fallback

Dacia Spring: заслужава ли си най-евтиният електромобил в Европа?

Тествахме модела още преди началото на серийното производство (ВИДЕО)

Опитахме се да сметнем колко нови модела на ток ще се появят само в Европа до края на тази година. И се отказахме малко след 50. Те са в целия диапазон от Теsla до все още неизвестни китайски фирми. Нищо чудно обаче да се окаже, че най-важна от всички е тази - с емблема на Dacia.                   Запознайте се със Spring: първия електромобил на румънската марка на Renault. От Dacia го наричат третата си революция - след тези с Logan и Duster. Те имат предвид най-вече очакваните продажби. Но Spring вече е революция в едно друго отношение: като философия за бъдещето на транспорта. И като всяка революция, има малко неочаквани корени.            Тази кола всъщност води началото си от един бюджетен модел за индийския пазар, който се казва Renault Kwid. И който не е създаден с кой знае каква мисъл за екологията. Или за удобството. Или за динамиката. Създаден е, за да ви позволи да стигнете от точка А до точка Б, без да ходите пеш. Или да яздите слон. Цената на цялото удоволствие е под 4000 долара в Индия.

Забавно е, че точно на тази база сега се появява най-важният модел в Европа за близките няколко години. Моделът, който най-после трябва да направи колите на ток достъпни за всички.        В окончателната производствена версия на Spring задните светлини ще са с Y-образния светлинен подпис, познат вече от новото Sandero        Разбира се, между Spring и Кwid няма чак толкова общо. Платформата е една и съща: най-малката версия на модулната CMF, разработена съвместно от Renault и Nissan. Но европейската кола е с драстично изменена конструкция, за да отговори на тукашните норми на безопасност. И ще бъде с доста различен интериор.            Казваме "ще бъде", защото това, което виждате, не е окончателната версия на Dacia Spring, а само предварителен прототип. В него още личат някои следи от индийското потекло. Например този електромобил има абсолютно същия плъзгач за въздуха в купето, какъвто имаше москвичът на дядо. Това няма да остане във финалната кола, естествено. Но ще остане друго нещо, което напомня епохата на москвича: максималната мощност.     

Трудно ни е да си представим по-подходяща кола за пословичните задръствания в Букурещ. В такива условия Spring консумира рекордно ниските 9 киловата енергия за 100 км         В началото на третото десетилетие на ХХI век Dacia има дързостта да ви предложи автомобил с... 45 конски сили. Такива показатели наистина помнят само дядовците ни. Най-невероятното е, че те са напълно достатъчни. Просто защото тази кола, макар и с литиево-йонна батерия, тежи удивително малко: едва 970 килограма.

 

Dacia Spring

45 к. с. максимална мощност

125 Нм макс. въртящ момент

125 км/ч максимална скорост

Това е постигнато както с хитри конструкторски хрумвания, така и с цената на доста лишения. Премахнато е всичко, което в Dacia смятат за излишно в един автомобил. Например регулирането на волана в каквато и да е посока. И на седалката на височина. Позицията на седене е тази, която виждате. Вие се нагаждате към нея, а не тя към вас.        Доста неудобни седалки, но те са запазени за бъдещите бизнес и карго версии на модела. Пътническият Spring ще получи по-комфортни           Това не значи, че колата е неудобна, макар че от по-високите хора се изисква привикване. Онова, което наистина е неудобно, са седалките. Слава богу, в прототипа не са онези, които ще получат нормалните купувачи. Серийният Spring идва наесен в две версии: една за частни лица и една за бизнес, предвидена за споделяне и наемане. В нея седалките и другите материали са направени максимално издръжливи, за сметка на удобството. Тук са именно те, което след около час седене вече е доста болезнено.      Роторен превключвач за предавките. Spring е изключително лесен за управление автомобил - ако се нагодите към фиксираната позиция на седене        Иначе с размерите всичко е наред. Spring е малко по-дълъг от Volkswagen Up!, но доста по-висок. В резултат и възрастни хора могат да седнат отзад, а багажникът побира 290 литра - с 40 повече от Up. 15-те сантиметра просвет несъмнено ще са плюс в условия като софийските. Радиусът на завой е едва 4.80 метра. Комфортът на возене е приемлив за толкова малка кола, макар че в завоите тя се накланя осезаемо. Обезшумяването е слабо, но от Dacia обещават да променят това при серийното производство.      Багажник, който надминава всички други в А-сегмента        Оборудването също не е твърде спартанско. Имате дигитален дисплей за приборите, 7-инчова мултимедия с гласови команди, Android Auto и Apple CarPlay, Bluetooth, USB и климатик. Както и внушителна жабка.

