IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как да шофираме безопасно през зимата

Съвети, които могат да спестят много главоболия

Как да шофираме безопасно през зимата

През зимния сезон има няколко прости неща, които всеки шофьор трябва да направи - да "обуе" на колата си зимни гуми, да има вериги в багажника, да зареди със зимна течна за чистачки, да провери антифриза, както и чистачките, тъй като при студено време перата им могат да се втвърдят. Добре е също така да имате повече гориво, особено при извънградско шофиране, тъй като то може да се окаже единственият начин да се стоплите при евентуален проблем с пътя или времето. При дизеловите автомобили е добре да се залага на проверено и качествено гориво, за да се избегне възможността от замръзването му.

Това са най-важните съвети за подготовка на колата. Знаете ли обаче как да управлявате безопасно автомобила, особено при специфичните зимни условия. Със съдействието на OMV и училището за безопасно шофиране на Влади Кулев предлагаме няколко ценни съвета, които могат да спестят много главоболия.
Как да шофираме безопасно през зимата
За да избегнете подобни ситуации, вижте съветите за безопасно шофиране. Снимка: Ройтерс

1. Наблюдавайте всичко на пътя. Необходима ви е около 1 секунда да асимилирате ситуацията и да предприемете активно действие. За това време автомобилът се е преместил на съвсем различна позиция в зависимост от скоростта. Колкото по-рано сте информирани за обстоятелствата на пътя, толкова повече време имате да реагирате.

2. Ако се наложи да спирате за максимално късо разстояние - "скочете" на спирачките и не забравяйте да натиснете съединителя, за да запазете двигателя работещ. Реагирайте възможно най-бързо и спирайте с максимално спирачно усилие в опасни ситуации.

3. Винаги използвайте предпазен колан, независимо дали шофирате или се возите. Предпазните колани ще ви спасят от сериозни наранявания при инциденти дори с ниска скорост. Травмите, които се получават при сблъсък, дори с ниска скорост и при удара на пътниците от задната седалка в предната, са сериозни и болезнени. А такива леки удари са често явление през зимата.

4. Дръжте волана в позиция "9" и "3" часа, следвайки циферблата на аналогов часовник. Това ви дава възможност да въртите максимално волана в критична ситуация, без да махате ръцете си от него. Така имате най-много усет и координация, за да можете да насочите правилно автомобила в правилната посока.

5. Седнете правилно зад волана. В общия случай, за среден ръст на шофьора и стандартен автомобил, би следвало да имате около 5 пръста между главата и тавана на автомобила. Нагласете седалката по дължина, като натиснете докрай съединителя (или спирачката при автоматиците) с левия крак, така че да имате сгъвка в коляното. След това настойте облегалката в изправено положение. Задно с настройката на волана, проверете позицията си, като без да губите контакт на тялото с облегалката, сложете ръка на горната част на волана - на "12 часа". Воланът трябва да идва зад сгъвката на китката ви. Средата на подглавника на седалката трябва да е на една линия с очите и ушите ви.

6. Бъдете винаги наясно с пътната ситуация, с възможностите на автомобила и ясно преценете вашите собствени. Ни ги надценявайте. Шофирайте спокойно, без агресия и без рискови маневри. Статистиката у нас показва, че най-много загинали има в случаите, когато шофьорът е управлявал сам и съответно сам е преценил всички фактори, влияещи на движението му.

7. Аквапланингът е честа причина за загуба на управление особено по междуградските и магистралните пътища у нас. Той може да се появи след обилни валежи от дъжд или сняг. Много шофьори игнорират тази първа предупредителна лампа. При износени гуми аквапланингът се получава при значително по-ниска скорост. Наблюдавайте пътното платно и реагирайте навреме. Намалете скоростта предварително, преди да сте достигнали водата на платното. Попаднете ли в състояние на аквапланинг, дръжте здраво волана, не използвайте спирачки или газ. Ако автомобилът продължава да е в състояние на аквапланинг - настинете съединителя. Същите съвети важат и при внезапно спукана гума.

8. В състояние на мъгла, не изпреварвайте. Дори и да сте сигурни във вашите способности, никога не знаете как ще реагира идващият насреща автомобил. Никога не шофирайте със скорост на границата на видимостта. Винаги оставяйте резерв, който ще ви осигури безопасно и спокойно пътуване в подобни условия.

9. Гумите са важна част от безопасността на един автомобил. Контактното петно на 4-те гуми е не по-голямо от площта на лист хартия във формат А4. Редовно проверявайте налягането им и не шофирайте с гуми, по-стари от 5 години от датата им на производство. Автомобилът със стари или износени гуми има значително по-дълъг спирачен път, особено при мокра или заснежена настилка.

