IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как да шофираме безопасно през зимата

Съвети, които могат да спестят много главоболия

Как да шофираме безопасно през зимата

През зимния сезон има няколко прости неща, които всеки шофьор трябва да направи - да "обуе" на колата си зимни гуми, да има вериги в багажника, да зареди със зимна течна за чистачки, да провери антифриза, както и чистачките, тъй като при студено време перата им могат да се втвърдят. Добре е също така да имате повече гориво, особено при извънградско шофиране, тъй като то може да се окаже единственият начин да се стоплите при евентуален проблем с пътя или времето. При дизеловите автомобили е добре да се залага на проверено и качествено гориво, за да се избегне възможността от замръзването му.

Това са най-важните съвети за подготовка на колата. Знаете ли обаче как да управлявате безопасно автомобила, особено при специфичните зимни условия. Със съдействието на OMV и училището за безопасно шофиране на Влади Кулев предлагаме няколко ценни съвета, които могат да спестят много главоболия.
Как да шофираме безопасно през зимата
За да избегнете подобни ситуации, вижте съветите за безопасно шофиране. Снимка: Ройтерс

1. Наблюдавайте всичко на пътя. Необходима ви е около 1 секунда да асимилирате ситуацията и да предприемете активно действие. За това време автомобилът се е преместил на съвсем различна позиция в зависимост от скоростта. Колкото по-рано сте информирани за обстоятелствата на пътя, толкова повече време имате да реагирате.

2. Ако се наложи да спирате за максимално късо разстояние - "скочете" на спирачките и не забравяйте да натиснете съединителя, за да запазете двигателя работещ. Реагирайте възможно най-бързо и спирайте с максимално спирачно усилие в опасни ситуации.

3. Винаги използвайте предпазен колан, независимо дали шофирате или се возите. Предпазните колани ще ви спасят от сериозни наранявания при инциденти дори с ниска скорост. Травмите, които се получават при сблъсък, дори с ниска скорост и при удара на пътниците от задната седалка в предната, са сериозни и болезнени. А такива леки удари са често явление през зимата.

4. Дръжте волана в позиция "9" и "3" часа, следвайки циферблата на аналогов часовник. Това ви дава възможност да въртите максимално волана в критична ситуация, без да махате ръцете си от него. Така имате най-много усет и координация, за да можете да насочите правилно автомобила в правилната посока.

5. Седнете правилно зад волана. В общия случай, за среден ръст на шофьора и стандартен автомобил, би следвало да имате около 5 пръста между главата и тавана на автомобила. Нагласете седалката по дължина, като натиснете докрай съединителя (или спирачката при автоматиците) с левия крак, така че да имате сгъвка в коляното. След това настойте облегалката в изправено положение. Задно с настройката на волана, проверете позицията си, като без да губите контакт на тялото с облегалката, сложете ръка на горната част на волана - на "12 часа". Воланът трябва да идва зад сгъвката на китката ви. Средата на подглавника на седалката трябва да е на една линия с очите и ушите ви.

6. Бъдете винаги наясно с пътната ситуация, с възможностите на автомобила и ясно преценете вашите собствени. Ни ги надценявайте. Шофирайте спокойно, без агресия и без рискови маневри. Статистиката у нас показва, че най-много загинали има в случаите, когато шофьорът е управлявал сам и съответно сам е преценил всички фактори, влияещи на движението му.

7. Аквапланингът е честа причина за загуба на управление особено по междуградските и магистралните пътища у нас. Той може да се появи след обилни валежи от дъжд или сняг. Много шофьори игнорират тази първа предупредителна лампа. При износени гуми аквапланингът се получава при значително по-ниска скорост. Наблюдавайте пътното платно и реагирайте навреме. Намалете скоростта предварително, преди да сте достигнали водата на платното. Попаднете ли в състояние на аквапланинг, дръжте здраво волана, не използвайте спирачки или газ. Ако автомобилът продължава да е в състояние на аквапланинг - настинете съединителя. Същите съвети важат и при внезапно спукана гума.

8. В състояние на мъгла, не изпреварвайте. Дори и да сте сигурни във вашите способности, никога не знаете как ще реагира идващият насреща автомобил. Никога не шофирайте със скорост на границата на видимостта. Винаги оставяйте резерв, който ще ви осигури безопасно и спокойно пътуване в подобни условия.

