IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

60 факта за Ferrari, които може би не знаете

Кратка история на най-добрите състезателни автомобили и техният родоначалник

60 факта за Ferrari, които може би не знаете

През миналата година Ferrari записа 60 сезона във F1. "Скудерията" е единственият тим, който не е пропускал шампионат от началото на първенството през 1950 г.

Има обаче и още любопитни факти за компанията, нейният основател Енцо Ферари и нейните модели.

1. Енцо Ферари е роден на 18 февруари 1898 г. близо до Модена. Баща му е работил в местна фабрика за железопътни релси, а чичо му е бил търговец на плодове.

2. Първото си състезание Енцо гледа на 10 г., а на 13 вече се състезава. По време на Първата световна война е уволнен от армията заради инвалидност, но брат му и баща му загиват.

3. През 1920 г. започва да се състезава за тима на Alfa Romeo и завършва втори в състезанието Targa Florio. Приключва кариерата си на състезател през 1929 г., когато е назначен за шеф на отбора.

4. Един от най-странните проекти на Ferrari за Alfa Romeo e Bimotore - едноместен болид с 2 двигателя - отпред и отзад. Машината е много бърза, но практически неуправляема.

5. Когато не се занимава с автомобили, Енцо обича да се вози на любимия си британски мотоциклет Rudge.

6. През 1940 г. частната компания Енцо Auto Avio Construzione прави състезателен автомобил на базата на Fiat. Същата година с него в легендарното състезание Mille Miglia се състезава Алберто Аскари, който е на път да спечели, но двигателят гръмва. Енцо Ферари обвинява Fiat за провала.

7. Първата истинска машина на Ferrari е Tipo 125, която се появява през 1947 г. Двигателят е V12 и е проектиран от Джаочино Колумбо, а автомобилът е сглобен в Маранело. Проектът по неговото създаване е спонсориран донякъде от Мусолини, който прехвърля сглобяването на военни машини в същата фабрика.

8. Официално Енцо Ферари има само един син. Това е Алфредино или Дино, който е роден през 1932 г. Той обаче умира през 1956 г. от рядко заболяване и това съсипва баща му. Докато е жив, Енцо ходи почти всеки ден на гроба му.

9. Енцо има няколко извънбрачни връзки. През по-голямата част от живота си той разделя свободното си време между жена си Лаура и официалната си любовница Лин Ларди, която му ражда син - Пиеро. След смъртта на жена му през 1978 г. Лин и Пиеро се пренасят да живеят в имението му.

10. Първата си победа в състезание Ferrari печели на пистата Caracalla в Рим. Пилот на болида е Франко Кортесе.

11. Първата си победа в Gran Prix Ferrari печели през 1949 г. в Швейцария. Зад волана на Ferrari 125 отново е Алберто Аскари.

12. Същата година Ferrari за първи път побеждава на Le Mans. На това трасе тимът има 9 победи, включително 6 поредни - от 1960 до 1965 г.

13. Енцо Ферари сам си създава загадъчен ореол. В средата на 50-те години той започва да носи слънчеви очила и до смъртта си не се разделя с тях.

14. Логото на компанията е създадено, след като баронеса Баракка подарява емблема с кон на Енцо Ферари. Причината е, че синът на баронесата е бил летец през Първата световна война, където загива и на самолета му е бил изрисуван същия кон.


15. Прозвището "Il Commendatore", което носи Енцо Ферари, идва от титлата, с която го награждава Краля на Италия Емануел II.

16. Майката на Енцо - Адалгиза и съпругата му Лаура не са можели да се понасят. Това обаче не му пречи да им купи обща вила в Модена. Адалгиза умира нелепо през 1963 г., когато се задавя с варено яйце.

17. Един от най-грозните модели на Ferrari е една от версиите 166. Това е единственото Ferrari, което се прави във Великобритания.

18. Въпреки много му достойнства, Енцо Ферари е бил доста избухлив и придричив към хората около него. Неслучайно главният инженер на компанията Мауро Фогиери казва за него: "Като бизнесмен няма равен, но като човек е нищожество".

19. Пилотът на Ferrari Майк Хоторн е първият британец, спечели шампионата във F1. През 1953 г. той измъква победата на Хуан Мануел Фанджо (Арж), който се състезава за Mercedes.

20. Хоторн изпада в шок, след като неговият съотборник Питер Колинс загива на "Нюрбургринг" през 1958 г. Майк напуска автомобилния спорт, но малко след това загива, докато управлява автомобила си на обикновено шосе.

21. Името Testa Rossa за първи път е използвано през 1958 г. Така наричат 3.5-литровия, V12 двигател, чиито капаци на клапаните са боядисани в ярко червено. През 1984 г. името отново влиза в употреба, след като един от автомобилите на компанията е наречен така.

22. Ford се опитва да купи Ferrari през 1963 г. за 18 млн. долара. Енцо обаче проваля сделката, след като американците отказват да му оставят контрола върху състезателното подразделение на компанията. В отговор Ford прави GT40.

