изграждането и поддръжката на шоурумите. Teslа се отказва от тези предимства и предпочита да продава автомобилите си директно, спестявайки си търговската отстъпка. Но тепърва ще се разбере дали това реално няма да й излезе по-скъпо.


Високо напрежение


НЕМАЛКО АНАЛИЗАТОРИ
се питат доколко оправдана е високата пазарна капитализация на Tesla. В момента компанията, която произвежда 50 000 автомобила годишно, е оценена на 29 млрд. долара - над половината от капитализацията на General Motors, която произвежда 10 милиона. Способностите на Мъск да продава електромобили вече не будят никакво съмнение; но способността му да печели пари от тях тепърва ще трябва да се доказва. По изчисления на Barclays компанията му ще погълне над 11 милиарда долара капитал през следващите пет години и ще започне да носи забележима печалба най-рано през 2021. Междувременно GM, BMW, Mercedes и останалите все по-агресивно навлизат в електрическия сегмент; съвсем скоро Tesla ще се сблъска с конкуренция и от другата страна, от Apple и най-вече Google. Очевидно битката кой да прави "колата на бъдещето" тепърва ще се ожесточава.
 
 

927 000 тона мед ще са нужни за годишното производство на електромобили към 2030 година, изчислява една консултантска компания. Това ще увеличи глобалната консумация на метала с 5% - добра новина за водещите производители, сред които и България

 

Реклама  


Купи кола

Виж всички обяви

Коментари ( 17 )

Напиши коментар Влез

от: ай ай ай ( преди 1 година )

Според Петер Хокхолдингер (Бивш шеф в Audi) Tesla е 7 години пред конглокенцията
Отговори
 
 -1
 

Положителни: 3  Отрицателни: 4

от: хем ( преди 1 година )

Тесла е била основане не от Илон Мъск в най неподходящия момент след 2008г, за да не фалира Илон е инвестирал $400 милиона лични средства.
Не е като Цветан Цветанов да ги изтегли от КТБ и инжектира в дружествата си.
Отговори
 
+8
 

Положителни: 9  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 1 година )

ЦЕЛТА НА ТЕСЛА МОТОРС Е ДА СТИМУЛИРА В ТАЗИ НАСОКА ИМАЩИТЕ СРЕДСТВА
Отговори
 
+7
 

Положителни: 7  Отрицателни: 0

от: Швабен зи каскен ( преди 1 година )

Тойота и Мерцедес не са борсови спекуланти, че да си продадат акциите само защото са се вдигнали. Просто им е ясно че Тесла е маркетингов балон без бъдеще.
Отговори
 
+3
 

Положителни: 8  Отрицателни: 5

от: Не сте разбрали! ( преди 1 година )

Тесла ще излезе на печалба когато започнат да доставят на другите производители батерии, електроника и иновативни разработки.
Нали за това строят най-голямата фабрика в света насред пустинята. Това е истинския план на Мъск.
Автомобилите ги произвеждат само за да се създаде тенденция във сектора.
Отговори
 
+3
 

Положителни: 5  Отрицателни: 2

от: Тесла ( преди 1 година )

Поредната негативна статия срещу Тесла!Ха-ха-ха!Кой ли ви плаща хонарара за тези глупости?! Някой петролен магнат или.....?!
Отговори
 
+1
 

Положителни: 7  Отрицателни: 6

от: До швабен зи кухен ( преди 1 година )

Много си изписал, но не си разбрал че Тойота и Мерцедес си продадоха дяловете за 5-6 пъти повече от инвестираните.
Дали са били доволни от инвестицията според теб???
Отговори
 
+5
 

Положителни: 6  Отрицателни: 1

от: Дошо ( преди 1 година )

Балон са СОЦваген, рено и т.н. полудържавни перачници, които без бюджетните пари да са фалирали отдавна!
А бъдещето е на Тесла и японските водородни коли.
Отговори
 
