IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Не на време и не на място

Защо не успяха на пазара дизелов хот-хеч от Renault, роудстър от Opel и компактно Audi

Не на време и не на място

Пускането на новаторски модели на пазара понякога води до проблеми, тъй като хората не успяват да се подготвят за техния прием. По тази причина големите компании имат маркетингови отдели, които проучват настроенията на клиентите. През 60-те години на миналия век такива липсват и доста модели буквално изпреварват времето си, което се оказва фатално за тях. Именно подобна грешка се повтаря и в настоящия 21-и век. Изданието Autoevolution разказва за 3 модела, които са се появили на бял свят твърде рано и това ги обрича на пазарен неуспех.

Renault Megane RS 175 dCi
Не на време и на място – 3 модела, изпреварили историята
Хот-хечът е стара и проста идея. Този сегмент се развива стабилно в продължение на много години, но в него много рядко се появяват нови идеи. И почти не се залага на нестандартното мислене.

В Renault опитват точно такъв подход при предишното поколение на Megane. Френските инженери решават да направят дизелов хот-хеч, като използват един от вече съществуващите двигатели dCi с обем 2.0 литра. Те увеличават мощността му до 175 к.с. и 360 Нм, което го прави доста по-ефективен от стандартния RS с 225 к.с. По това време обаче цените на горивата не са толкова високи, а клиентите се оплакват от ниския диапазон на мощност. В крайна сметка почти никой не си купува колата.

Няколко години по-късно нещата са променени и дизеловите модели започват да набират обороти. Audi пусна своя „зареден” кросовър SQ5 с дизелов мотор, а BMW предложи двигател с мощност 381 к.с. със същото гориво и 3 турбини. Новият Golf GTD също набира популярност при това на пазари като американския, където дизелът никога не е бил популярен.

Предишната му версия бе със 170 к.с., а новата има 184. Той е толкова бърз колкото бензиновите хот-хечове, но е с 40 % по-икономичен. От VW обещават нов TDI-двигател, предлагащ 120 к.с. от литър обем, а Audi подготвя компактен би-турбо агрегат с повече от 200 к.с. Казано другояче – дизелът става водещ.
Не на време и на място – 3 модела, изпреварили историята
Къде е Renault в цялата история? Новият Megane RS вероятно ще се появи догодина. Сега можете да си поръчате 2.0-литров dCi мотор за Megane Coupe, но той има само 165 к.с., което е със 100 к.с. по-малко от RS. Има и по-мощен – 180 к.с. дизел, предлаган за Laguna Coupe, но той не е пригоден за хот-хеч.

Дали французите ще направят втори опит за дизелов хот-хеч, предстои да разберем.

Opel GT
Не на време и на място – 3 модела, изпреварили историята
Кръстен на един от най-впечатляващите автомобили в историята на Opel, моделът е разработен съвместно с марките Saturn и Pontiac. Автомобилът разполага с един от най-модерните двигатели за онова време, което би трябвало да го превърне в идеален спортен автомобил. Вместо това моделът се проваля с гръм и трясък.

На 1 февруари 2006 г. немците показват Opel GT с 2.0-литров турбо мотор с 264 к.с., който разполага с директно впръскване на горивото, нова система за газоразпределение и други високотехнологични функции. Машината изглежда впечатляващо, като през 2007 г. от нея са продадени 2000 бройки. Година по-късно резултатът е по-висок – 5000, но постепенно хората осъзнават, че финансовата кризата настъпва и нещата тръгват надолу.

Дали проблемът обаче е само в цената? За Германия тя е 30 675 евро, което едва ли е толкова сериозен проблем. По-скоро причините са в двигателя, който страда от турбо-дупка. В сравнителните тестове Opel GT губи от конкурентите си, като основната оценка на експертите е – управлението на автомобила при висока скорост е непредсказуемо. Моделът дори е кръстен „Крава на лед”, което е достатъчно красноречиво.
Не на време и на място – 3 модела, изпреварили историята
По това време повечето купувачите на подобни машини вярват, че роудстърите като BMW Z4 и Honda S2000 вечно ще бъдат с атмосферни двигатели. В наши дни обаче турбо-моторите за подобни коли са напълно нормални и всеки приема това за даденост.

