IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Muscle cars, ама не съвсем

Най-безсмислените американски коли в историята

Muscle cars, ама не съвсем

Има един период в историята на така наречените „масъл-кар” – между 1972 и 1982 г., когато производителите на автомобили са направо задушени от новите правила за екология.
Слаби американски мускули
Тогава на пазара излизат машини с показатели, които са направо срамни дори за настоящите компактни коли. Ето автомобилите, които впечатляват само с външен вид, но като показатели не заслужават да бъдат наричани „масъл-кар”.

Ford Mustang King Cobra от 1978 г.
Слаби американски мускули
Ford направо достига дъното със своя Mustang ІІ, произвеждан през периода 1974-1978 г. Автомобилът разполага с V8 мотор, който има 139 к.с. Да, няма грешка. Конете са горе-долу толкова, колкото в днешно време предлага един 1.6 литров бензинов двигател, слаган на Fiesta.

През 1978 г. Ford пуска допълнителен пакет King Kobra с жълти ивици, специална предна броня и 13-инчови джанти. С него машината изглежда доста по-страшно, но това трудно може да прикрие липсата на мощност. С новия пакет колата прилича донякъде на Trans Am, който обаче е с 81 к.с. по-мощен. За щастие, през 1979 г. на пазара идва Fox Mustang, който слага край на мъките на Kobra.

Pontiac GTO от 1974 г.
Слаби американски мускули
Произведеният през 1964 г. Pontiac GTO е считан за първия масъл-кар. Формулата за успеха му е проста – поставяте един V8 двигател с мощност 325 к.с. (те достигат 348 к.с. с карбуратор Tri-Power) на едно сравнително малко шаси и получавате страшно бърза кола. По-късно се появява и пакет с двигател Ram Air IV V8, където конете официално са 370, а неофициално – около 400.

През 1973 г. обаче новите изисквания карат производителя да пусне версия с V8 мотор с мощност само 250 к.с. Това обаче не е дъното – година по-късно излиза модификация с 200 к.с. Все пак малко по-късно в Pontiac се усещат и махат GTO от името на модела, който вече е подходящ само за американски баби.

Chevy Monza Mirage от 1977 г.
Слаби американски мускули
Chevy свива Monza купе, като се опитва да създаде малка, спортна и доста скъпа алтернатива на Camaro. И както всеки един американски спортен автомобил от този период и този е с малка мощност под капака.

Конкретно Monza Mirage се появява през 1977 г. с напълно нов пакет, който вклюючва по-широки калници, спойлери и ивици по каросерията. Моторът обаче би предизвикал само пренебрежителна усмивка – V8 с обем 5.0 литра и мощност 145 к.с. Горе-долу толкова колкото при King Kobra, за който вече стана дума.

Plymouth Volare Road Runner от 1976-1980 г.
Слаби американски мускули
Малко са автомобилите от категорията, който могат да се надпреварват на улиците с истински Road Runner през 60-те години на миналия век. Тази кола се превръща в легенда през 1970 г., когато участва в шампионата NASCAR, но и на нея не и се разминават ограниченията, поставени на производителите.

В средата на 70-те години Plymouth пуска на пазара купе от среден клас, наречено Volare. То е с двигател 318 CID, V8, като мощността му е сведена до 160 к.с. Като опция по-късно се появяват модификации с мощност между 175 и 195 к.с. Големият проблем на този модел обаче се оказва друг – той бързо ръждясва и затова се налага през 1977 г. почти всички автомобили да бъдат изтеглени от пазара.

Pontiac Trans Am от 1982 г.
Слаби американски мускули
Трето поколение Pontiac Firebird е прекрасен автомобил. Неговите елегантни линии поставят нов стандарт за аеродинамиката. Когато се появява през 1982 г. всички забравят слабото представяне на предшественика му. Голяма реклама на колата прави участието в хитовия сериал Knight Rider.

Ако човек обаче погледне под капака на колата през 1982 г. ще види 2.5 литров мотор с мощност 90 к.с. Това е стандартен 4-цилиндров двигател за Firebird. Като опция се предлага и V8 агрегат с обем 5.0 литра и мощност 145 к.с. Има и модификация Cross Fire, където мощността е малко по-голяма – 165 к.с. Малко по-късно се появява и версия на същия мотор с инжекционно впръскване, където конете достигат до 190.

