Начин на ползване:
ежедневно
На кое качество на автомобила най-много държиш:
Надеждност, оборудване, нисък разход
Начин на каране:
икономично
Допълнителни бележки
Автомобилът е Fiat Marea Weekend 1.9 JTD 105 HLX. Произведен е през януари 2000 в Бразилия, първа регистрация октомври 2000 в Белгия, но е каран в Италия. Доколкото мога да преценя, е имал само един собственик преди мен. Купих го през септември 2007 година за 6 000 лева. В момента на покупката беше на 150 000 километра, сега (февруари 2009) е на 168 000.
Колата е с приятен дизайн (поне на мен ми харесва), кара се лесно и е стабилна. Живея в София, ползвам колата целогодишно, за да ходя на работа, два пъти годишно на почивка на българското черноморие и веднъж месечно на гости в Пловдив, където имам роднини.
Като цяло колата е доста надеждна. До момента, като изключим консумативите, съм сменил само една биелета и хидравлична помпа на съединителя.
Автомобилът е с common rail дизелов двигател с мощност 105 КС. Двигателят е с добра динамика, при подаване на повече газ набира много бързо и позволява изпреварване дори на по-къса дистанция. Разходът на гориво зависи от стила на каране - до морето и обратно при средна скорост 130 км/ч на магистралата и 100 км/ч по другите пътища и постоянно работещ климатроник даде разход под 6/100, в града (София), където ми се налага да минавам през всички големи задръствания сутрин и вечер, дава около 9/100. Скоростите са добре оразмерени, понякога първа/задна и четвърта влизат малко трудно.
Нивото на оборудване е HLX, най-високото за модела. Има ABS, 4 еърбега, 4 елстъкла (задните могат да се изключат), 2 елогледала с подгряване, климатроник, фабрично вграден радиокасетофон с бутони за управление на волана, аларма, централно заключване, имобилайзер, боя металик, 15" лети джанти, фарове за мъгла, кожен волан, шофьорска седалка с електрическо задвижване и подвижна лумбална опора. На покрива има релси за багажник.
Багажникът е много голям, а ако се свалят задните седалки, колата става като малък камион. Задният борд може да се сваля, което много улеснява товаренето и позволява превозването на дълги товари, например дъски, при затворен капак на багажника.
Отвътре салонът не е особено широк. Аз съм едър човек (183 см/85 кг) и отпред ми е леко тясно, а отзад си е направо неудобно, особено за хора с по-дълги крака. В салона има доста джобове и преградки, в които може да се поставят различни вещи. Радиокасетофонът е Grundig, с 6 колони и е сравнително приличен. Може да управлява и CD changer, но за съжаление само 2 модела, също на Grundig. Климатроникът е много добър, достига зададената температура само за няколко минути. В ключа за запалване са интегрирани бутонът за алармата и централното заключване, както и имобилайзерът.
Спирачките са отлични, макар че отзад са барабанни. Фаровете определено са слаби. Таблото е прегледно, с всички необходими уреди и индикатори. Някои от уредите (за температурата на двигателя, за количеството гориво в резервоара) са неточни. Чистачките са добри, като интересното е, че имат цели 4 степени за почистване на интервали и 2 степени за непрекъснато почистване. На задната чистачка перото не може да се сменя, трябва да се купува комплект с цялото рамо.
Возията е много твърда. Може би причината е, че колата дойде със спортни амортисьори KONI, като предните могат да се настройват по височина. При движение по неравен път (паваж) колата върви доста шумно и цялата каросерия скърца - типично за всички модели на Fiat.
В заключение мога да кажа, че Fiat Marea е отличен избор за семеен автомобил в България. Не струва скъпо, здрав е, поддръжката е евтина, има много екстри дори при по-ниските нива на оборудване (SX, ELX), разходът е в границите на нормалното за такъв клас автомобили.