Audi A2
Не на време и на място – 3 модела, изпреварили историята
Audi също има провали в историята си. Един от тях е именно А2 – модел, който не се отличава с особено лицеприятен външен вид. Само че идеята за неговото създаване не е лишена от смисъл и новаторски решения.

A2 тръгва в производство през 1999 г., когато се възражда MINI Cooper. По това време при производството на компактни автомобили не се използват особено скъпи материали, но в Audi залагат на алуминия. Освен това, машината спокойно може да бъде наречена микрован, защото разполага със солидно вътрешно пространство, което по това време не могат да предложат нито Opel Corsa, нито Ford Fiesta.

Използването на алуминий смъква теглото до 895 кг., което е горе-долу толкова колкото Golf 1. Машината предлага удоволствие от шофирането и е доста икономична, но дори това не може да накара купувачите да я харесат. Проблемите са спорния дизайн и двойно по-високата цена. До края на проекта – през 2005 г., Audi продава едва 176 000 единици от модела.
Не на време и на място – 3 модела, изпреварили историята
За успеха на A2 не помага и използването на иновативен двигател – 1.2 TDI, чийто вариант сега се използва за Skoda Fabia. Той предлага 61 к.с. и 140 Нм, а в замяна се нуждае от само 3 л/100 км. От тази модификация са произведени 6450 бройки, а в наши дни VW и Skoda продават десетки хиляди свои коли със същия мотор.

Освен това, днес почти всички производители използват алуминий в конструкцията на своите модели, но за Audi проектът А2 се превръща в кошмар. И едва ли някой от компанията в наши дни си мисли за неговото връщане. Поне не и под това име.

Снимка: Renault, Opel и Audi

0 от 500
  • #8
    5 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Къде какво беше общото с мегана не разбрах да кажат че VW правят по добри коли ли какво. Изкараха едва ли не GTD е по добър вариант от GTI. И това не е рейсниговата версия на мегана с дизелов двигател, даже както виждате той е с 4 врати. Рейс версиите са Megane f1 и r26 И беше пак най-бързата кола с предно предаване преди новия меган
  • #7
    20 rate up comment 10 rate down comment
    RRE ( преди 10 години )
    Audi A2 mi prili4a na novia Trabant kak niakoi da si kupi takava parodia s 60 konia muhahahahahaha
  • #6
    13 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Еми пич, виждал съм:http://hdwallsize.com/wp-content/uploads/2013/05/Honda-S2000-Wallpaper-2013.jpg
  • #5
    18 rate up comment 15 rate down comment
    RRE ( преди 10 години )
    Muhahahahaha1, Prius e po-skap i se prodav v milioni, razhod 3,8/100km i 136 konia, a ne 60 konia kato taia tarataika na audi muhahahahaha
  • #4
    20 rate up comment 34 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    15г. по късно Приус още не могат да стигнат ниския разход на Ауди А2.
  • #3
    16 rate up comment 22 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Опела е пълно копие на Хонда S2000 в отстрани!
  • #2
    30 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    И трите коли не са "успяли" защото са били прекалено скъпи за това което предлагат....
  • #1
    27 rate up comment 22 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Дизайна на Ауди за 1999 година си е доста напредничав за малкия клас автомобили, Дори и днес изглежда доста актуално. Не знам защо сте написали че е спорен. Основната причина поради която не е купуван модела е твърде високата цена за малкък автомобил по това време и е по скоро грешка на маркетинга на фирмата а не на инженерите и дизайнерите. Опела също изглежда доста добре, но наистина рядко се среща на пътя.