fallback

Тестваме първата електрическа кола от BMW M!

Новото i4 ви дава 544 коня, 3.9 секунди от нула до сто и завиден пробег на магистрала. Но най-удивителното нещо в него е цената

Минаха почти 60 години, откакто Колин Чапман, митичният основател на Lotus, ни даде есенцията на спортния автомобил. Само четири думи: опростявай и добави лекота.               Оттогава, повече или по-малко, всички спортни коли се правят по тази рецепта. Но сега създателите им имат доста мъчителна дилема: налага се или да добавят поне 500-килограмова батерия, и да съсипят нещата с теглото, или да намалят батерията, но с това да намалят и мощността.            Същият въпрос неизбежно е стоял и пред създателите на това BMW, което е не просто нов модел за компанията, а и първият електромобил, създаден от митичното М-поделение на баварците. С удоволствие установяваме, че хората там са решили изобщо да не си блъскат главите над тази дилема. Вместо това просто са заобиколили другия основен принцип на Чапман: за опростяването.              Както подсказва и самото му име, това i4 xDrive M50i e най-сложният автомобил, излизал някога от спортното поделение на BMW. Дали си е заслужавало усилията? Още първото по-рязко натискане на педала ни дава отговора: Да!      iX и i4 - два съвсем различни подхода към електрическата мобилност от един и същи производител        Това i4 ясно показва гъвкавия подход, избран от баварците за въвеждането на електрическото задвижване. Докато новото iX, което вече ви показахме, е футуристичен автомобил върху изцяло нова архитектура, i4 използва същата платформа и дори дизайн като обикновените Трета и Четвърта серия. Но не мислете, че това е просто нормална кола с натъпкана в багажника батерия. Въпросната платформа е аналогът на швейцарското ножче в автомобилния свят: от самото начало е измислена така, че да служи еднакво добре с електрическо и конвенционално задвижване. Което е изисквало доста мислене.

        Самото електрическо задвижване също не е от простите. Всичко тук: батерия, силова електроника, електромотори - е несравнимо по-напредничаво в сравнение с познатото BMW i3. Батерията е с капацитет 84 киловатчаса, от които използвеми са 80.                "Базовото" i4 е само с един електромотор и с 340 коня мощност. Но това М50i има по един на всяка ос, които, щом се комбинират, ви дават смайващите 544 коня - доста повече от M4 Competition.

 

BMW i4 xDrive M50i

544 к. с. максимална мощност

795 Нм максимален въртящ момент

3.9 секунди 0-100 км/ч

225 км/ч максимална скорост

Комбинацията от конете и от незабавния въртящ момент на електомоторите ще ви смае на магистралата. Ускорението от 0 до 100 км/ч е едва 3.9 секунди. Максималната скорост е електронно ограничена на 225 километра в час - но пък достигането й е детска игра. Нужна ви е само безлимитна германска магистрала и, по възможност, липса на трафик по нея.

Но тук има и две по-впечатляващи неща от самото ускорение. Едното е начинът, по който магистралната скорост се отразява на обхвата. На книга i4 не е чак от изявените шампиони в това отношение: максималният пробег с едно зареждане е между 416 и 521 километра по тестовия цикъл WLTP. И понеже сме свикнали да няма особена връзка между WLTP и истинския живот, не се изненадваме особено, когато таблото на нашето М50 изписва едва 357 километра обхват при пълна батерия.                 Само че оказва, че този обхват е изчислен на база на магистралните подвизи на колегите от предишния ден. Маршрутът ни предвижда да изминем 211 километра от някогашното Орлово гнездо на Хитлер в Берхтесгаден до летището в Мюнхен. От тях около 60 км са по магистрала. Макар никак да не сме жалили педала на газта, пристигаме на летището с 52 процента батерия и пробег от още 233 километра. Тоест споменатите 416 км обхват са ви наистина гарантирани при всякакво шофиране. А при повече спокойствие можете да направите и 500. Което никак не е зле за нещо с толкова коне.       На бърза зарядна станция като тези на Ionity батерията на i4 може да попълни заряда от 10 до 80% само за 31 минути         Само че такова спокойствие, честно казано, е в сферата на фантастиката. Това е второто удивително качество на i4. Повечето други електромобили - даже онези, които са чудовищно бързи от 0 до 100 км/ч - някак си не ви подтикват да ги карате бързо, да ги карате спортно. Електрическото задвижване е по-скоро отпускащо, отколкото стимулиращо.

Това i4 е голямото изключение. То дава усещането за истинска М кола - усещането за лекоатлет, който е коленичил на старта и всички мускули са напрегнати и в готовност.                 И тук инженерите на М-поделението са свършили колосална работа. Адаптивното окачване е изцяло преработено. Воланът, макар и електронен, дава доста добро усещане за прецизност. Вместо класическия механичен диференциал тук се използват новаторски електронни ограничители на приплъзването, които са монтирани максимално близо до главината и реагират толкова бързо, колкото не е по силите на добрата стара механика.