23. Dino 246, управляван от Фил Хил, пречели Гран при на Италия през 1960 г. Това е последната победа на машина с предноразположен двигател.

24. През 1960 г. Ferrari започва продажби във Великобритания, където дилър е полковник Рони Хор. Той основава автосалона Maranello Conncessionares.

25. Тракторовия магнат Феручио Ламборджини решава да направи собствена суперкола, с която да конкурира Ferrari. Причината е конфликта му с Енцо, който не обръща никакво внимание на оплакванията на Феручио за качествата на автомобилите Ferrari.

26. През 1958 г. Джото Бизарини разработва модела ASA с 4-цилиндров мотор с обем 1000 куб. см., който е с мощност 91 к.с. и развива 180 км/ч. През годините от този модел са продадени едва 52 бройки.

27. През 1968 г. излиза Daytona или Ferrari 365GTB/4. Този модел изненадва всички с предното разположение на двигателя и става най-бързият автомобил на света, достигайки 278 км/ч.

28. Моделът Dino 246GT е уникален с това, че никъде няма лого на Ferrari. Той е позициониран като нова марка, но с цената си от 12 000 долара през 1969 г. е 3 пъти по-скъп от Jaguar XJ6.

29. През 1969 г. Fiat купува Ferrari, като първоначално се сдобива с 40 % от акциите, но после ги увеличава до 90 %. Енцо Ферари обаче остава пълен господар на състезателното подразделение на фирмата.

30. Започвайки от средата на 50-те години практически всички шосейни модели на Ferrari са дело на ателието Pininfarina. В един момент Серджио Пинифарина дори държи 1 % от акциите на Ferrari. Единственият модел, дело на друго ателие - Bertone, е произведеният през 308GT4.

31. За направата на първото Ferrari 308GTB е използвана специално обработена пластмаса, която обаче се оказва много чуплива и е заменена със стомана.

32. Произведеното през 1976 г. 400GT е първото Ferrari с автоматична скоростна кутия.

33. През 1980 г. Ferrari разработва 4-местен седан, който носи името Pinin. Дизайнът е дело на Pininfarina, където са доста ентусиазирани, но Енцо забранява проекта.

34. Най-скъпото Ferrari е 250GTO, продадено за 14.8 млн. Още една машина от същия модел сменя собственика си за 13 млн.

35. Пуснатият през 1987 г. юбилеен модел F40 е най-скъпото серийно Ferrari, продадено във Великобритания. Неговата цена е 193 299 паунда.

36. В ранното утро на 14 август 1988 г. Енцо Ферари умира в съня си. На 90 години.

37. През 1989 г. Ferrari прави първата полуавтоматична скоростна кутия за F1. Тя е за модела Tipo 640, като бутонът за смяна на предавките е сложен на волана. Още в първия старт с нея Найджъл Менсъл печели Голямата награда на Бразилия.

38. Ferrari става първият отбор, записал 100 победи във F1 (1990, Голямата награда на Франция, пилот Ален Прост). Две години по-късно в Белгия отборът записва старт №500.

39. Най-продаваните модели на Ferrari са 360 Modena и 360 Spider, произведени през периода 2000-2005 г. От тях са продадени 17 500 бройки.

40. Към днешна дата Ferrari предлага 16 различни цвята за своите модели. Всеки клиент обаче може да си поръча цвят, който е използван в историята на марката. Моделът 612 Scaglietti от самото начало се предлага в 10 исторически цвята.

41. Въпреки, че някои модели са обявени за ексклузивни от тях са продадени доста машини. От F40 например са продадени 1315 бройки, а от Daytona, който официално се води "един от най-редките модели" на Ferrari - 1284 бройки.

42. През 1985 г. рекламна брошура на Ferrari 250LM е продадена на аукцион, организиран от Christie’s в Монако за 1070 паунда. Този рекорд не е подобрен до денс.

43. Двигатели на Ferrari се използват и за други марки. Lancia Stratos, Lancia Thema 8.32 и Fiat Dino използват мотори от фабриката в Маранело. Двигател от F1 на Ferrari се слага и на едноместния болид Lancia D50.

44. Енцо Ферари с цялата си душа мрази Голямата награда на Великобритания. Това обаче не пречи през 1988 г. щабът на екипа, разработващ шасито Ferrari F1, да се премести в Гилфорд, за да бъде по-близо на епицентъра на автомобилния спорт.

45. Днешният шеф на Ferrari - Лука ди Монтедземоло, е част от семейство Анели, което е собственик на Fiat. От 1973 до 1977 г. той е личен асистент на Енцо Ферари, след коте стова шеф на отбора от F1.


46. По случай 50-годишния юбилей на Ferrari пуска модела F50 - само 349 автомобили, чиято цена е 680 000 долара. Максималната скорост на този автомобил е 323 км/ч.

47. Легендарният музикант Крис Риа до такава степен е впечатлен от историята за херцог Волфганг фон Браун, който през 1961 г. загива в състезание с болид на Ferrari, че през 1997 г. спонсорира филма La Passione, посветен на тази история.