Dodge Mirada CMX от 1980 до 1983 г.
Слаби американски мускули
През 1970 г. купетата са на мода благодарение на комфорта, пространството и големия двигател. Те са бързи, но и бързо се изчерпват особено в началото на 80-те години. Тогава Dodge вади коз от ръкава си. Това е Mirada, който трябва да замени познатия Charger.

Новият модел е на шасито на седана Dimplomat, който по това време е особено популярен като полицейски автомобил. Въпреки впечатляващия си вид обаче Mirada има V8 двигател с мощност 185 к.с. Това го обрича на неуспех и моделът „умира” през 1983 г., когато продажбите на компанията падат главоломно.

Chevy Citation X-11 от 1980 до 1985 г.
Слаби американски мускули
GM започва намаляване на мощността на автомобилите с предно предаване, което засяга легендарни модели като Oldsmobile Omega, Buick Skylark и Pontiac Phoenix. Така се появява Chevy Citation X-11, който прави впечатления със стикера на каросерията и спойлера. Машината излиза с нов V6 мотор, чиято мощност е 135 к.с.

Това не е никак лошо за една сравнително малка кола в началото на 80-те години, но проблемът е, че все пак говорим за спортни автомобили. Отгоре на всичко се появяват доста проблеми като бързо гниене и склонност на машината да се върти при натискане на спирачката, когато блокират задните колела. Това бързо обрича Citation, който съвсем скоро е забравен.

AMC Gremlin GT от 1978 г.
Слаби американски мускули
До 1978 г. AMC Gremlin записва 8 сезона на пазара. Хечбекът със задно задвижване обаче губи доста, след като година по-рано получава V8 мотор с мощност 120 к.с. Това кара AMC да пусне в продажба версията GT.

Машината е с нови, по-широки калници, спойлери, нов цвят на купето и 14-инчови джанти. Салонът също така изглежда доста по-добре от предишната версия, а под капака е поставен 4.2 литров, 6-цилиндров двигател от Jeep CJ-7s, който обаче не е никак подходящ за този автомобил.

DeLorean DMC-12 от 1981–1982 г.
Слаби американски мускули
Благодарение на главната си роля във филма „Завръщане в бъдещето” този автомобил се превърна в икона за Америка. Въпреки че оттогава измина четвърт век, мнозина все още не могат да отделят образа на DMC-12 от неговата истинска същност. А тя показва само едно DeLorean определено не е бърза кола.

Да, дизайнът на машината е отличен и няма как да бъде другояче, след като е на Джуджаро. Шасито показва огромен потенциал, тъй като DeLorean нае не кой да е, а легендарния конструктор на Lotus Колин Чапман да работи по него. Ако погледнете обаче под капака, ще видите двигател, дело на сдружението по това време Peugeot-Renault-Volvo. Той е 2.8 литров, V6 с мощност 130 к.с. Доста анемичен за кола, която по това време струва $25 000.

Тагове: muscle cars
0 от 500
  • #4
    22 rate up comment 35 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Американците ползват японски коли, защото немците не са способни да произведат колите които американците търят - такива които не се чупят.
  • #3
    32 rate up comment 38 rate down comment
    Triforce ( преди 11 години )
    Съдейки по статията, американците са много назад с технологиите!През тези години БМВ, ХОНДА и разни други производители имат същите коне от доста по-малки мотори под 3.0 литра. Пълен смях са американците! Направо не ги виждам, като свърши петрола какво ще правят! Ще продължат да крадат мозъци от Европа ли? Да им правят електричестите автомобили на Тесла?
  • #2
    22 rate up comment 29 rate down comment
    Това обяснява ( преди 11 години )
    защо х'американците купуват днес "жълти" коли! Те просто нямат критерии за автомобили - важното е да грозна и да не е много бърза. И не е необходимо да взима острите завои, но трябва да е ЕВТИНА.
  • #1
    18 rate up comment 27 rate down comment
    Пламен ( преди 11 години )
    Мисля, че не е чак толкова лош двигателя на DeLorean DMC-12, като се има впредвит кога са го започнали... "DeLorean DMC-12 от 1090-1981 г." Големи сте. бре:)