Търсите бърз автомобил, но в същото време не искате да влагате много пари, а и държите на функционалността? Тези изисквания покриват така наречените горещи хечбеци. Те са особено популярни в Европа именно защото за подходящи за ежедневно ползване, не струват скъпо и могат да скрият шапката на много по-скъпи и мощни коли.
Един от най-изявените такива автомобили, при които основни черти са мощния турбо-двигател, задвижването към предните колела и функционалната форма на купето - хечбек, е Renault Megane RS.
Френския спортен автомобил дръпна с една дължина пред своите конкуренти, след като премина през Северната дъга на пистата Нюргбургринг за 8 минути и 8 секунди, с което се превърна в "Най-бързия автомобил с предно предаване".
През тази година Renault Megane RS премина през модернизация, като вече носи името RS Trophy и разполага с 265 к.с. Това всъщност е същата онзи модификация, която постигна рекордното време на Нюргбургринг. И вече не е специален модел, а серийна кола, която може да има всеки.
Автомобилът се оборудва с познатия 2.0-литров четирицилиндров турбо-агрегат, чийто турбокомпресор е с увеличено с 0.2 бара налягане и работи на 2.5 бара. По този начин двигателят генерира 265 к.с. и 360 Нм, което представлява увеличение с 15 к.с. и 20 Нм.
Допълнителната мощност при новия модел се освобождава при натискането на бутон. При нормална работа, Renault Megane RS разполага с 250 к.с. и 340 Нм, като в този режим изразходва с 5% по-малко гориво.
Също в този режим Megane RS се превръща в комфортен хечбек, който въпреки мощността си от 250 к.с., реагира плавно, меко и рафинирано. Разликата между режима Спорт и стандартния е огромна. Само с натискането на бутон спортният автомобил се превръща в удобна кола за всеки ден, която се управлява приятно дори в градския трафик.
С освобождаването на пълната мощност от 265 к.с. обаче нещата се променят. Педалът на газта става много по-твърд и чувствителен, а електроните системи на колата дават по-голяма свобода на водача. В този режим Megane RS е способен да ускори от място до 100 км/час за 6.0 секунди и да развива максимални 254 км/час. Това е с 0.1 секунди и 4 км/час по-бързо от стария модел.
Промени има при изпускателната система на новия Megane RS. Инженерите на Renault са си поиграли доста с аспусите на автомобила, а резултатът е явен. Във всички режими колата звучи много брутално, особено при високи обороти. Звукът не е като на двигател с четири цилиндъра, не е и като на такъв с шест или пък осем. Има рали звук, който наподобява рев на диво животно, което брани територията си. А пукането от изпускателната система, когато сменяте предавките при високи обороти, прави атмосферата в колата още по-спортна.
Малки разлики се откриват и в дизайна, но те не са съществени, а по-скоро имат за цел да подчертаят по-сериозните възможности на новия модел. В предната част на колата е поставен взаимстван от Формула 1 дефлектор, както и нови LED светлини. В унисон с това е изпълнен и интериора, където виждаме отличителни цветни шевове по тапицерията, воланът, топката на скоростния лост и самият лост, които съответстват на акценти, присъстващи на арматурното табло.
Успяхме доста да покараме Megane RS както в града, така и извън него. Българското представителство на Renault дори ни беше организирало среща с пилота Тодор Славов, който се състезава с Renault Clio R3.
С него имахме честа да преминем на пълна газ през отсечката Аладжа манастир от бившото рали Албена и настоящия националния планински шампионат. Първо се повозихме, а после покарахме, като навигатор ни беше самият Тодор Славов, който показа завидно здрави нерви и ни изтърпя чак до финала.
Това което веднага ни направи впечатление, когато седнахме зад волана на Megane RS, е послушното пътно поведение на колата. Обикновено при подаване на пълна газ от старт, автомобилите с мощен двигател и предно задвижване имат навика да теглят волана във всички посоки. Всъщност това се случва чак до поставянето на четвърта предавка, когато автомобилът е набрал скорост и по-лесно слага мощността си на пътя.
При Megane RS обаче такова нещо няма. Подавате пълна газ, пускате рязко съединителя и колата се устремява напред, без каквито и да е било удари във волана. Това е постигнато чрез използването на независим шенкел, който осигурява стабилна геометрия на предното окачване при максимално ускорение или при натоварване върху волана в завой с висока скорост.
В същото време обаче това решение прави обстановката в колата доста спокойна. Казано с други думи - не те кара да се чувстваш като герой, който е обуздал расов спортист, както го прави Mazda3 MPS, която има аналогична мощност. Истината обаче е, че когато искаш да постигаш бързи времена, този независим шенкел прави чудеса. Той е особено полезен и при хлъзгав път или пък когато шофьора е просто уморен или разсеян, тъй като прави колата далеч по-предсказуема и лесна за управление.
Впечатление ни направи и по-мекото окачване, в сравнение с предишния модел. Всъщност то не е по-меко, а по-комфортно. Задната торсионна греда с програмируема деформация е с нов затворен профил, което осигурява същата твърдост, но при по-ниско тегло на компонента. Така колата не само вози по-приятно, но и запазва грайфера на гумите за по-дълго, което въобще не е за подценяване. Особено като се има предвид мощността на двигателя и спирачната система, която разполага със спирачни апарати Brembo с по 4 работни цилиндъра.
За тези които търсят още по-силна тръпка, Renault предлага опционалното шаси Cup. То включва по-твърдо окачване, 19-инчови джанти с черен матиран цвят, гуми Michelin Sport 2 и диференциал с повишено триене.
След отсечката Аладжа манастир се отправихме от Варна към София, за да проверим как се справя Megane RS на обществените пътища. Справя се отлично, дори на лошите пътища около Шумен, където прецизно настроеното окачване успя да запази комфорта в кабината. Излишно е да споменаваме, че изпреварванията не са проблем, а преминаването през остри завои - истинско удоволствие. Все пак този автомобил е изваден състезателните писти и облечен с цивилни дрехи, за да доставя неповторима тръпка.
Създаден е и да бъде функционален и полезен. А той е точно такъв, защото предлага същия простор в купето и същия обем на багажника, като стандартния Megane с три врати. Предлага и добър разход на гориво, който при нормално каране извън града е около 8 л/100 км. При нашия тест регистрирахме потребление на гориво от малко над 9 л/100 км, но признаваме си, покарахме колата здраво.
Renault Megane RS Trophy би бил идеалната кола за всеки, който търси достъпен спортен автомобил. Цената му е 54 900 лв с ДДС, срещу които получавате отличаващ се автомобил с голям багажник и четири места, който ускорява от място 100 км/час за 6 секунди и развива над 250 км/час.
Оценките на Renault Megane RS Trophy 2012 по десетобалната система
Приложимост в ежедневието - 8 (Идеален за пистата и за извън града. Представя се добре и в градския трафик)
Надеждност - 9 (Разработките на Renault Sport имат репутация на надеждни автомобили)
Оборудване - 10 (Флагманът на гамата Megane разполага с много богато стандартно оборудване)
Пространство - 9 (Предлага същия простор в купето и същия обем на багажника, като стандартния Megane)
Цена/Качество - 10 (Достъпна цена за това, което предлага)
Качество на материалите - 10 (Много добра изработка. Материалите са приятни както на вид, така и на допир)
Разход на гориво - 9 (Потреблението е ниско, като се има предвид каква динамика предлага този модел)
Удоволствие от шофирането - 10 (Управлението на Megane RS е детска игра, а мощността на двигателя доставя уникална тръпка)