Ефектът от всичко това е смайващ. Това i4 не е лека кола, както се досещате - вариантът с два мотора надхвърля 2.2 тона. Но тази технология през повечето време ви кара да забравите за теглото. Само при много агресивни завои законите на Нютон се събуждат и напомнят за себе си.              В същото време това е най-тихата и комфортна спортна кола, която някога сме карали. Интериорът е същият като при Четвърта серия, което означава качествено направен и дискретен. Всички модерни удобства - от подгряването на седалките до управлението с жестове - са налични в това М50i. Освен това е получило нов гласов асистент, който е доста по-сговорчив от досегашния.                Рекордно тънката батерия в пода означава също, че и с вътрешното пространство не са правени компромиси. Задната седалка е удобна и за по-височки хора. Багажникът побира внушителните 470 литра. И има специално отделение за зарядните кабели. Тук е мястото да кажем, че i4 може да поема заряд до 205 киловата и тогава попълването на батерията до 80 процента отнема само 31 минути.                Чак не ми се вярва, че ще кажа такова нещо, но тази кола ми харесва повече от М4. Като усещане за динамика и за могъщество на пътя може би не е съвсем сравнима. Но като универсалност, като една кола, която да имате за всичко в живота, не се сещам за нищо по-добро.

Освен всичко i4 има и едно предимство, което сериозно ще ви изненада: то е по-евтино. Базовото e-Drive 40 започва от около 113 000 лева. Върховото M50 струва малко под 141 000 лева - или с цели 33 хилядарки по-малко от М4 Competition. От което, както вече казахме, е с 34 коня по-мощно.          В масовия спортен сегмент - там, където някога бяха хот хечове като VW Golf GTI или Renault Megane RS - електрификацията означава сериозно вдигане на ценовата летва. Но в сегмента на BMW тя всъщност даже леко я сваля. Тоест достъпната спортна кола вероятно ще изчезне съвсем скоро. Но скъпата спортна кола ще оцелее.             

Eто ви го и заключението: Това не е много добра електрическа кола. Това е много добра кола, точка. За спортните фенове тя е лъч надежда: има живот и след бензина. Просто няма да е евтин живот.         Още снимки от теста на новото BMW i4 вижте в ГАЛЕРИЯТА:

 

fallback
  • #18
    пена ( преди 3 години )
    Само да кажа, модела на Tesla (Model 3 P) е по-бърза, по-лека, по-евтина и с повече пробег. Също има автопилот и много по-добър инфотейнмънт. Само няма грозни бобърски зъби отпред...
  • #17
    Тесланар ( преди 3 години )
    Какво ще кажат Тесланарите за този конглокент на Модел 3? Тази кола е по-луксозна, по-голяма има по-модерно задвижване (никакъв кобалт в моторите) и батерия, и на мен ми изглежда много по-добре от безличния модел на Тесла. Изведнъж БМВ се оказаха няколко години по-напред дори с електрически автомобил направен на хибридна платформа, а не специализирана такава.
  • #16
    анонимен ( преди 3 години )
    Може да е малко по-тежка, но центърът на тежестта и е по-нисък и самата тежест е разпределена по-равномерно, затова е по-устойчива.
  • #15
    анонимен ( преди 3 години )
    два тона и половина не е спорт освен движение по права линия в реалността пътищата имат и завои а физичните закони не можеш да ги заобиколиш да разнасяш тон и половина енергия не е добра идея но на този етап на развитие на човечеството толкова като поумнеят ще разберят че е безмисленно да напускаш селото в което живеят и да ходят до съседното за да си купят цигари през уикенда защото им било скучно да пият кафе на селския мегдан
  • #14
    анонимен ( преди 3 години )
    Супер е и най-хубавото е липсата на ауспух. Ще се научат да правят спортни коли за 21-ви век.
  • #13
    анонимен ( преди 3 години )
    С въпросното Орлово гнездо на Хитлер има интересна история: ВСВ американците искали да го унищожат на всяка цена. Сериозна подготовка и последвали яки бомбандировки - целта унищожена напълно! Като съмнало се оказало, че типично по американски са ударили съседния баир!! Орловото гнездо - непокътнато!!
  • #12
    анонимен ( преди 3 години )
    Ето за всички, които твърдят че електромобилите са скъпи, сами виждате че това БМВ е с 33 000 лв по-евтино от бензиновия аналог. И даже върви повече :)
  • #11
    д-р.Куртев ( преди 3 години )
    Само да не беше таблото такова.....
  • #10
    112 ( преди 3 години )
    С тия смотани екрани все едно са копирали старото поколение на Мерцедес. Просто изглежда смотано ...
  • #9
    край ( преди 3 години )
    Мъртво родена кола. На продаваните за хора автомобили ще им бъде забранено да вдигат над 160 км/час.Някой ако си мисли че в бъдеще ще бъдат продавани спортни автомобили за да си "спортуват" по нормалните пътища между нормалните хора много се лъже. Най-често такива коли ги карат омазнени холестеролни "спортисти" по 120 кила с ланци, обилно нашмъркани.Спорта ще отиде на пистата срещу заплащане където му е мястото.
fallback
Последни