Ако е възможно, изберете по-качествени нови гуми. При движение със скорост 85 км/час, разликата в спирачния път между нова гума с обозначение "А" за сцепление с мокра настилка и такава с обозначение "F" може да достигне цели 18 метра. Имайте предвид също така, че гумите с висок скоростен индекс загряват по-трудно, което означава, че изискват време, за да достигнат оптималните си качества.

10. В лоши атмосферни условия намалете скоростта, увеличете дистанцията и не правете резки маневри. При шофиране в заледени условия бъдете изключително предпазливи и мислете много напред във времето, тъй като поведението на автомобила върху лед е с изключително ниско сцепление. Осигурете си видимост. Почистването на автомобил от нормално количество навалял през нощта сняг би трябвало да ви отнеме не повече от 5-10 мин.

Още по темата:
МВР съветва: На пътя по-далече от другите!
Как да изберем правилните чистачки

 

0 от 500
  • #29
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Някой ( преди 9 години )
    Сетих се още нещо, като чета за аквапланинг - проверявате ли си амортисьорите на всеки 20 000 км, м!??Щото това за износените гуми е така, *** сложете нови гуми и карайте с неизправни амортисьори, да видите какво се получава!
  • #28
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Някой ( преди 9 години )
    Интересно - никой никъде не споменава какво е РЪЧНА СПИРАЧКА и за какво служи тя!!! А оня приятел с Рейндж роувъра сигурно и не е чувал за това! ;)
  • #27
    3 rate up comment 0 rate down comment
    до: thebrainless ( преди 9 години )
    Я ни светни как спираш, ако изведнъж ти изскочи дете пред колата или този пред теб рязко набие спирачките? Много ми е интересно да разбера.Кога ще отговориш специалисте?
  • #26
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Той thebrainless не спира.Смъква 1-2 предавки надолу,колкото да види в огледалото дали прегазения мърда и отпрашва с *** газ.А ако е с автоматик не смъква нищо надолу,а си продължава,като пич.Аман от кухи хралупи по пътищата и още по-аман от профани,които имат наглостта да дават *** съвети по форумите и да лъжат хората.То не че някой ще се излъже де,но все пак.
  • #25
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Тоя псевдо-швейцарец пак си пише самохвалебствени декларации. Като те гледам как не можеш ра превключиш на режом кирилица, ми е и пределно ясно, че си от баровците, които си купуват някакъв скъп гълъбарник и после 3 бона за гуми им се струват грешни пари. Ама и в Лас Вегас да заживееш, селянията не можеш я изтри от съзнанието си. И ми е много интересно кои главоболия ти изчезват като с панацея, нали караш най-перфеткния автомобил на света?! *** работа.
  • #24
    7 rate up comment 2 rate down comment
    до: thebrainless ( преди 9 години )
    Я ни светни как спираш, ако изведнъж ти изскочи дете пред колата или този пред теб рязко набие спирачките? Много ми е интересно да разбера.
  • #23
    9 rate up comment 6 rate down comment
    thebrainless ( преди 9 години )
    Рязко спиране зимата ли, леле, някой иска да ви убие момчета... Разчитайте основно на мотора като спирачка, колкото по-малко натискате спирачка, толкова по-стабилни ще сте. Спускане при много хлъзгаво на първа, без спирачки. В много ситуации е много по-добре да подадеш повече газ и да запзаиш контрол, отколко да скочиш на спирачки.
  • #22
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Nev ( преди 9 години )
    Деца, стига сте се карали! :) Спирачките са за спиране, двигателя е за предвижване! Дори и зимни условия, се препоръчва да се кара със съобразена скорост и да се спира с леко натискане на спирачките! Това, дето се спирало с преминаване на по-ниска предавка е един от най-неефективните начини на спиране, освен това, чкайте да спрете по стръмен наклон и заснежен път с двигател, ще спрете като нацелите първото дърво, ако сте късметлии! :) Повече успех ще имате, ако отворите вратата и спрете с крак!
  • #21
    3 rate up comment 19 rate down comment
    RRE ( преди 9 години )
    Vmesto da se zanimavam s gluposti i gumi,prosto prevklu4vam terain respond systema na sniag v Range Rovera mi i glavonoliata iz4ezvat kato s panaceia.Drugite da mu misliat sorry
  • #20
    8 rate up comment 1 rate down comment
    до: неук ( преди 9 години )
    Мерси за инфото, но тази книга не мислиш ли, че може някой и да е чел и да не си само ти! Само с книги обаче не става, трябва и поне малко опит, а не като анонимния, който щял да смъква скорости надолу, двигателя щял да му помага при рязко натисната спирачка да спре по-добре и още подобни тъпизми.