Глезотиите свършват дотук, за да не се отразяват на теглото. Защото именно безмилостната диета позволява на Spring да бъде революционен по характер електромобил.                Батерията идва от китайски доставчик, който се казва Sunwoda, и е с капацитет 27.5 киловатчаса. Горе долу толкова е батерията при хибрида BMW X5 45e, който може да измине само на ток около 90 км. Spring може да измине три пъти повече. В стандартен цикъл пробегът с едно зареждане е 230 км. Ако карате само в града, стига до 305 км. И това са реални показатели, не само обещания. Ние навъртяхме 140 километра из Букурещ и околностите, след което батерията разполагаше със заряд за още 125. При това, напук на 45-те коня, колата се усеща доста пъргава - още един плюс от ниските й килограми.      След изминати 135 км, имаме енергия за още 125. При това сме карали с постоянно включен климатик и с доста газ, за да видим на какво е способен този автомобил. В градски условия можете да натиснете бутона "Еко", който ограничава още мощността и спокойно ще ви даде до 300 км с едно зареждане          Формулата е почти вълшебна: намаленото тегло позволява по-малка батерия. Което означава още по-ниско тегло. Което пък означава по-висока ефективност, по-кратко време за зареждане и, разбира се, по-ниска цена. Повечето електромобили в момента потребяват средно между 18 и 24 киловата за 100 километра пробег. И значителна част от тази енергия отива, за да превозват собствените си гигантски батерии. При Теsla Model S Plaid батерията тежи 625 килограма - две трети от теглото на цялата Dacia Spring.            Румънско-китайската машина може да постигне разход от под 12 киловата в смесен цикъл, и рекордните 9 киловата в града. Ето най-после един наистина екологичен електромобил. Той не просто премества емисиите от улицата към теца, а действително се нуждае от много по-малко енергия.

Как се измерва това в пари? Един нормален жител на голям град изминава до 300 километра седмично. С модерен бензинов автомобил те струват около 45 лева за гориво. Със Spring, зареждан на нощна тарифа в гаража, ще ви струват 3 лева и 60 стотинки. Което пести доста над 2000 лева годишно. На бързи зарядни станции с прав ток Daciaта може да поеме до 30 киловата - но там, разбира се, цената за зареждането е друга.           Каква е цената на самата кола ли? Зависи. В България Spring започва от 33 100 лева - един от най-ниските показатели в Европа. И почти наполовина под следващия най-евтин електромобил. Но пък ще трябва да ги платите всичките. Докато в Румъния стартовата цена е 36 200 лева. Само че румънското правителство ще ви отбие 800, ако върнете старата си кола, и после ще ви даде eквивалента на 20 000 лева субсидия, задето си купувате електромобил. И тогава Spring ще ви излезе едва 15 400 лева. Как ли щяхме да реагираме, ако преди 15 години някой ни бе казал, че ще завиждаме на румънците? Но това е друга тема.

Още снимки от теста на Dacia Spring вижте в ГАЛЕРИЯТА:

fallback
  • #46
    Бастри ( преди 2 години )
    Иван Геров - интересен пост.Поръчах Спринга в средата на ноември , тоест когато ти си го получил.Но в момента на поръчката ми , нямаше доставен автомобил от този модел в България.Да не говорим , че току що бяха дошли тестовите автомобили.Този който аз тествах , беше на 4700 километра.
  • #45
    Иван Геров ( преди 2 години )
    Гениален автомобил - вече 5-и ден я карам по всеки възможен начин и освен да се радвам, че я купихме, други мисли нямам. Идеален градски вариант - динамичен, с гъвкави способности и много лесно управляем. Без колебание ви я препоръчвам.
  • #44
    анонимен ( преди 2 години )
    Добре, стана ясно, че Renault Kwid е с малък бензинов двигател. Средната цена на акумулаторните батерии за електромобили към 2020 година е $137 (?112) за кВтч - т.е. тази малка батерия 27.5 кВт струва 3768 $.Ако към цената на Реното за Индия от 4 000 $, ги увеличим с доработки, материали, работна ръка и евроданъци до 7 000 $ и добавим батерия за 4 000 $, то пак до 20 000 $ остава огромна празнина. Изглежда, че се опитват да продават тази малка количка почти двойно повече от реалната цена ...
  • #43
    анонимен ( преди 2 години )
    Как от 4 000 долара за индийския модел, с доработките и евро данъците се оскъпява до 20 000 долара? Като в едно автомобилче да са вкарали допълнителни материали и технологии за още четири такива коли заедно с батериите!
  • #42
    Фен ( преди 2 години )
    Браво на Дачия/Рено. Това е верният път- евтини електрички. А не такива за 100х. и нагоре. Ама били вдигали за 3с. 100 км/ч. И за какво такива самолети в града? И производителите напоително ни обясняват, че ел.мобилите са скъпи заради батериите. Скъпи са заради лакомията на акционерите. Всяка ел.джаджа в автомобила е с поне 20 пъти надценка. Дано повече производители да следват пътя на Рено.
  • #41
    анонимен ( преди 3 години )
    a
  • #40
    ( преди 3 години )
  • #39
    анонимен ( преди 3 години )
    *** на психиатър, шефче. Или на компаньонка, че тая девственост вече ти влияе на психиката
  • #38
    ( преди 3 години )
  • #37
    анонимен ( преди 3 години )
    ***
fallback
Последни