48. За тези, които не могат да си позволят Ferrari, има специална фирма, която дава коли под наем. Във Великобритания например, Dino 246GTS струва по 1000 лири на ден.


49. Ferrari по едно време използва в своите брошури илюстрациите от наръчника за експлоатация на Lamborghini.

50. Към настоящия момент Ferrari издава повече книги отколкото всяка друга марка на планетата, с изключение на Porsche. Само през тази година в Европа са се появили повече от 100 печатни издания на марката - от списанието Cavallio, струващо 10 долара до книгата "Dino: The V6 Ferrari", чиято цена е 70 долара.

51. През периода 1997 г. Maserati се намира под управлението на Ferrari, но после Fiat прехвърля тази марка към подразделението си Alfa Romeo.

52. Системата за създаване на имена на моделите Ferrari има своята логика и история. Първият модел - 125, се казва така, защото неговият двигател е с обем 125 куб. см. Започвайки с Dino обаче, моделът на т.н. "малки" Ferrari, поема по друг път. 246 Dino означава 2.4 л, 6 цилиндъра. По същата схема са кръстени моделите 308, 328 и 348. А F355 означава 3.5 л. и 5 клапана на цилиндър.

53. От средата на 40-те години на ХХ век Ferrari използва еднаква схема за даване на имена. Tipo 158 - 1.5 литра, 8 цилиндъра; Tipo 1512 - 1.5 л., 12 цилиндъра. През 80-те години F1 640 и 641 си запазват кодови имена, с които са наричан при разработката им.

54. Най-скъпата оригинална резерва част в каталога на Ferrari към днешна дата е двигателят за 599GTB Fiorano - около 70 000 долара.

55. През 1985 г. на аукциона Sotheby’s е продадено Ferrari 330GT, което е в движение. за тези пари във Великобритания по това време можеш да си купиш нов Ford Granada.

56. За цялата историята на Ferrari във F1 са карали 13 английски пилоти.

57. Отборът на Ferrari във F1 няма конкуренция в цялата история на шампионите. Тя притежава най-много титли при пилотите и конструкторите, както и най-много спечелени състезания. През 2004 г. Ferrari задминава Ford Cosworth като най-добър производител на двигатели във F1.

58. Най-лошият сезон за Ferrari във F1 е 1980 г. Тогава тимът печели едва 8 т. Съответно най-добрият е през 2004 г. - 262 т.

59. Най-мощното шосейно Ferrari е Еnzo, който разполага с 660 к.с.

60. През 2006 г. Ferrari продава 5671 коли. на всяко продадено 12-цилиндрово Ferrari се падат по 3 8-цилиндрови.

Още по темата:

Ferrari – 60 години славна история

0 от 500
  • #28
    2 rate up comment 0 rate down comment
    kvaizar ( преди 12 години )
    ferrari model 166, kato sladka prikazka ''groznoto pate''.
  • #27
    2 rate up comment 0 rate down comment
    kvaizar ( преди 12 години )
    istoria... choveka da se uchi vseki den.
  • #26
    0 rate up comment 1 rate down comment
    .... ( преди 12 години )
    Интересна статия като цяло.Ако отворя книжката, 50 years of Ferrari 1947-1997, която се търкаля някъде в къщи със сигурност ще намеря поне 5 по-грозни (по мое мнение разбира се) модела от 166.
  • #25
    2 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 12 години )
    Споменавате Ферари и Порше в едно изречение???Ферари/Порше = Ролекс/ТаймексС мойте уважения към марката Таймекс!
  • #24
    4 rate up comment 2 rate down comment
    r ( преди 12 години )
    Браво за статията! Фен съм на Ферари и тази марка е нещо много повече от автомобил. Въпреки това мисля, че най-великият спортен автомобил за обикновен шофъор, не за състезание е Прше 911. Съотношение цена/качество, динамика, дизайн, престиж на марката са просто ненадминати.
  • #23
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Пропов ( преди 12 години )
    Статията е страхотна!Научих няколко нови неща и си припомних някой други.А тези дето си позволяват около святото име Ферари да споменават разни ширпотреби като Порше или Ламборджини...ами иска им се,ама са далеч.Легендите се градят с история,с пари и реклама не става.
  • #22
    8 rate up comment 16 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Най-титулуваната спортна марка автомобили е Порше! Феррари е за хора запазили детското в себе си, карат истински батмобио, който бръмчи и фучи, така че всички дечурля да те сочат с пръст.
  • #21
    8 rate up comment 4 rate down comment
    VooDoo ( преди 12 години )
    Може, но само ако проучването е правено в Германия.За мен "Ferrari" са номер 1!
  • #20
    8 rate up comment 4 rate down comment
    Ронин ( преди 12 години )
    Наскоро четох,че 81 % от мъжете асоциират понятието "спортен автомобил" с "Порше"!В никакъв случай не омаловажавам бранда "Ферари"!
  • #19
    3 rate up comment 0 rate down comment
    ДК ( преди 12 години )
    59. Най-мощното шосейно Ferrari е Еnzo, който разполага с 660 к.с.- Ferrari 599 GTO - 670 к.с.