9. Гумите са важна част от безопасността на един автомобил. Контактното петно на 4-те гуми е не по-голямо от площта на лист хартия във формат А4. Редовно проверявайте налягането им и не шофирайте с гуми, по-стари от 5 години от датата им на производство. Автомобилът със стари или износени гуми има значително по-дълъг спирачен път, особено при мокра или заснежена настилка.

Ако е възможно, изберете по-качествени нови гуми. При движение със скорост 85 км/час, разликата в спирачния път между нова гума с обозначение "А" за сцепление с мокра настилка и такава с обозначение "F" може да достигне цели 18 метра. Имайте предвид също така, че гумите с висок скоростен индекс загряват по-трудно, което означава, че изискват време, за да достигнат оптималните си качества.

10. В лоши атмосферни условия намалете скоростта, увеличете дистанцията и не правете резки маневри. При шофиране в заледени условия бъдете изключително предпазливи и мислете много напред във времето, тъй като поведението на автомобила върху лед е с изключително ниско сцепление. Осигурете си видимост. Почистването на автомобил от нормално количество навалял през нощта сняг би трябвало да ви отнеме не повече от 5-10 мин.

Още по темата:
МВР съветва: На пътя по-далече от другите!
Как да изберем правилните чистачки

 

0 от 500
  • #9
    5 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    личи си колко си шофиьор ако въртиш волана при рязко натиснати спирачкитогава само съвсем ще изгубиш сцеплениеи кой то говори да сменяш скорости докато спирашако при ритването на спирачките успееш да вкараш 2-ра или 3-та добре иначе на която си а колата ще загасне ако паднеш на 10-тина км в час
  • #8
    29 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Какво спирачно усилие на двигателя, при условие, че натискаш рязко спирачки?!?! При аварийна ситуация използваш спирачното усилие на двигателя и сменяш от 4та на 3та, после след 10 сек. слизаш на 2ра и спираш след 2 км. ли? Спирачното усилие на двигателя е добре да се използва за намаляне на скоростта при зимни условия, но не виждам как ще помогне в аварийна ситуация, в която трябва да спреш максимално бързо.Нека да ти изгасне колата, да се втвърди волана и да не можеш да завъртиш дори леко.
  • #7
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    освен това при спиране от висока скорост намаляваш прегряването на спирачките което им запазва кпд-то и удължава живота като цялосъщо докато двигателя е в обороти налягането в спирачната система би трябвало да е по-голямо (макар че признавам за това не съм 100% сигурен)
  • #6
    10 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    който не е карал стара кола той не знае колко помага двигателя при спиранеразбира се идеалния случай е ако успееш да върне 1-2 предавки ако има времеако успееш да уцелиш момента да натиснеш съединителя на края добре и да не успееш здраве да есега сигурно ще кажете че като загасне двигателя спирачките отслабватпърво след като веднъж са натиснати няма значение дали серво усилвателя все още работивторо следващието 1-2 натискания (малко зависи от колата) има почти пълно налягане
  • #5
    17 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    първия анонимен е много куха лейка. статията е супер написана и съветите са напълно прравилни във всеки аспект. как пък веднъж селянина не приеме съвет без да се обяснява и прави на такъв какъвто не е. не случайно у нас катастрофите се едни от най многото на брой хора и то при условие че хората карат много по малко отколкото в нормалните държави...
  • #4
    15 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Добри съвети, които трябва да се спазват, но не и от българи. Повечето *** тези неща ги знаят, но не ги изпълняват, защото са най-добрите състезатели и катастрофа на тях не може да им се случи. Те са безсмъртни и са над тези неща. Пък и какъв е тоя, дето да ги съветва и да им дава акъл какво да правят. Те пъкще правят обратното на пук.Ей го на капацитета под мен се изказа, а сигурно книжка няма или е с купена такава, защото щеше да знае,че при рязко натисната спирачка мотора не спира колата
  • #3
    17 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Да, но като спреш рязко ако не натиснеш съединителя и автомобила изгасва. Поне в последния момент трябва да се натисне за да не се налага да въртиш ключа после.
  • #2
    17 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Глупости като спираш рязко НЕ натискаш съединителя използваш спирачното усилие на двигателя и ако нямащ абс той помага да не ти блокират кумитеповечето неща са въпрос на лична преценка а както виждаме за повечето шофьори (в софия поне) е доста по-важно да са първи на светофара от колкото да внимават с пътните условия
  • #1
    25 rate up comment 3 rate down comment
    nikito_blend ( преди 9 години )
    Полезни съвети. Благодаря.