+9
 

Положителни: 15  Отрицателни: 6

от: D[V01D] ( преди 1 година )

До Тъ5: Не знам дали знаеш, но най-големият рудник на балканите е собственост на Геотехмин, която си е чисто българска фирма. Малко наизуст си говорим, колкото да се хванем на приказка май. ;) Колкото до Теслите, времето ще си покаже кой кой е в бизнеса, но определено чакам изненади от конглокенцията. Тесла дадоха първоначалния тласък само.
Отговори
 
+6
 

Положителни: 7  Отрицателни: 1

от: тъ5 ( преди 1 година )

Каква е добратановина за България, че произвееждала медна руда.
*** от това издаание знаят ли кой я произвежда?
Две ЧУЖДИ фирми, оставящи 1 милион изнасящи 2-3 милиарда.
Къде е изгодата за българина, освен за двама олигарха ?
Отговори
 
+17
 

Положителни: 20  Отрицателни: 3

от: Швабен зи каскен ( преди 1 година )

Японците се оказаха най-хитри - от всяка продадена кола, Тесла прави загуба, Панасоник прави печалба.
А Тесла е въздух под налягане - Тойота инвестира 50 милиона в Тесла, последва съвместна разработка на второто поколение на РАВ4ЕВ. Инженерите на Тойота обаче като видяха технологиите на Тесла, ги нарекоха гаражен инженеринг и скоро след това Тойота продаде дела си в Тесла. Какво по-добро доказателство че Тесла е балон?
Отговори
 
+5
 

Положителни: 10  Отрицателни: 5

от: джт65 ( преди 1 година )

Покажи Коментара
Статията е комично тенденциона и пълна с неверени факти. И дори пазарната капитализация на Тесла да е раздута то самата компания прави това което съвсем скоро цялата авто индустрия ще бъде направена. Не случайно Мерцедес купува ел двигатели и др от Тесла
Отговори
 
 -8
 

Положителни: 6  Отрицателни: 14

от: Анонимен ( преди 1 година )

Покажи Коментара
И да е балон какво толкова - проблема е на инвеститорите .Ако няма къде да поддържаш тази кола махаш акумулаторите и ел.двигателя го заменяш с един V 8.
Отговори
 
 -11
 

Положителни: 2  Отрицателни: 13

от: Ауто билд за 2 лева ( преди 1 година )

Има БГ лаф-нещо е тесла(ръчен инструмент и няма общо с великия Никола Тесла).Смисъла е че е неработно,измислено да имитира,а всъщност не е отговорило на изискванията и надеждите.
Случая е подобен.Замесени са много балъци, "инвеститори" и мошенници.42 млн $ е смешна цена и показва силно надценен пакет.
Всъщност "пакета батерии",състоящ се от хиляди акумулатори за лаптоп (сносна бройка е над 150 лв. у нас)е скъпата играчка,направила известен този бранд.
Скоро балона ще гръмне и някои ще пият СВ.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 8  Отрицателни: 7

от: Анонимен ( преди 1 година )

Ako bazova cena ot 35 hiliadi dolara a v evropa 40 hiliadi evro ne e premium,to togava samo Maibach e premium
Отговори
 
+1
 

Положителни: 7  Отрицателни: 6

от: Анонимен ( преди 1 година )

Браво бе, анализ от "The Economist". Общо взето се казва имайте си едно на ум. Летящ старт за Тесла, но който лети високо, пада от високо. Всичко е агресивен маркетинг и напомпан имидж.
Отговори
 
+13
 

Положителни: 19  Отрицателни: 6

от: b.b. ( преди 1 година )

Не съм влизал в сайта от няколко месеца и сега съм приятно изненадан. Чета вече 2-3-а статия, която не е "да разлаем кучетата" или "немско срещу японско".
Да не би да сте взели нов редактор или сте сменили главния? ;)
Отговори
 
+30
 

Положителни: 33  Отрицателни: 3


Избери кола


Изгодни оферти
Последен Тест Драйв




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising