Превърналият се в икона бус на Volkswagen празнува своята 65-а годишнина. Моделът, който все още е популярен и търсен от колекционери, е скициран за първи път през 1947 година, а през март 1950 г. се качва на конвейера.
Познат под редица имена - Bus, Camper, Kombi, Transporter, Bulli, хипарски ван - моделът е заимстван от оригиналния Beetle и използва голяма част от техниката му.
Volkswagen Type 2 (T1), както е официалното име на модела, излиза на пазара с 1,1-литров двигател с 24 к.с. и въздушно охлаждане. Въпреки това той е способен да натовари на борда си 8 души, а при отстраняването на задните седалки функционалният модел се превръща в просторен превозвач на товари с максимално тегло 750 кг.
Първоначално от модела се произвеждат по 10 екземпляра на ден, но силното търсене принуждава германската компания да изгради отделен завод своя ван. Така само 5 години след старта на производство Type 2 (T1) е произведен в 100 000 екземпляра.
Тогавашният мениджър на фабриката Хенрих Нордхоф е добре запознат с нуждите на купувачите в следвоенна Германия, като иска да изгради прост и здрав автомобил за всекидневно ползване.
"Този автомобил няма да бъде третиран с детски ръкавици, а грубо и безотговорно. Ние трябва да отговорим на тези очаквания", казва инженерът.
Заръката му изглежда е изпълнена, тъй като екземпляри от модела все още се движат по пътищата на света. Type 2 (T1) се произвежда до 1975 година, а наследникът му - Т2, слезе от поточните линии преди едва две години. През есента на тази година трябва да видим шестото поколение на модела, произведен в над 11 млн. екземпляра.
Снимки: Volkswagen