На пазара има автомобили, в които се влюбваш от пръв поглед. Новото Peugeot 308 не е от тях. Не защото е обикновено, дори напротив. Просто чарът на този модел проличава едва когато свикнеш с него. Френският хечбек е новатор, а те често остават неразбрани, тъй като са твърде напредничави за времето си... Добрата новина е, че свикването не изисква много време. След това вариантите два - харесваш го много или го отричаш напълно.
Въпреки че не е получил ново име, моделът е напълно нов. Всъщност за първи път в историята си Peugeot пуска нов модел със старо име. И така, напълно новият Peugeot 308 е изграден от нулата, на нова платформа, с нови двигатели и нови технологии. Както и с ново виждане за дизайна на автомобилите.
Що се отнася до външните форми на колата, те едва ли ще притеснят някой. Автомобилът изглежда динамично, модерно и пропорционално, а използваната нова платформа му придава по-спортна осанка. Архитектурата носи името EMP2 и е позволила на конструкторите да намалят максимално надвесите отпред и отзад. Редуцирана е също така височината, както и общата дължина. Промените обаче не са повлияли на пространството в интериора, дори напротив. Салонът е по-просторен, а багажното отделение предлага рекордните в класа 470 литра обем.
Именно интериорът на колата е едно от нещата, които превръщат Peugeot 308 в новатор. И които изискват свикване. Воланът, например, е доста малък, като освен това е поставен ниско, а приборите на таблото стоят над него - точно наобратно от това, с което сме свикнали. Липсват и бутоните по централната конзола, дори тези за климатика. Да, автомобилът има климатик, има и всичко останало, но уредите му се командват от голям цветен дисплей с чувствителност при натискане.
Въпросният новаторски интериор се нарича i-Cockpit, като от Peugeot обясняват, че е съставен от четири елемента: компактен волан за интензивни динамични усещания, табло на нивото на очите, за да могат да се разчитат информациите без да се изпуска пътя от очи, висока централна конзола и голям сензорен 9,7’’ екран за интуитивно шофиране.
Тези нововъведения няма да допаднат на всеки, не и от първото влизане в колата. Така беше и с мен. Но след няколко часа зад волана странностите на новото 308 започнаха да ми харесват. Уредите наистина се виждат по-добре, въпреки че стрелките на скоростомера и оборотомера се движат противоположно една на друга и съответно - объркващо. Воланът, въпреки миниатюрните си размери, е удобен за всякакви пътища, а дигиталната централна конзола оставя усещане за автомобил от по-висок клас.
За качеството на материалите в купето на новото 308 обаче не трябва свикване. Ще ви допаднат от пръв поглед. Те са с високо качество, меки на допир и издържани на вид. Изолацията от външни шумове е една от най-добрите в този клас, като се дължи не само на новите материали, но и на подобрената аеродинамика - Cx 0,28.
Тук заслугата отново се пада на новата платформа. На нея Peugeot 308 дължи и пътното си поведение. Въпросната EMP2 прави модела по-лек и по-стабилен. Сравнен със старото си поколение новият 308 е със 140 килограма по-лек, а центърът на тежестта е изнесен с цели 20 см. по-ниско. А това задно с изнесените максимално в краищата на платформата колела доставя на автомобила осезаемо по-добро поведение на пътя. Кренът в завои е минимален, но окачването не може да се нарече твърдо. Инженерите са успели да направят колата неутрална - стабилна при динамично каране, но комфортна и удобна за всеки асфалтиран път.
Един от важните компоненти в колата са двигателите. Те блестят най-вече с икономичност, но все пак е помислено и за любителите на по-високите мощности. При лансирането си 308 разполага с четирицилиндрови бензинови и дизелови двигатели от последно поколение. Мощностите се разпределят от 82 до 156 к.с. при бензина и от 92 до 115 к.с. при дизела.
1.2 l VTi 60 kW - 82 к.с. – 5-степенна ръчна скоростна кутия
1.6 l THP 92 kW - 125 к.с. – 6-степенна ръчна скоростна кутия
1.6 l THP 115 kW - 156 к.с. – 6-степенна ръчна скоростна кутия
1.6 l HDi 68 kW - 92 к.с. – 5-степенна ръчна скоростна кутия
1.6 l e-HDI 85 kW - 115 к.с. – 6-степенна ръчна скоростна кутия
От пролетта на 2014 г. ще бъдат предложени напълно нови Euro 6 агрегати, сред които новият 3–цилиндров бензинов турбо двигател (1.2 e-THP), версии BlueHDi с разход само 3,1 л/100 км. и автоматични 6-степенни скоростни кутии от ново поколение.
1.2 l e-THP 81 kW - 110 к.с. – 5-степенна ръчна скоростна кутия
1.2 l e-THP 96 kW - 130 к.с. – 6-степенна ръчна скоростна кутия
1.2 l e-THP 96 kW - 130 к.с. – 6-степенна автоматична скоростна кутия
1.6 l BlueHDi 88 kW - 120 к.с. – 6-степенна ръчна скоростна кутия
2.0 l BlueHDi 110 kW - 150 к.с. – 6-степенна ръчна скоростна кутия
2.0 l BlueHDi 110 kW - 150 к.с. – 6-степенна автоматична скоростна кутия
Новият френски хечбек може да се похвали и с множество модерни системи за подпомагане на водача. Сред тях е опционалната Driver Assistance Pack, която предлага три функции, които са базирани на радар и разположен в предната част на автомобила: Активен регулатор на скоростта (регулира на скоростта и дистанцията до предходния автомобил), Предупреждение за риск от сблъсък и Аварийно автоматично спиране. Сред базовите системи, които обаче се предлагат при по-високите нива на оборудване, са включени система за наблюдение на мъртвия ъгъл, електрическа ръчна спирачка, камера за движение на заден ход, Рark Assist (Активна помощ при паркиране) и др.
В заключение може да се каже, че Peugeot 308 е силна алтернатива на останалите предложения в сегмента. Този път французинът не опитва да копира или подражава. Той предлага нещо напълно ново и различно. Peugeot 308 е новатор, също като най-популярните и успешни модели на марката. Дали обаче това ще му гарантира успех, предстои да разберем.
Това, което може да очаквате от новия хечбек на френската марка, е комфортна возия, отлично поведение на пътя, качествени материали, голям багажник, нисък разход на гориво и нетипичен салон. Цените в България започват от 28 946 лв. с ДДС за бензиновите версии и от 33 054 лв. с ДДС за дизеловите.
Снимки: Automedia.bg / Peugeot